Gå til innhold

Når barnet ikke spiser, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er 18 mnd og vil ikke spise i det hele tatt. Han hoster en del, så han får hostesaft.

Dette er dag nr 3 hvor han kun har spist et par biter av brødskive på morgen eller lunsj, så spiser han kanskje en bit av en potet ved middag. Kveldsmat vil han ikke ha lengre. HELDIGVIS så drikker han masse vann og melk.

I går kveld våknet han med magesmerter, hvorfor er jeg ikke sikker på, men han holdt på et par timer før vi bestemte oss for å gi han stikkpille med paracet. Etter 10 min. kom det en laaaaaaaang fis ut, sikkert mye luft. Hører det romler i magen hans....uff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre???

Hvor lenge kan jeg gå før jeg tar han med til legen?

Han virker våken og leker som vanlig på dagen, de i barnehagen kan heller ikke si noe om allmenntilstanden hans....bare det at han spiser lite. Han våkner masse på natten fordi han er sulten, men mat får vi ikke i han. Har til og med prøvd med nugatti på skiva, for å se om han vil spise....men nei!

Please jeg trenger hjelp fra andre mødre med samme erfaring!!!

Skrevet

sånne r min i perioder og... . Så får han en periode hvor han spiser som en hest( som i går, hvor han spiste 5 brødskiver, og 5 posrjoner med spaghetti middag),.. så er det dager hvor han nekter å spise.. kan vare 1 dag, en uke.. men prøv da å gi han noe han liker! Gjerne yogurt, frukt ol.. det er myyye bedre enn å tvinge i han mat han ikke vil ha.. Går nok over :)

Skrevet

Du må bare passe på at han i allefall drikker mye. Prøv med velling?

Han har kanskje vondt i halsen? Eller det kan være tenner som er på vei. Vet at hjørnetennene kan gjøre vondt når de kommer og det kan være vondt å tygge.

Skrevet

Det viktigste av alt er å bevare roen! Det er veldig fort gjort at vi foreldre av bekymring skaper et stress og press rundt spisingen og det merker de små utrolig fort!

Det er helt normalt at barn i denne alderen blir både kresne og småspiste. De vokser ikke like fort lenger og har ikke alltid så stor appetitt. Ofte er de også opptatt av tusen andre ting enn akkurat det å sitte ned og spise....

At han drikker mye både melk og vann er for så vidt bra, da blir han jo ikke dehydrert i allefall. Men det kan også bremse appetitten hans. For et småspist barn skal det ikke mye til før sultfølelsen og dermed interessen for å spise blir borte. Det kan være lurt å forsøke å la være å gi ham melk den siste timen før måltidene i allefall.

Hold på de faste måltidene og prøv å unngå å gi ham noe i mellom selvom det er fristende når de vet at han har spist lite.

Dekk på bordet og tenn stearinlys og sett deg ned og lat som du tror at han kommer til å spise. Prat hyggelig om andre ting enn akkurat maten og unngå å lokke og lure i ham maten. La ham spise den selv enten med fingre eller med skje/gaffel selvom det tar lang tid og blir mye søl. Ikke lag noe nummer ut av det hvis han ikke spiser, bare rydd av bordet etter en passe lang tid og prøv igjen til neste måltid.

Så lenge han vokser og trives og har perioder hvor han spiser greit så tror jeg neppe det er noen fare. Det eneste jeg kanskje ville ha tenkt på var dette med mageknipen og luften. Kan det være at han reagerer på f.eks melk? Eller var det bare tilfeldig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...