Gå til innhold

Noen som har fibromyalgi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min vil gjöre noen tester fordi hun mistenker at jeg kanskje kan ha fibromyalgi.

Jeg har slitt med smerter i nakke, rygg, armer i flere år. Det er muskelsmerter og smerter i ledd også.

Jeg har prövd trening, fysioterapi, akupunktur, massasje, bassengtrening osv osv..ingenting hjelper!

Nå har jeg hatt en veldig dårlig periode i noen måneder.. föles som om jeg er 100 år, jeg har smerter hele dagen.

Hvordan kjennes det for dere som har fibromyalgi, smerter og slikt?

Når/hvordan fikk dere diagnosen?

Fortsetter under...

Skrevet

Kjennes vel litt som skikelig influensa smerter og voksesmerter. Stikker/prikker/visner/verker/murrer. Stiv og støl, vanskelig å rette ut ledd hvis jeg har holdt en stilling lenge. Trøtt og altid sliten, Mye planlegging for å få gjort vanlige dagligdagse ting osv. ( jobber ikke )

Hurra for smertestillende !

Sykdommen forandrer seg fra time til time, noe som har resultert i drastisk nedgang av venner (som ikke aksepterer at jeg kan ringe 1/2 time før og si jeg ikke kommer) og hva jeg orker og prioriterer og hvere med på. En ting i dag og jeg kan hvere slått ut i 2 dager etterpå.

Trening på kroppens premisser er veldig bra og holder kroppen smidig. Mye prøving og feiling men for meg virker spinning og pilates/yoga/thy chi, alt etter dagsform (og i samarbeid med instruktør)

Fikk diagnosen for 4 år siden, mistet snuppa i gulvet (det gikk bra ) så da kom jeg meg til legen. Fibromyalgi kan ikke sees på blodprøver/mr, så det er mere en "det er ikke noe av det andre " + sykehistorie + 18 triggerpunkter ( må ha 14 over en periode på 3 måneder, mener jeg å huske)

Har hvert hos spesialister, mr, skaning you name it og nav er enda ikke fornøyd, går på ya nå og har søknad om uføre inne. En lang prosess.

Håper det var noen svar, ellers får du bare spørre.

Fibromyalgi foreningen har fine brosjyrer og info.

Skrevet

Jeg har dette ikke selv. Men moren min har det. Hun har gått fra å være en dame som gjorde alt, tok til og med noen reale "mannfolk" tak ofte også, til å bli ganske så redusert og ikke vite noe om formen fra dag til dag.

Det er helt jævlig å høre (bor på en annen kant av landet så jeg ser det jo ikke) hvor vondt hun har.

Hun var heldig og fikk diagnosen forholdvis fort, husker ikke helt hvor langt tid det tok. Hun hadde en idiot lege som mente at dette kom til å "brenne ut" av seg selv. Noe som jo bare er tull.

Har en veninne som har slitt i mange år med vondt i mange ledd i kroppen. Mye tyder på at det er fibromyalgi. Moren hennes har det også og det skal vist være arveli. Veninnen min var til div. utredning og traff på en litt ufyselig lege som mente at dette var psykisk.

Det finnes desverre en del leger og andre mennesker som mener at fibromyalgi er noe psykiske greier. Det er det IKKE.

Moren min var på et mestringskurs for fibromyalgiere, får du diagnosen så forhør deg om å få komme med på noe sånt. Det skal vist være bra.

Lykke til!

Skrevet

Höres kjent ut..jeg er alltid stöl og stiv spesielt i overkroppen. Har fått problemer med å rette ut venstre armen, når jeg pröver å gjöre det får jeg store smerter, klarer ikke å rette den helt ut heller..

Kneet er også kranglete.. :( Skuldrene er katastrofe..

Jeg har til tider så store smerter at jeg har bare lyst til å grine :( er uendelig trött hele tiden.

Har ikke hatt muligheter til å ta annet smertestillende enn paracet og ibux siden jeg ammer ennå. Så det har gått laaang tid uten effektivt smertestillende.

De siste 5-6 årene så har de fleste legebesök handlet om disse problemene, smerter i ryggen, nakken i leddene..men ingen lege har liksom tatt meg på alvor, de tror at det er noe som er forbigående.

Endelig har jeg funnet en lege som vil undersöke dette videre:)

HI

Skrevet

Jeg bruker bare paracet 500mg og ibuk 400 mg, 1 av hver 3 ganger om dagen fast (blå resept) Det holder det i sjakk og så må jeg hive innpå litt ekstra i dårlige perioder.

Jeg har jo flydd dørene ned hos leger fra jeg var liten, med de samme smertene. (ble fritatt for løping i gymmen på barneskolen bl.a.) Heldigvis har jeg nå møtt en lege som hører på hva jeg sier.

Måtte inn med advokat mot nav i fjord, fordi dem ikke gjorde jobben sin og jeg havnet mellom alle stoler og fikk ikke 5 øre.

Byttet lege, fikk dokumentert trening gjennom fysioterapaut, nav arbeid godtok klagen og jeg ble utredet for restarbeids evnen min ( veldig viktig ! her er det Ifokus som har den jobben for nav, utredningen tar opp til 10 måneder.) Den var på 45 min 2 dager i uken, altså lik 0.

Så får du diagnosen så ta kontakt med nav og si du skal finne ut av restarbeids-evnen din. Ta også med deg en person fra likemanns-kontoret ( fibro/ revmatiker foreningen har folk som er kjent i systemet og kan hvere med på møter, sender en stor takk til dem ! )

har du fib. så spør legen om og bli sendt på livs-styrke-trening kurs. hvordan leve med diagnsen i forhold til andre mennesker osv. fokuserer på det du kan og ikke på alt det du ikke orker og burde gjort. Jeg har hvert på betanien sykehus i skien, vet ikke hvor du holder til men det er nokk noe rundt der også. kurset gikk over 6 måneder ( 1 dag annenhver uke) så det er mye "jobbing " hjemme. Sånn som og si "nei" uten å få dårlig samvittighet osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...