Spinella Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Hva bør man ha gjort før man går til legen? Vi har prøvd i et år og 4 mnd og nå VIL jeg få hjelp. Jeg er overvektig, men har vært gravid og mistet for 2 år siden. Bør jeg sjekke om jeg i det hele tatt har eggløsning, for å utelukke at det er det som er problemet, før jeg går til legen eller kommer legen til å gjøre dette uansett? Er midt i en prøveperiode nå, så da må jeg vente en mnd før jeg kan gå til legen... Noen med erfaringer??
Nullenusken Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Hei! Da jeg gikk til legen trengte jeg bare å si hvor lenge vi hadde prøvd, og hun skrev da henvisning til gyn.spes. Tok 5 mnd før vi fikk plass der.... Når du kommer til gyn (du blir antakelig henvist dit) er det viktig at du har en oversiktlig oversikt over syklusene dine, altså hvilken dato du fikk mens, gjerne et år tilbake i tid hvis du har det.... Da er det lettere for gyn å bekrefte/avkrefte uregelmessig syklus. Du vil antakelig få innv ul, blodprøver osv, og disse vil bekrefte el, så det trenger du ikke tenke på på forhånd.... Men skader jo ikke å ta el-tester noen mnd for å kunne si "jeg har el omkring dag 15 i syklusen" f.eks.... Lykke til! Håper dere får all den hjelp dere trenger! Klem fra Nusken - 28pp
*Ønskergjerne* Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 d legen min spurte om var: har du regelmessig syklus/el? har du vært gravid før?tatt abort? har du hatt kjønnssykdommer? så diskuteres det,taes blodprøver,sjekker mannens svømmere,sjekker deg innvendig,så kommer man fram til noe man skal prøve,pergo el.l.kanskje?? har ikke hatt utredning jeg,men d blir vel over nyttår,om ingenting har skjedd... lykke til:D
Dodlimammatil2 Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 Jeg sier det samme som de andre, gå til legen din og si at dere har prøvd så lenge, så setter han deg i gang med utredning. Det tar som regel litt tid å få komme på sykehuset så like greit å hoppe i det. Da jeg kom til sykehuset hadde fastlegen min tatt en haug med blodprøver, så disse sjekket legen på sykehuset. I tillegg spurte han om syklus, tok innvendig ultralyd, spurte om jeg hadde hatt blindtarmbetennelse fordi han så på ultralyden at den ene egglederen min ikke lå slik den skulle, og det kunne vist skje dersom en hadde blindtarmbetennelse... spurte om jeg hadde vært gravid, mistet osv. Så til slutt kommenterte han vekten min var da 114 kilo, og er 1,65 høy. (Grov kroppsbygning). Han var egentlig ganske ekkel, jeg vet jo selv at overvekt kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, men han snakket om alle giftstoffene jeg hadde i kroppen osv, så han sa det ikke akkurat på en fin måte da men men, han anbefalte meg å gå ned i vekt ihvertfall. Så skrev han ut pergo til meg allerede etter kun den ene timen, og jaggu var det vel ikke det som skulle til! Og for å si det, etter at jeg ble gravid har ikke en eneste lege kommentert vekten min, selv om jeg har spurt siden jeg da absolutt ikke burde bli gravid som overvektig,. De sier bare at jeg er sunn og frisk :-)
Spinella Skrevet 9. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2008 Tusen takk for svar alle sammen. Da skal jeg forte meg å bestille legetime. Hååååååper at det er pergo som skal til for meg også!!!! Har vært gravid, så vet jo at jeg kan. Nå ble je litt optimistisk igjen, etter 1 år med nedturer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå