Gå til innhold

svangerskapspenger hvem får dette???????

Anbefalte innlegg

jeg jobber 100% natt som sykepleier, og kun nattearbeid.Dette er umulig bra for en gravid???Vet at turnusarbeidende spl får fritak for natt pga helserisiko.Hvordan blir det når hele jobben foregår på natt?Kvalifiserer dette til svangerskapspenger?Får man feriepenger av evt svangerskapspenger? Jeg jobber for arb.giver som ga fulle feriepenger under forige svangerskap og fødsel, selv om jeg gikk mye sykmldt. Er det samme rettigheter for svangerskapspenger da?

Lurer veldig, håper noen vet, på nav er det ikke spesifisert hvilke yrker som regnes som risikofylte.

Fortsetter under...

Svangerskapspenger gies til de som har en jobb som er farlig for fosteret og hvor det ikke er mulig med tilrettelegging..

Min tanke er at du ikke kvalifiserer til svangerskapspenger uansett før du har snakket med arbeidsgiver og har bedt om tilrettelegging.. Burde jo ikke være noe problem å flyttes over på dag/aften de fleste steder.. Du har også krav på samme lønn som du har nå (altså du skal ikke miste noe av nattilleggene fordi du pga graviditet må flyttes over på dag) Hvorvidt nattarbeid er så farlig at det i seg selv kvalifiserer til svangerskapspenger er så vidt jeg vet omdiskutert, men det har vært spekulert i økt risiko for spontanabort.. Når det er sagt så er det jo mye tyngre for kroppen å veksle mellom dag/natt arbeid enn det er å bare jobbe natt..

Jeg ville tatt en telefon til arbeidsgiver og bedt om tilrettelegging, får du ikke det får du evt ta saken videre med legen din/nav.. Lykke til!

takk for svar, jeg kan pga fars jobb ikke jobbe kveld heller,derfor begynte jeg på natt, kun dagvakter var umulig.Så sånn sett har de vel neppe tilretteleggingsmuligheter heller.Er vel kanskje legen det kommer an på til syvende og sist.

...og så må du få legen din med på at nattevakter er farlig for gravide. Ordningen med svangerskapspenger er nok ment for langt farligere yrker enn sykepleier på nattevakt. Dersom arb giver kan tilby kveldsvakter, men du ikke kan ta imot så er det ditt problem. Det er vel ikke helsefarlig med kveldsvakter......?

Synd å si men det at du ikke kan jobbe kveld pga fars jobb er faktisk ikke arbeidsgivers ansvar. Om de kan tilrettelegge og gi deg dag/kvelds vakter i stedet for natt, men du allikevel ikke kan jobbe kveld så kan det faktisk være at du må redusere på stillingen din..... Så ja, det blir nok legen det kommer an på - eller dvs NAV for det er faktisk de som avgjør om du får svangerskapspenger........ (noe jeg for å være ærlig ikke tror du får om arbeidsgiver kan tilrettelegge til dag/kveldsvakter.... tror nok heller ikke nattjobb i seg selv kvalifiserer til svangerskapspenger, men men... hør med NAV..) lykke til, håper det ordner seg på et vis for deg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...