oktoberjentene;) Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Snuppa på 5 dager bare sover og sover... redd for at melkeproduksjonen ikke skal ta seg ordentlig opp... siden hun sover så lenge av gangen så tyder det jo på at hun er fornøyd og mett.... vekker dere de små for å gi mat?? hun våkner jo når hun blir sulten.... tenker at det ikke er noe vits i å vekke henne, for da vil hun jo ikke ha mat når hun ikke er sulten =/ hm......... kan jo pumpe litt innimellom for å få produksjonen ordentlig i gang.. men utover det: hvorfor skal man pumpe? kanskje dumt spørsmål, men jeg er helt grønn på dette )
Tante Gustava Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Tassen her også sov veldig mye de første ukene, så lenge hun er blid og fornøyd, og legger godt på seg trenger du ikke vekke henne for å gi henne mat. Jeg har pumpet meg for å ha et lite lager i fryseren. Nå bestemte tassen seg tidlig for å ikke ta flaske, så jeg har aldri fått vært ute en kveld, men jeg bruker melka nå i grøten. Ellers så var pumpa gull å ha de nettene han plutselig slo til og sov gjennom hele natta (au, vondt å våkne med kjempespreng)
lillespire08+10 Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 På sykehuset sa de til meg at hvis de sov lengre enn 4 timer, måtte jeg vekke babyen for å gi mat. (på dagtid vel og merke)
Lillepusen-78 Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Gutten vår er 6 uker, men vi vekket ham for amming dersom han sov fra starten av. Gjør det ennå. Var anbefalingen vi fikk på barsel. Han kan sove ganske lenge om gangen. Vekker ham en gang om natten også. Gjør dette selv om han legger veldig fint på seg.... Jeg har ikke pumpe, og tror ikke jeg kommer til å skaffe en med det første heller... Tar heller med meg lillegutt når jeg skal noe, så får jeg heller vurdere det når behovet for noe tid alene blir større :-)
mamarama og lille banan Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 ikke for å skremme, men at babyen sover mye trenger ikke å bety at den er fornøyd, det kan faktisk bety at den har så lite energi pga for lite mat. men så lenge vekta øker normalt er det greit.
mamarama og lille banan Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 glemte å skrive at du kan håndmelke for å holde produksjonen i gang. få noen til å vise deg teknikken. pumpe trenger du ikke med mindre du skal være borte fra babyen en stund, eller babyen ikke vil ta pupp, men du vil gi morsmelk på flaske.
Isabella12 Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Ta en prat med helsesøster for å høre om du bør vekke for mating, noe som er vanlig ved f eks gulsot. Du kan sikkert få en time på helsestasjonen for å veie og se om hun legger på seg. Pumpe er greit å ha hvis du om en stund vil ut, da kan babyen få melk av flaske mens pappaen eller andre passer henne. Ellers er det babyen som skal få igang produksjonen, ikke pumpen. Se gjerne ammehjelpen.no!
Trulte76 Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 på sykehuset fikk jeg beskjed om å vekke han etter 3 timer å gi han mat. Men når jeg kom hjem lot jeg han regulere dette selv, men han sov som regel ikke mere en 3 timer likevel. Hendte seg han sov 4 av og til. Så hadde han dager han var mye våken. Er vel det man kaller økedager? Da ville han ha mat oftere. Så jeg følte jeg gjorde ikke annet enn å amme Men lot han sove så lenge han ville. Nå er han 11 uker og jeg har mere enn nok melk til han
oktoberjentene;) Skrevet 7. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2008 Tusentakk for svar alle sammen.. har ringt helsestasjonen, så vi skal dit å veie henne i dag hun var våken i nesten hele natt og ville ha pupp hele tiden, hehe.. så dette går sikkert opp og ned fra dag til dag virker det som kan kanskje være lurt å ha pumpe pga brystspreng da... hm... får se an saken litt men da vekker jeg henne når det har gått 3 timer for å prøve å gi pupp... for å få igang melken og for å være sikker på at hun får i seg nok
AO3 Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Jeg kjøpte først pumpe for å avlaste en veldig sår og vond pupp - og som en bivirkning oppdaget jeg at et lager av melk i fryseren var kjempelurt, så det kjøpet angrer jeg absolutt ikke på. For eksempel førte det til at jeg kunne dra i en begravelse da babyen var tre uker gammel. Det er jo faktisk ikke alle steder man kan eller bør ta med en baby, og da var det kjekt at pappa kunne passe gutten, uten å være nødt til å gi mme.
lille sprelle Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Som du selv sier - babyen våkner når hun er sulten og så lenge hun er mett og fornøyd, så synes jeg ikke du skal vekke henne. Ta deg en tur på helsestasjonen for å få veid dersom du er usikker. produksjonen er nok i gang dersom babyen er mett! Trenger jo ikke så mye i starten da! pumpe bruker man dersom man har tette melkeganger (og da trenger man den helt akutt!) eller om man har lyst til å gå ut en tur uten å måtte ha med babyen slik at andre kan gi på flaske. anbefaler sterkt å kjøpe en elektrisk pumpe for sikkerhets skyld. Her i huset har den blitt brukt svært flittig pga diverse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå