Gå til innhold

Misjon? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste for en liten stund siden av Det Norske Misjonselskap (mener jeg det var) nå skulle konsentrere seg om misjon i Japan. Ble sittende igjen med et eneste stort spørsmål: Hvorfor det?!?

De mente at Japan kun hadde 0,5% kristne, så det var på tide å konsentrere seg om japanerne nå. Igjen: HVORFOR DET?

Hva er det med kristne som gir dem dette intense behovet for å spre SIN tro overalt. KAn ikke japanerne få fortsette å leve sine liv som zenbuddhister?

Håper noen har noen _fornuftige_ svar på dette.

Skrevet

Nei, det kan du si.

Jeg har ikke noe godt svar på det.

Jeg hater misjonærer.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Du sier selv at du satt med et eneste stort spørsmål; "hvorfor?" - og det overrasker meg faktisk at du selv ikke klarer å finne svaret på et så simpelt spørsmål.

Nr. 1 - The Great Commission (Matthew 28:16-20)

“Then the eleven disciples went away into Galilee, to the mountain which Jesus had appointed for them. When they saw Him, they worshiped Him; but some doubted. And Jesus came and spoke to them, saying, ‘All authority has been given to Me in heaven and on earth. Go therefore and make disciples of all the nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit, teaching them to observe all things that I have commanded you; and lo, I am with you always, even to the end of the age.’ Amen”

Er vel Misjonsbefalingen det heter på norsk, men jeg kan den egentlig bare på engelsk så det får være greit nok nå.

Basert på dette så driver en rekke kristne mennesker med misjon - altså det å forkynne evangeliet.

Nr. 2 - "Hva er det med kristne som gir dem dette intense behovet for å spre SIN tro overalt?"

.Ja, hva er det tror du? Det er jo misjonsbefalingen - det står i Bibelen. Ettersom kristne stortsett lever etter Bibelen så er det jo også naturlig at misjon er en del av en rekke kristne menneskers liv. Troen er jo typ slik at en ønsker å dele den med omverden fordi man er overbevist over at det er noe så fabelaktig og noe så utrolig personlig fint at man vil dele det med omverden. At man vil at alle andre rundt skal få mulighet til å bli kjent med kristendommen. Det spørsmålet du stiller blir bare dumt. Det er som å si; "hva er det med alle disse muslimene som hele tiden skal holde seg unna svinekjøtt?". Det vitner bare til liten kunnskap.

Nr. 3 - Hva er misjon?

Misjon handler ikke bare om å forsøke å preike om kristendommen til halveis ufrivillig forbipasserende som må høre på skrålet ditt. Det handler om mye mer. En rekke misjonærer arbeider med frivillighetsarbeid og fører dermed et kristent grunnsyn. Mange mennesker søker kristendommen fordi den er spennende - og jeg ser ikke hva som egentlig er galt i det. Det du ikke vil høre om, sier du nei til - du blir ikke steinet til døde fordi du ikke vil høre om Paulus og Isak, selv ikke i Japan.

Og sist men ikke minst - "hvorfor kan ikke japanerne få fortsette å leve sine liv som zenbuddhister?" - klart de kan, men jeg ser ikke hva som er galt i at noen mennesker ønsker å spre det de ser på som som en flott tro til andre som ikke har et forhold til det. Vi lever i en global verden, og det gjør da sannelig ingenting at japanerne blir kjent med nye verdensreligioner. Det er jo akkurat som at jeg skal si at det er kvalmende med alle disse buddhistene og muslimene og sånt noe som kommer inn i Norge og ikke lar kristendommen være i fred her. Kan vi ikke bare få lov til å være kristne, liksom?

Skrevet

Er fullstendig klar over misjonsbefalningen, det er en av de tingene som virkelig trekker ned ved kristendommen etter mitt syn!

Du kan jo ikke si at det er "kvalmende med alle disse buddhistene og muslimene og sånt noe som kommer inn i Norge og ikke lar kristendommen være i fred her"- for det kommer ingen hit for å misjonere. Jeg har aldri sagt at jeg synes folk skal konvertere dersom de flytter til et land hvor en annen religion har majoritet, men hvorfor reise rundt i verden og påprakke andre sitt syn?

Det å si at man synes misjonering er teit er aldeles ikke det samme som å klage på at muslimer (og jøder) holder seg unna svinekjøtt! Svinekjøtt- regelen kommer av gamle renslighetsforbehold, og dersom man skulle følge moseloven (som kristne jo gjør når det passer dem), skulle heller ikke kristne spise svinekjøtt - eller skalldyr. Hvis jeg hadde sagt "hvorfor i all verden krever kristne at hviledagen skal holdes hellig" hadde det vært sammenlignbart med at f. eks. muslimer holder seg unna svin.

Du skal ha for innsatsen, du forsøkte å gi et svar på spørsmålet mitt. Dessverre kan jeg ikke si at det var særlig fornuftig.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Det er jo ditt problem at du ikke klarer å forstå et enkelt svar - og da blir det mer ditt enn mitt problem igjen. Jeg ser ikke helt hvorfor misjonsbefalingen er så fryktelig galt - hvorfor er det igrunn det? Greit nok at vi snakker en religion nå - men det kan jo sammenlignes med reklame da (om du vil dra den så langt...) - man ønsker å overbevise folk om at det du HAR, det du TROR på er best - man ønsker å dele det med flest mulig. Jeg ser ikke hvilken skade det tar. Det er litt sånn; sålenge det ikke er plagsomt og et voldsomt overtramp (typ; Jehovas Vitner som slenger foten sin inn i dørsprekken for å forkynne) - så er det vel ingen skade i det? Du velger selv hva du vil gjøre med det du hører. Du velger selv om du ønsker å ta opp noen tråder og finne ut mer om kristendommen. Det er et eget valg.

Det med kristne som spiser svinekjøtt vs. muslimer som ikke spiser svinekjøtt er jo også skjevt fordelt på mye annet - om vi først skal være vanskelig. Hijab, sex før ekteskap, nytelse av alkohol etc. - det er selvfølgelig noen som velger å ikke etterleve alt som står i "læreboken". Du som har så forferdelig store problemer med kristendommen burde jo nesten prise folks latskap opp i skyene.

Men klart, du skal få lov til å mene det du mener og det er helt greit for meg at du ikke innser at det egentlig ikke er så galt i å snakke om det man liker og gjerne vil dele med andre. Jeg tipper du gjør det om så mye annet - jeg snakker om det som opptar meg som mest både i Norge, England og Mongolia for den del, du gjør nok det samme.

Skrevet

Syns du kommer med fine svar siklerotta! Men det at vi misjonerer og sånn fordi vi syns kristendommen er en så flott tro, syns jeg var veldig mildt sagt! For kristendommen er ikke bare en flott tro, den kan være veldig vanskelig og det er forfulgte kristne overalt og mange blir drept. Men det er jo en flott tro og!:)

Grunnen til at kristne har dette intense behovet for å spre sin tro overalt er fordi vi ønsker at flest mulig mennesker skal bli kjennt med Jesus, bli frelst, og slippe unna helvete. Men få evig liv.

Det er vårt oppdrag her på jorda og misjonere til en hver tid.

Skrevet

Hm... Er det en sånn kristen lojalitetsgreie at dere skryter av andres svar, også når de er dårlige? Syntes nemlig siklerottas svar var mindre godt, jeg.

Hvorfor skulle jeg synes det var fint at kristne ikke fulgte sine egne regler? Jeg synes det bare virker halvhjerta og lite gjennomtenkt når dere vleger og vraker blant reglene i moseloven hva dere vil og ikke vil følge. "Jeg liker reker, så det vil jeg ikke følge, men jeg synes homofile er ekkelt, så det er synd"- enten- eller, sier jeg. Følger du din egen guds ord eller ikke?

Misjonering er så slitsomt at det nesten burde vært forbudt ved lov! Dessverre går det utover talefriheten, så det går jo ikke, men hvorfor kan ikke kristne bare gi seg når folk sier de ikke er interessert? Selvom DU mener det er det beste i verden, så behøver det ikke være det for andre? Jeg mener at The Cumshots er det beste bandet i verden, men jeg presser da ikke andre til å høre på det hvis de ikke liker den typen musikk!

Jeg må få lov til å skryte litt av Jehovas vitner, forresten.

Vi bor sånn til at alle kommer innom her- innsamlingsaksjoner, loddselgere- og misjonærer fra JV. De siste tre årene har JV kommet innom, smilt og vært hyggelige, og når jeg har sagt "takk, men vi er ikke religiøse, vi", så har de bare smilt og sagt "ha en fin dag" og gått videre. (Jeg har aldri vært sint eller uhøflig mot dem, heller, da)

Kanskje er det på tide at andre kristne lærer litt av JV? (Ja, jeg vet at mange andre kristne grupperinger ikke regner JV som kristne)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Heh, hvorvidt det er en kristen lojalitetsgreie får du vel spørre deg selv om - det er du som kommer opp med påstanden. Sånn rent utover det har jeg absolutt ingen personlig erfaring med misjonering og kunne aldri funnet på å misjonere (min tro er min tro og ikke noe jeg snakker om eller forkynner, med mindre jeg blir direkte bedt om det... Forkynne gjør jeg aldri men, du tar poenget...)

Jeg har null problem med at kristne velger å ikke etterleve bibelen til punkt og prikke. Det handler om prioriteringer og det å skulle se hva som er viktigst å følge av det som står skrevet. For de aller fleste kristne er det viktig å dele troen sin, og dermed misjonerer de. For andre er det så absolutt ikke viktig - og derfor misjonere de heller ikke. Forskjellige mennesker, med forskjellig utgangspunkt. Det gjelder jo alt - holdninger til homofili, sex før ekteskapet, abort, skilsmisse, synd og ikke synd etc.

Hvilke erfaringer og opplevelser har du med misjonering? Vært utsatt for noe traumatisk? Jeg har per dags dato kun møtt EN eneste person som har fortsatt å snakke og ikke gi seg når jeg har sagt at jeg ikke er interessert. Selvfølgelig fins det ekstreme kristne også, som ikke er særlig oppegående, men du kan ikke bedømme alle kristne utifra hva noen ekstreme mennesker velger å gjøre.

Kjenner en rekke mennesker innen forskjellige trosmiljø - da også mitt eget, selvfølgelig. Foruten de jeg kjenner som har arbeidet som misjonærer har jeg aldri opplevd misjon fra noen av mine bekjente eller hørt at de driver med misjon. De eneste ekstreme jeg har møtt er LDS - men selv de har ikke vært så ekstreme at det er nevneverdig. Siden du mener at andre kristne bør lære av JV, så må jeg nesten spørre hvilke andre kristne du har hatt på døren som absolutt ikke gir seg når du sier nei takk, jeg er ikke interessert. Jeg hører nemlig aldri om dem.

Skrevet

Har ikke hatt noen på døren (utenom JV, som tidligere nevnt), men hatt slitsomme erfaringer med folk fra diverse pinsemenigheter- Elihu, Betania, Galleri G (kan hende disse er lokale avarter). De har gjerne stått i byen eller gått rundt på steder der det er mye folk (strender om sommeren og sånt).

Grunnen til at jeg lurte på om det var en lojalitetsgreie var at jeg i flere av diskusjonene på dette forumet har opplevd at folk har kommentert at andre kristne har kommet med "så gode svar", når svarene egentlig bare har gått i sirkler eller ikke besvart spørsmålet. Jeg kan neppe spørre meg selv om det, siden jeg ikke er kristen...

Kjenner også folk fra flere kristne miljøer, både JV, "smiths venner", LDS og pinsemenigheter bl. a., og må si at pinsemenighetene har de "verste" misjonærene (les: mest pågående).

Hvis du er kristen selv, er det ikke så rart du ikke hører om de som ikke gir seg når de får nei, det er vel ikke noe de reklamerer med...

Gjest Siklerotte
Skrevet

Har svært liten erfaring med pinsemenigheten - men det er jo også de som er mest kjent for å være litt overivrige når det gjelder misjon, så det er vel ikke så merkelig. De utgjør derimot ikke "alle" kristne i landet. Forresten aldri opplevd å møte dem på gaten eller på stranden om sommeren - ei heller i byen (har riktignok sett noen, men aner ikke hvilken menighet de tilhører...) Så du må være bosatt et sted der det er fryktelig mange tilfeller av slike, for det har jeg enda til gode å støte på.

Opplever ikke at jeg har en type lojalitetspakt med andre kristne - men kanskje andre tror de har det med meg.

"Hvis du er kristen selv, er det ikke så rart du ikke hører om de som ikke gir seg når de får nei, det er vel ikke noe de reklamerer med..." - tør faktisk påstå at det må være ytterst få i min menighet til driver med misjon. Kjenner folk som bor i utlandet FOR kirken og kalles "misjonærer" - men de driver så absolutt ikke med samme type misjon som da f.eks pinsevennene du møter på gaten. De driver med samarbeid mellom kirkene og frivillighetsarbeid, og de snakker selvfølgelig om Jesus, Maria, Gud og kristendommen til de som kommer for å få hjelp. Sånn rent bortsett fra det tror jeg ikke noen er store på misjon og derfor hører jeg ikke om eller berøres av misjon. Det er ikke alle menigheter som er så store på det, min er en av dem.

Skrevet

Da må jeg bare si: Bra for deg og menigheten din! : ) Og det er IKKE ironisk ment.

Skrevet

Hei hei dere! Jeg merker at jeg er takknemlig for deres inngående diskusjon, og at jeg ikke kommer til å bidra noe særlig.. Men ville bare legge til én ting: Når det gjelder Moseloven, så er det faktisk ikke tilfeldig hva kristne skal følge og ikke.

Apostlenes gjerninger, kap. 15, v. 5-11:

"Men noen troende fra fariseerpartiet stod fram og hevdet: "De (nyfrelste ikke-jøder) må omskjæres og pålegges å holde Moseloven". Apostlene og de eldste kom sammen for å drøfte saken. Etter en heftig diskusjon reiste Peter seg og sa til dem: "Brøde, dere vet at Gud for lenge siden utvalgte meg blant dere, så hedningene (ikke-jøder) av min munn skulle få høre evangeliets ord og komme til tro. Og Gud som kjenner menneskets hjerte, viste at han godtar dem ved at de fikk Den Hellige Ånd likesom vi. Han gjorde ikke noen forskjell på oss og dem, for ved troen renset han deres hjerter. Hvorfor utfordrer dere da Gud og legger på disiplene et åk som verken våre fedre eller vi har orket å bære? Nei, vi tror at vi er frelst av Herren Jesu nåde, på samme måte som de".

Videre i vers .19-21: "Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedninger (ikke-jøder) som vender om til Gud. Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er besvimmet av avgudene, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod".

Mye sitering her, men ville bare få det med. Håper det klargjorde litt.

• 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Hallo i luken Siklerotte!! Når traff du sist en buddhist eller muslim for den saks skyld som misjonerte sin tro over på deg her i Norge og/eller andre stedet? Mye av buddhismen handler faktisk om å la mennesker leve som de vil og ta konsekvensene av det..ikke preke for alle andre at de har valgt det beste..

Mye av religionene ute i verden og her hjemme også er blant annet basert en del på kulturen i området. Derfor er det mange buddhister i øst og muslimer i sør osv.. Menneskene her velger å tro på det som passer de best, akkurat som her. Kjempeflott at misjonærene kan lære bort om sin religion, men ikke tre den nedover huet på folk og ikke som en betingelse for å få nødhjelp osv..

sier ikke at alle misjonærer er sånn, men en vanlig oppfattelse tidligere i historien (100 år siden og vel så det) skulle misjonærene på død og liv redde de stakkars sorte i feks afrika, da de var hedninger. Heldigvis er det en litt bredere oppfatning nå om at andre religioner kan være minst like bra som kristendommen. Ta for del godt i mot de som vil være med dere, men ikke tving dere på noen som kanskje har det greit nok som de har det..

Skrevet

Jeg mener jo at buddhas lære er mer fornuftig å lære bort, så her vil vi jo aldri bli enige, men poenget er som også siklerotte sier; at tro er personlig og derfor synes ikke jeg at kristne skal misjonere, og på den måten heve seg over andre religioner. Enn om dere tar feil??

Skrevet

Det er jo et personlig valg hva man tror på, men hvorfor skal man ikke misjonere fordet?? Tenk om alle hadde tenkt sånn, at "min tro er så personlig at den vil jeg ikke dele med noen andre". Det er så mange mange mennesker som har blitt frelst og blir det hver eneste dag pgr misjon, mennesker som aldri hadde hørt om Jesus uten!

Og når man VET at Jesus er sannheten, veien og livet vil man jo spre "den gode nyheten" videre :)

Skrevet

Enig med deg maimamma om at det er et personlig valg. Ergo mener jeg at man ikke skal misjonere. Mine venner i afrika og østen klarer seg kjempefint med troa de har og ikke tror jeg de brenner et varmt sted når de dør heller (er jo ikke godt vite, siden jeg ikke har død selv, men regner med at det går fint)

Jeg er av den formening at det ikke spiller noe som helst slags rolle hva man tror på eller om man tror og synes det er kjemperart at dere kan VITE at jesus er sannheten, veien og livet. Mener virkelig ikke å være frekk her nå, men så utrolig kjedelig det kan bli den dagen dere skjønner at dere eventuelt tar feil. Jeg er oppdratt som kristen, men kan ikke stå for en tøddel av dette nå, ergo er jeg utmeldt.

Men jeg mener så klart at om jesus gir livet ditt mening, så er det kjempeflott. Jeg kan bare ikke skjønne at dere kan være så himla sikre på dette.

og igjen, jeg mener ikke å være frekk eller nedlatende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...