Gå til innhold

Dagmamma.....trenger råd.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om det er noen her som kan gi meg noen gode råd, men det er etter hva jeg forstår mange førskolelærere og barnehageansatte som leser og svarer her inne.

Jeg skal starte som dagmamma for to barn på cirka 1 år. I tillegg har jeg et barn på 1 år selv, så det blir en liten trupp på 3 små.

Gleder meg veldig til dette og tror det blir fint for mitt eget barn med noen å leke med på dagene.

Det jeg lurer på er om noen har litt praktiske råd og tips å komme med for å få til en god rytme i hverdagen, spesielt rundt soving og spising.

Jeg prøver å legge til rette så godt jeg kan, og mye er jo ordnet fra før i og med at jeg allerede har en liten (trappegrinder, lås på skap til vaskemidler ol).

Jeg tenker at jeg vil forsøke å etterligne barnehagens hverdager litt for å lage en god struktur på dagen. Dvs at jeg tenker å ha en liten samlingsstund med noen sanger og deretter en slags liten aktivitet (som f.eks tegne, male ol) med barna på formiddagen. Er dette gjennomførbart når de er så små? Tips til aktiviteter man kan gjøre når de er 12-15 mnd?

Så blir det formiddagsmat og det tror jeg skal gå ganske så greit. Ser for meg at de skal sitte i hver sin ikea stol og at jeg setter meg ovenfor og hjelper dem etter behov. Håndstøvsuger og skurefille på kjøkkenet er antageligvis greit å ha......

Deretter skal de jo sove og det er jo et kapittel for seg....min egen har endelig blitt nokså flink til å legge seg og sove nå, men hvordan får man det til når man skal roe og legge 3 stk? Tips? Planen er at de for det meste skal sove ute i vogn.

Men hva da med utelek? Når passer det best å leke ute? Etter sovingen i vogna så må de vel skiftes bleie på og da blir det jo veldig tungvint å ta alle inn og skifte og så kle på dem igjen....

Er det bedre å være ute på formiddagen kanskje? Men da blir det jo slik at de skal kles av for å gå inn å spise og så kles på igjen like etterpå for å sove ute....litt kjasete det også eller?

Men ut må man jo, så hvordan skal jeg legge kabalen så vi får mest mulig ut av dagen og minst mulig kjas og mas?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kan fortelle deg rytmen i bhg, så kan du se hvordan den er:

Frokost: 0800/0830

Fri lek

Samling: 1115

Lunsj: 1145

Fri lek

Frukt: 1400

Fri lek.

Klokkeslettene kan jo så klart variere fra bhg til bhg da. Tegne og male er ofte aktiviteter som blir brukt på de små. Litt hjelp må de ja da, men men.. Titte i bøker, musikk. Sanger med tegn er veldig populært. Trykk av hånd/fot i trolldeig. Var noe jeg kom på i farten.

I bhg er vi ute på formiddagen og ettermiddagen evt, noen ganger en av delene.

Jeg tror det beste er å se det litt ann selv, så kommer ting etterhvert:)

Jeg er førskolelærer student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...