Gå til innhold

Vi skal ha hjemmefødsel

Anbefalte innlegg

Dersom alt går etter planen kommer vi til å få tredje barnet vårt her hjemme. Jeg snakket med jordmor idag i Tromsø idag, og ble skikkelig imponert over tilbudet til dem som ønsker å føde hjemme her i byen.

Ting er ikke helt fastsatt enda, venter på endelig bekreftelse fra jordmoren og fra mannen. Han føler for å fordøye litt, men skjønner godt at jeg ønsker dette og blir nok ikke å sette seg på bakbeina.

Har hatt to lange, men helt greie fødsler tidligere. Ser virkelig frem til å tilbringe alle de lange timene hjemme i mitt eget hjem istedet :-)

ANdre fra Tromsø herinne forresten?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139058150-vi-skal-ha-hjemmef%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! Jeg gleder meg også til hjemmefødsel, til tross for skremselspropaganda på disse sidene. Jeg er sikker på at det er tryggere å føde hjemme enn på sykehus, og statistikken siden 1990 bekrefter det. Skal huske på å sjekke med jordmor om jeg virkelig risikerer å miste livet i en blodpøl 10 minutter fra sykehuset. Himmel, hva folk får seg til å skrive....Ingen mødre har mistet livet ved hjemmefødsel i Norge så vidt meg bekjent.

Selv er jeg også mektig imponert over tilbudet til dem som ønsker å føde hjemme. Superservice, vi må ikke på sykehuset i det hele tatt.

Synd det ikke er flere som velger å føde hjemme, da kunne vi fått fatt på debatten her.

Ja, da rekker du knapt å gi beskjed engang til jordmor før alt er gjort!

Kunne gjerne halvert fødselsforløpet mitt jeg også. Første gang 20 timer, andre gang 17 timer. Men jeg slipper ihvertfall å stresse :-)

Ja, det er jammen ikke mange herinne. Hadde vært hyggelig med litt mer action!

• 2 uker senere...

Synes dere er "freske" som føder hjemme. Jeg venter nr 3 og ville også gjerne ha født hjemme. Men siden jeg har epilepsi (har ikke hatt anfall på 9 år) vil de ha meg på sykehus.... Blir litt misunnelig må jeg innrømme! Lykke til i hvertfall!

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg har også gitt beskjed til mannen min (og alle andre) om at jeg ønsker hjemmefødsel neste gang hvis alt er i orden. Har en gutt på 20 måneder og hadde en perfekt fødselsopplevelse da jeg fikk ham.

Mannen min klikka i vinkel første gang jeg nevnte hjemmefødsel, men etter å ha tatt en prat med søstera si, som er jordmor, og fått bekreftet av henne at det sannsynligvis vil gå helt strålende, har han roa seg greit, og innfunnet seg med at sånn blir det.

Er nå i uke 7+0, og planlegger akkurat som du hjemmefødsel i august. Blir spennende å se om det slår til!

Har forresten fått utrolig mange reaksjoner på mitt ønske om hjemmefødsel ved neste graviditet! De fleste mener jo jeg er ego og uansvarlig og jeg vet ikke hva! Jeg har jo ikke sykehusskrekk, så hvorfor ikke være der? Det er jo så mye tryggere med sykehus, hva om noen skulle gå galt etc. etc.

Jeg tror bare at jeg vil føle meg roligere og mer avslappet hjemme, og det tror jeg vil smitte over på babyen min! I tillegg vil jeg heller føde babyen min inn i en "snill" bakterieflora hjemme, enn i en "hissig" på sykehus.

• 3 måneder senere...

Har åsså tenkt på d der me hjemmefødsel, at man får slappa mer av hjemme. Har ei jenta på snart 3 år, og vente nr 2 i september. Fødseln gikk helt fint på sykehuset, men ska æli innrømme at æ ikkje syns så mye om å være der. Man må forholde sæ t så masse forskjellie folk, og man får aldri slappa helt av. D eneste som gjør sånn at æ e i tvil om æ vil føde hjemme e at man ikkje kan få epidural eller lystgass.

Bor du også i Tromsø?

Jeg brukte hverken epidural eller lystgass, og føler ikke at jeg går glipp av noe. Tror det blir flott å få være hjemme i fred og ro, jeg syntes sykehusfødsler var bråkete og lite private. Unaturlig syntes jeg også det var, å møte jordmor for første gang på fødestuen, og begge fldslene hadde jeg vaktskifte da fødselen nærmet seg slutten.

Nå er jeg 36+3 og endelig nærmer det seg. På fredag er jeg 37+0 og da er det grønt lys for fødsel. Planlegger riestart på torsdags ettermiddag ;-) Men, det er nok å være litt vel optimist, for jeg har passert termindato to ganger tidligere.

VI har hatt et hjemmebesøk av jordmødrene, i uke 33. Skal til siste kontroll hos legen 37+0, og så overtar hjemmefødsel-jordmødrene svangerskapsomsorgen. Vi tror vi har alt det praktiske på plass nå, av kladder, saccosekk, fødekar, peribottle, energidrikker, massasjeolje og haugevis av stearinlys. Mangler bare rier nå, så hadde lykken vært komplett.

Så nå krysser vi alt vi har for at ingen dumme komplikasjoner viser seg nå helt i slutten av svangerskapet, og at jeg ikke får tidlig vannavgang.

Hei dere fra Tromsø som ønsker hjemmefødsel!

Jeg er en til som gjør det samme. Er også veldig spent på hvordan det går med dere som gjør det hjemme. Lykke til!!

Har termin i oktober, så da blir det riv om jordmor med Trille, ser jeg :-). Jeg har i tillegg veldig lyst å føde i basseng. Snakket med Lotta i dag og hun er veldig positiv...men hvordan er det når det er mange rundt samme termin som ønsker hjemmefødsel? Først i mølla, eller? Vet dere som har erfaring? Det er jo ikke så mange i Tromsø som kommer hjem til en.

Annonse

Vi fikk ikke hjemmefødsel allikevel pga spor av sukker i urinen på forrige svangerskapskontroll :-(

Så det store fine fødekaret og alle forberedelsene til ingen nytte.

Gruer meg til UNN fødsel, heldigvis skal antageligvis ei av de kjente jordmødrene være med der. Men allikevel...

Lykke til dere andre! Håper dere er heldigere enn meg!

nei, kor trasi å høre:( va jo skikkeli spent på å høre kordan d hadde gådd. håpe d blir en fin opplevelse førr dåkker uansett om dåkker må på sykehuset. men koffer kunne du ikkje føde hjemme selv om d va spor av sukker i urin? ka d vil si da? så me andre ord så burde kanskje vi andre å forberede oss på sykehusfødsel, men håpe i lengste at man kan få føde hjemme. du får i allefall å ha lykke t:)

heia:)

katti i oktober har du termin? æ har plana om å få før tia, så trur d ska gå bra om vi begge har hjemmefødsel:) hehehe. ska t jordmor 5 mai, så ska høre me ho da kordan d e når d e flere som ønske hjemmefødsel. ville vært rart om d va bare en som kunne ha d. men hadde sukker i urin me forrige, så e vel mye mulig at d skjer denne gangen å. så må kanskje bare innstille sæ på at man må på sykehuset, men håpe i d lengste at man kan være hjemme.

I begynnelsen av oktober har jeg, så jeg ser jo at du har før, men men...

Er uansett også litt spent hvordan de skal få det til, med full jobb og jordmor på fritiden liksom, så det kan du jo også høre når du har møte med dem i mai. Jeg skal først møte dem i juni.

Jeg tror at man gjør godt å ikke bli så veldig hekta på hjemmefødsel, man kan jo aldri vite.

Dumt å føle seg snydd om noe opplevelse hvis man er så 100%innstilt og så går det ikke likevel. Vet ikke selv hvordan jeg best mulig kan innstille meg mentalt. Tenker at hvis alt forbli så bra som i siste svangerskap skal det nok gå, tror det beste er at man er åpen for begge muligheter. Sykehus har jo en fin fødeavdeling nå, og de jobber også med prosedyrer rundt vannfødsel, noe som er helt nytt. Så hvis jeg skule føde på sykehus kan det i det minste bli vannfødsel og det er jeg veldig glad for. Håper bare de blir opplært til min fødsel er i gang.

Tror ikke jeg ville håpet for mye på vannfødsel på UNN egentlig, desverre ganske så små badekar i tillegg til at de pr idag ikke har lov til det... Vannet er egentlig det dummeste med hele UNN fødselen, hadde gledet meg så fælt til å bruke det store flotte karet mitt.

Vi hadde ekstra høy terskel for hjemmefødsel fordi vi bor en time fra UNN. Det hadde nok gått om vi hadde bodd i byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...