Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen

Nå er jeg tilbake her igjen og klar for ett nytt forsøk :-)

Var så heldig å få det til forrige gang og har et nydelig barn å kose meg med. Unner alle å få oppleve det samme!

Sist gang jeg var gravid, var jeg anti-fly. Trodde at det kunne påvirke graviditeten - risiko for å abortere. Når jeg endelig, etter mange år var gravid, ville jeg ikke sette noe på spill.

Men, hva tror dere? Har det noe å si i det hele tatt? Alle jeg kjenner flyr når de er gravide..... Men, kan det være en risiko tidlig i svangerskapet?

Ønsker å bestille reise, men tør ikke i tilfelle jeg blir gravid.....

Håper på mange kloke svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg måtte skjekke med mange leger ang dette selv. Men de sier det ikke er noe farlig. Gravide damer har reist med fly i alle år. Og mange må ta fly for å reise til klinikker for å sette inn egg også og hjem. Man skal vel helst ikke fly når man er en 6-7 mnd på vei i tilfelle det skal skje noe. Bruk støttestrømper på beina er godt råd og gå litt rundt på flyet. Jeg fløy til Thailand når jeg var 4 mnd på vei med 5 prøverørsforsøket og det er en mnd siden nå..Gikk kjempe fint. Men tanken på om det skulle skje noe var der så klart. Men legene sier det ikke skal være noe skadelig for fosteret iallefall...Jeg hadde bestilt flytur, men du kan jo høre hva dine leger råder deg til også....

Skrevet

Hei Linda

Først og fremst, GRATTIS MED BARN I MAGEN!

Så utrulig koselig. Nyt gravidtida og strutt med magen :-)

Bruk altfor trange klær ;-)

Skal høre med legen hva de sier.

Enn alkohol under synarela prosessen (nesespray). Holdt meg unna det sist gang. Ville ikke gjøre noe som kunne ødelegge. Men, føler meg litt mer liberal denne gangen. Ett glass kan vel ikke skade?!

Skrevet

Hei! Ut ifra egen erfaring har ikke det noe å si. Jeg tok fly fra Trondheim til Tromsø samme dag som innsettingen og det må vel kvalifisere som tidlig i svangerskapet. Mistet ikke av den grunn, jeg! Vil tro at det ville vært mer opplyst om det var en risiko av betydning for nygravide å fly. Men det er klart, er du veldig bekymret ville jeg tatt en prat med legen, om ikke annet for å bli beroliget.

Håper du lykkes med å bli gravid :-)

Skrevet

Tror nok heller ikke et glass gjør noen skade når du har begynt på nesesprayen. er vel viktigst å leve som normalt og spise den en har lyst på. Man tenker gjerne mer over ting når du må bruke så mye tid, penger på forsøk enn andre som blir gravide på vanlig måte...Men personlig hadde jeg bestilt flytur og reist..

Skrevet

Hei! Jeg har vært til samtale, samt ultralysundersøkelse i dag i forbindelse med sprøytestart. Jeg spurte om graviditet vs. flyreise, i og med at vi er invitert med til Egypt første uken i januar. Jordmoren frarådet meg dette sterkt. Hun sa at det ikke er dokumenterte data på dette, men at det er en grunn for at alle flyvertinner blir satt på bakken når de blir gravid. Hun sa også at som jordmor tilknyttet IVF gjennom mange år, har hun mange eksempler på kvinner som har spontanabortert rundt en flyreise. Man har ikke svar på om det er årsaken, men hun mente at det ikke er verdt å ta risikoen. Og det er jeg helt enig i. Jeg hadde garantert klandret meg selv hvis jeg hadde mistet i forbindelse med en flyreise, selv om kanskje ikke det var årsaken. Så det var ihvertfall den tilbakemeldingen jeg fikk.... Vi står over flyturen denne gangen og venter til senere ;-) Men som dere sier; man flyr jo til og fra ved innsetting også....

Skrevet

Hei

Jeg har nettopp hatt en flyreise, bare noen dager etter innsett og retur 9 dager etter innsett. Jeg håper inderlig ikke det har ført til noe negativt, men det var kun 3-4 timers flytur.

Selv tenker mannen min og jeg på et lenger opphold i usa til våren, men jeg har også vært veldig skeptisk til dette - i tilfelle jeg skulle bli gravid før det. Jeg tenker også at når vi har prøvd så lenge for å få barn, så er det ikke verdt å risikere noe. Og jeg har hatt en litt dårlig "magefølelse", som jeg føler jeg fikk bekreftet i Vikke74 sitt svar - selv om jeg de fleste steder leser at det ikke er noen fare ved å fly. Det dårligere er jo at man sitter så lenge i ro og får dårlig blodsirkulasjon (spesielt til usa og østen), større fare for blodpropp, luften i flyet, varmen, kommer fra flymotorene og inneholder derfor også rester fra oljer og diesel og det er større stråling fra verdensrommet når man flyr så høyt som man gjør på langflyving.

Angående å reise til land i østen og spesielt Egypt, så ville jeg heller ikke tatt sjansen på det. Egypt er et av de landene hvor flest turister blir syke og får diare - og man kan få i seg helt andre bakterier og microber enn det kroppene våre er vant til å takle her i sandinavia og europa.

En annen ting er hvis man er flere måneder på vei, og blir syk når man er på ferie, så er det ikke alle land de har gode sykehus. Har hørt om et eksempel m ei som fikk blødninger, tror det var i spania el kanariøyene. På sykehuset fikk hun beskjed om at fosteret var dødt og at hun måtte ta en utskraping. Hun nektet, og da hun kom hjem viste det seg at fosteret fortsat levde i beste velgående....

Så personlig tror jeg det er lurt å utsette de lengste feriene hvis man endelig oppnår graviditet - selv om jeg har veeeeldig lyst å reise til usa til våren.... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...