gliring Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Hej! Jag har läst en del artiklar om en 14-årig tjej som letar efter sin donor 137 från Cryos International på www.donorsiblingregistry.com (hon har fått OK från sin mor att göra så). Hennes mors journal förstördes av fertilitetskliniken efter 10 år och kliniken vägrar nu hjälpa henne att genom att vända sig till Cryos International ge henne "basinformation" om hennes donator. Cryos(spermabanken) hjälper henne inte heller och hänvisar till att de bara hjälper kliniker. Hon har även förgäves sökt hjälp hos en barnmorskeklinik i Köpenhamn. Ina kommer aldrig ens att få reda på ögonfärgen eller längden på sin donator. Se artikel; www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/300338:Etik--Paa-jagt-efter-donor-137 Efter att ha tagit del av Inas sökande efter sina biologiska rötter och därtill Ole Schous (VD för Cryos International) kommentarer om att det är "omoraliskt att söka efter info om donorn" och ett "handikapp man får leva med att vara donorbarn" så skulle jag vilja ha hjälp! För jag är ganska irriterad på Cryos och att det är ett lotteri vilka barn som skall veta något i framtiden om sin donor.... För att förhindra att detta händer med våra födda och ofödda barn så skulle jag vilja ha lite hjälp från dig med följande; Maila det du vet om din danska donor, såsom; * donornummer * födelseår * ögonfärg * hårfärg * blodgrupp * vikt * längd * utbildning så skall jag se till att spara en lista på de ställen där våra barn kan förväntas söka information i framtiden tex www.donorsiblingregistry.com www.seedsibling.org (snart färdig sajt för skandinaviska barn) www.donoroffspringmatches.com maila till [email protected] Tack för din hjälp! ps ni kan antingen svara anonymt här eller skaffa en anonym Yahoo-adress och svara på det sättet. Jag är inte intresserad av något annat än donor-infon.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Hei. Tanken du har er sikkert god, men jeg skjønner ikke helt poenget med å legge ut/maile donoropplysninger direkte til deg når det finnes registere hvor disse opplysningene kan registreres. Dersom disse opplysningene er blitt oppgitt etter inseminasjon kan barnet eventuelt få disse dersom det er et sterk ønske om det senere. De aller fleste får oppgitt donornummer, øyenfarge, hårfarge og høyde. Vet ikke hvorfor klinikkene skulle holde tilbake de opplysningene.De donorene som har valgt å være anonyme kan aldri utleveres av klinikkene. Men de kan velge å registrere seg i feks donorsiblingregistry e.l. Da er det en mulighet til å kontakte dem anonymt og kanskje få noen ønskede opplysninger. Jeg tror selv at det vil bli mer vanlig å registrere seg på f.eks donorsiblingregistry, og har sett at også noen få donorer fra cryos har registrert seg der under alias eller donornummer. jeg har fulgt litt med der og det har kommet endel til siden første gangen jeg var der inne.
gliring Skrevet 6. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. november 2008 Tack för ditt svar. Ina är ett exempel på att alla barn inte får dessa upplysningar. Om inte hon får en match på DSR så kommer hon aldrig att få reda på annat än numret på sin donor. Hon har gjort allt för att få ut det som man TROR att alla har tillgång till. Om 10 år kanske ett barn i Norge eller Sverige är i hennes situation OCH där t ex Nordica förstört din journal om du inte hämtat ut upplysningarna. Naturligtvis kan du/ni lägga upp upplysningarna på DSR nu också, ännu bättre!
gliring Skrevet 6. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2008 Poängen är alltså att vi som har koll idag på våra donoruppgifter hjälper dem i framtiden som INTE har det. Jag har en massa information sparad men det finns över 1000 Cryos-donatorer som donerat sedan 1991 så det är långt ifrån heltäckande.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Ja, det vil være fint for dem som kun vet donornummeret.Synd at journalen er slettet for den som leter etter flere opplysninger som øyenfarge, høyde osv.Det er vel uansett lov og opplyse om.
gliring Skrevet 6. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2008 Ja, jag hoppas så att det går bra för Ina med detta. Jag känner med henne. Hon ber ju ber om det som alla redan har, att Cryos är så byråkratiska gör mig ledsen och arg. Lite medmäsklighet vore inte fel i detta fall
Tjorven1 Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Jeg er gravid med hjelp fra Stork, i uke 21 har jeg fått beskjed av Stork at jeg kan be om en rapport om min donor. Slik jeg har forstått skal det der være opplyst om eksakt høyde, vekt, øyefarge, hårfarge, yrke og interesser. Dette kommer jeg til å kopiere og beholde en kopi selv, som barnet mit skal få når/om det spørr om det. En annen kopi skal jeg gi til min bror for oppbevaring om det skulle hende meg noe, eller om mitt hus skulle brenne ned. Så han kan gi det til mitt barn om /når det ønsker det. Det er en veldig fin tanke du har, men jeg er redd for at vi som er på forumet her kan ta litt av på det. Jeg har valgt anonym donor etter nøye vurdering, og jeg kommer ikke til å lete etter halvsøsken til barnet mitt nå. Men om barnet mitt ønsker det etter hvert, så kan jeg hjelpe gledelig til. Men det er mitt barns valg, og ikke mitt - føler jeg. Det jeg tror er viktig for barnet mitt, er om jeg kan få meg ett lite nettverk med andre mødre med donorbarn, slik at ikke barnet mitt føler seg så anderledes enn andre barn. Og føler at det er ganske normalt å være donorbarn for det er jo den og den og den også. Men hva kan vi vite egentlig... dette er ikke noe lett... Jeg må bare gjøre det beste ut av det, og håpe på at jeg ikke tar alt for mange feil avgjørelser på min vei.. Men igjen takk for at du tar tak i dette.
eva37 Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Jeg leste artikkel som det var lagt ut link til, og fikk inntrykk av at Ina vil møte donoren sin for å spørre om interesser, vite hvem som er opphavet sitt osv. Siden donoren er anonym kan hun aldri få opplyst dette. så de få opplysningene om høyde, øyenfarge osv. hadde uansett kanskje ikke hjulpet henne. Det virker som det er mer utfyllende egenskaper hun er ute etter. Når vi velger å ha en anonym donor så skriver vi under på at vi aldri kan få opplysninger om donorens identitet. Donoren vil heller aldri få opplysninger om eventuelle barn. Jeg er enig med Tjorven at det er barnet som skal velge. Det vi kan gjøre er å ta vare på donornummer og eventuelle andre opplysninger for å senere kunne gi til barnet hvis barnet vil lete etter halvsøsken eller sitt opphav. Tjorven, det var et godt tips å oppbevare disse opplysningene et annet sted også for å sikre at de ikke går tapt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå