Gjest Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 jenta mi er 3 uker og jeg har hatt vonde og såre bryst vorter helt siden fødsel. har prøvd alt nå! amme skjold og alle kremer. sånne albue skjell. ingen ting funket. har heller ikke sopp.. til slutt sått jeg å gråt før jeg skulle amme for de jeg viste det kom til å gjøre så vondt, og da ble lille jenta også urolig. men så fikk jeg pumpe fra helsestsjonen å begynte å pumpe meg i stede.. det var merkbart etter kunn 3 timer. har i tilleg forlite melk, pga jeg har knyttet meg og hatt vondt har melka forsvunnet i det enne brystet. jeg hadde da godt i konstant smerte i brystene siden fødsel. jeg hadde trudd t jeg hadde fødsels deprisjon, men mitt labre humør kom fra all smerten. lille jenta vår får nå mm og mme annen vær måltid. også pumper jeg meg 7 ganger om dagen. den enne puppen har blitt kjempe fin nå. prøvde å legge henne til brystet, og det gjore forsatt like vondt. jeg har misstnke at hun kanskje har for stramt tunge bånd eller hva det hetter. men nå er jeg redd at melka skal forsvinne helt, selv om at jeg ikke merker det på mengdene som kommer. men har bare holdt på i en uke nå. og kan jo ikke drive å pumpe meg til jenta blir 6-7 månder heller?? hva skal jeg gjøre nå??
Nattinatta Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Ja jeg hadde det slik den første uken. jeg hadde nesten ikke melk, og var så sår at jeg blødde og hadde store skårper på brystvortene. Jge kjøpte meg pumpe, og pumpet en ukes tid. Jeg gjorde jo pokker meg ikke annet enn å pumpe. I tillegg hadde jeg en liten gutt jeg gjerne ville gjøre det alle beste for. Det er jo så sinnsykt ammepress i samfunnet og ikke minst på sykehuset. Jeg gråt og gråt og gråt og gråt.. Med alle hormoner og følelsen av å ikke ha melk til lillegutt, det var en grusom tid synes jeg. Etter halvannen uke orket jeg ikke det styret, og gav bare mme. jeg og lillegutt fikk det såå mye bedre! Er sikker på at de små merker når mor er stresset og ikke har det noe godt. En skal ikke amme for en hver pris!! Det må alle bli flinkere til å forstå og formidle til nybakte mødre! Gjør det som passer de. Og mme er et så bra alternativ. De er unne og friske barn det også, herrefred!! Og bank i bordet.. hehe
Gjest Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Hei. Jeg syns det var forferdelig smertefullt å amme i starten. Fikk veldig såre/sprukne brystknopper. Jeg gråt mens jeg ammet, og hele kroppen var i krise. Det var også smertefullt i melkegangene-strålte opp mot armhulen. Det gikk over av seg selv. For meg hjalp det å pumpe til brystknoppene var helet, så var amminga i gang igjen. Jeg prøvde div salver, men det beste var å la litt mm bli liggende på brystknoppen og så lufttørke. Men siden du sier det gjør vondt når du legger henne til, ville jeg undersøkt om hun tar brystet riktig, prøv ammehjelpen.no/ helsestasjon/ eller om det er ammepoliklinikk på sykehuset du fødte. Min gapte nok litt lite, derfor ble jeg så veldig sår. Etter en drøy måned gikk det veldig mye bedre, og etterhvert var ammingen fullstendig smertefritt. Sjekk tungebåndet hos lege. Det er også en ammedebatt her inne på DIB Når du har smerter og adrenalin som pumper rundt i en stresset mamma går det utover melkeproduksjonen. Ikke lett, prøv bare å ikke slite deg helt ut. Noen fullpumper i månedsvis, andre ammer og noen gir flaske. Hva som er rett for deg må du kjenne etter. Lykke til!!!
Gjest Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 Er forresten enig med lille spiren... Er et stort ammepress og amming er ikke det viktigste ved å være mor. En god mor ser barnets behov. Blandt annet å få melk i magen på babyen, enten det er flaske eller pupp!
Gjest Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 tusen takk for gode svar. jenta mi har blitt mye mer blid og griner mye mindre enn før etter jeg startet med mme og puming, noen som kan anbefale en bra mme?? bruker nan med det lukter jo spy når hun gulper..
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 Jeg kuttet ut amming etter 1 uke.Fikk det bare ikke til.Ble bare stress og både babyen og jeg gråt.Alt er bedre nå.Han fikk vondt i magen av nan så vi gikk over til hipp.Er fornøyd med den.Det viktigste er at ungen får mat, så ikke tenk på det med amming.Har en gutt på 7 år som ikke fikk morsmelk.Han er sunn og frisk og er nesten ikke syk.Han er veldig smart og best i klassen i matikk, selv uten morsmelk :-) Lykke til
1222 Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Kjære deg, det høres ut som du har vært kjempetolmodig og prøvd ditt beste, hva mer kan du gjøre? Jeg er enig med det en over her skriver, at en skal ikke amme for enhver pris. Ikke hvis det går ut over mors psykiske og fysiske helse! Det er stort ammepress i Norge, og de er veldig flinke til å opplyse om amming på sykehuset og på helsestasjonen, men de sier ingenting om de alternativer som finnes. Hvorfor gir de ikke opplysninger om alle de forskjellige typer mme som finne sfor eksempel? Føl på hva som er bra for deg, ikke la det gå for langt, babyen har godt av at mamma har det bra. Lykke til! Hilsen en som kun fikk mme som baby, og alltid har vært frisk som en fisk!
Rorrimamma Skrevet 7. november 2008 #8 Skrevet 7. november 2008 Jeg har erfart at du bør ikke bruke for mye energi på dette med amminga, det tror jeg du gjør når du får dårlig samvittighet og til og med begynner å grine av smertene. Om du begynner å gi mme vil ikke det si at barnet ditt blir syk. M.a.o. du har ingen grunn til å angre på at du begynte med det! Jeg ammet til han var 3 mnd og 2 uker, det var tungt siden jeg hadde lite mm (han fikk i tillegg mme etter han var en måned da). Min beste venninne plagdes også på samme måte som deg. Det var til og med press fra de nærmeste at "joda, du klarer dette. det vil bedre seg, ikke begynne med mme når du har melk i brystene osvosv). Hun ble deprimert og fikk nesten psykiske problemer av dette. Da hun fikk nr 2 var det ingen tvil om at hun ga han mme. Sikkert noen som sier imot det jeg sier. Men dette er min mening, og jeg synes du bare skal slutte å amme - gi mme. Både for din egen og barnets del. Han/hun får nok nyte hvert måltid mer med at han "vet"/merker at du har det bedre og er i bedre humør, og at han/hun får rikelig med mme hvert måltid. Det betyr ikke at det blir like vanskelig neste gang du evt får et barn. Da jeg fikk min første var jeg rik på mm. Jeg brukte NAN1 på min lenge. For en uke siden byttet jeg til Hipp, og etter da sover han mye bedre!
Aibell Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 Hvis du vil gi ammingen et siste forsøk så kan det være vel verdt å prøve dette; http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66 Nederst på siden er det noen tips. Jeg hadde Raynauds fenomen og det er smertefullt! Det kan jo være at du har noe sånt?
Mamma*til*Emma Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Heisann Kjenner meg godt igjen.. Min lille frøken er nå 11 uker. Hadde problemer med sår og sprekker første mnd. Problemet var å få sårene til å gro. Begynte med brulidin sårsalve etter råd fra ammehjelpen, og ammet to ganger på den gode siden, før jeg tok den vonde. Da grodde det fort. Plutselig etter en mnd var begge sidene helt fine, og det gjorde ikke vondt lenger. Da var dt verdt slitet og tårene synes jeg. Så enkelt å ha maten klar, og slippe flaskekoking og varming av mme. Men du må bestemme selv da. Jeg har hatt samme trøbbel med alle mine tre, men etter første mnd har det gått veldig bra. Prøv å unngå at babyen ligger og smatter lenge og kosespiser. Gi det fred til å leges. Du er forresten heldig som får til å pumpe, det klarte ikke jeg. Lykke til i hvert fall
Gjest Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Husk MAMMING ER BEDRE ENN AMMING Gjør det som er best for deg og barnet, vi slet også med ammingen, av andre grunner og måtte gå over til mme. Måltidene ble plutselig kos, uten tårer og fortvivelse, lillegutt er nå 8 mnd og en helt normal og verdens mest fornøyde og blide unge. Jeg anbefaler HIPP mme, smaker godt og mindre gulping opplevde vi hvertfall.
Gjest Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Mamming er viktigere enn amming skulle det stå.. :-)
Gjest Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 takk for så fine svar. det gjør ting mye lettere for meg. å vita at hvis dette ikke funker mer e det greit å la puppen være. tenker på å kutte nd på pumpinga til 1 gang om morgenen og en gang om kvelden. men tar det gradevis..
lille sprelle Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 gjetter på at det ordner seg etterhvert. Vær tålmodig med amming, pumping og bruk ev. flaske i tillegg (eller kopp - dersom ammingen ikke er skikkelig etablert) du har kanskje tette melkeganger - bruk varmeputer (f.eks. fra ammehjelpen), varm dusj, ta en ren bleie og fyll den med veldig varmt vann og legg rundt puppen. har hatt mye tette melkeganger+ prematur og har dermed holdt på slik en stund. Det blir bedre etterhvert! Gi både deg og babyen tid og slapp av! (Det hjelper faktisk)
Nullstress;) Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 collet:) brukte bare den jeg. bortsett fra en gang da jeg var sikker på at vi hadde litt igjen, men jeg tok feil. kjørte i all hast og med småpanikk med på bensinstasjonen. men det har de bare slike små kartonger med nan. kjøpte den, men merket at jeg likte collet best:) collet og malt-ekstrakt:)
Frøken Freken Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Som du ser av alle svarene du har fått er du ikke alene om å slite med dette. Det er bare du som kan bestemme når det er på tide å gi opp amminga, eller om du vil prøve en stund til. Selv pumpet/ ammet jeg til 3 måltid til dagen i 8 uker, og ga mme resten av døgnet. Brukte mange uker på å klare å gi opp amminga, syntes det var vanskelig, følte meg mislykka og var redd for at jenta mi ikke skulle bli like knytta til meg som andre barn til sine mødre. Jeg er sikker på at morsmelk er best for barn, men hvor mye bedre det er enn mme er jeg jaggu ikke sikker på. Da jeg endelig sluttet å pumpe/ amme fikk både jeg og lillegull det mye mye bedre. Jeg hatet å pumpe, det tok alljævlig med tid (unnskyld uttrykket) og det eneste jeg klarte å tenke mens jeg så dråpene bli dratt ut av puppene var at jeg ikke fikk det til. Ikke la dette ødelegge den første tida med barnet ditt. Selv husker jeg bare tårer og nederlagsfølelse fra de 3 - 6 første ukene. Mye hormoner inne i bildet også. Nå har jeg "klarnet" litt i hodet, og selv om jeg understreker at morsmelk er best,, er jeg helt sjokkert over at helsevesenet lager et slikt press. Det er 4 ganger så stor sjanse for å få depresjon om du sliter med amminga. Med det fokuset som har vært på psykisk helse de siste årene, henger det ikke på greip at helsesøstre ikke har lov til å anbefale mme før en er helt utslitt. Lykke til - det blir kjekkere etter hvert!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 Det høres ut som om babyen din tar puppen litt feil siden det gjør vondt idet hun tar puppen til tross for at du har latt den få hvile en god stund. Dersom du fremdeles vil forsøke å amme så bør du ta kontakt med ammehjelpen.no eller dra opp på barselavdelingen du var på å få hjelp av en jordmor. Om du føler du har prøvd alt nå og du blir utslitt av å tenke på å amme/pumpe, så er det som de andre sier viktigere med mamming enn amming. Du skal kunne ta vare på babyen din uten å briste i tårer ved tanken på å gi babyen mat. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå