Gå til innhold

noen andre som har dobbel livmor?

Babylove og knøttet

Anbefalte innlegg

Har lest litt om dette, og det skal visst være veldig uvanlig, men kanskje jeg likevel er heldig å treffe på noen andre som har det? Og at vi kan utveksle råd og erfaringer.

Min historie: Har hatt veldig magesmerter de siste ukene (er idag 5+6) Og vært inn og ut til kontroll hos gynekologen... Da viser det seg på en av ultralydundersøkelsene at det ser ut som om jeg har to livmødre. (har ingenting med smertene å gjøre) Jeg merket at legen var usikker, og ikke kunne så mye om dette tema. Men sa at de hadde hatt en pasient for mange årsiden med det samme, og at det gikk bra. Har etter dette prøvd å lest meg litt opp på internett. Det viser seg da at det er et riskiko-svangerskap, med forhøyet sjanse for sa og ma, og at babyene pleier å bli født for tidlig grunnet plassmangel. Føler meg helt alene! Bor ikke i Norge, men flytter hjem i desember, så legen jeg har nå er ikke min fastlege. Og har egentlig masse spørsmål som jeg føler jeg ikke får svar på...

Noen andre som har en eller annen form for delt livmor? Eller to stykker?

Hadde vært kjempebra og kunne snakket litt med noen i samme situasjon.

Fortsetter under...

Jeg har svart deg på 3. tri også, men her er en kopi:

Jeg ble ikke gravid og begynte på utredning. Viste seg at jeg har todelt livmor, pco og deformert livmorhals. Selve delingen av livmoren hersker det fortsatt litt tvil om; de vet ikke om den er helt delt eller om det er en lang tapp som gjør den hjerteformet. Mest ss er den helt delt.

Jeg hadde ikke eggløsning selv og gikk derfor på dobbel pergotime for å få i gang eggløsning. Dette ordnet seg og jeg ble gravid på venstre side. Det var mye negativt fra legen om at abortfaren var stor og at jeg mest ss kom til å få prematurt og hvis det gikk bra, så kom jeg til å føde i seteleie osv osv. Det gjorde at jeg gikk og grudde meg leeenge og turde ikke glede meg over spiren min før jeg var 6 mnd på vei.

Jeg var på hyppige kontroller og 3 første mnd var det innvendig UL hver 8.-10 dag. Fra uke 20 var det kontroll med UL hver mnd.. Det var da vekstkontroll og de sjekka blodgjenomstrømning og sånn. Det som var rart var at magen var kjempeskjev. Var tydelig at magen var helt tom på høyre side og magen bulte ut på venstre siden. Var ikke vanskelig å se hvilket kammer han lå i:)

Jeg gikk faktisk til min egen termindato og fødte vaginalt og babyen lå med hodet rette veien:) Han var 48 cm og 3100 gram, så ganske normal str.

Legene jubler fortsatt over at det gikk så utrolig bra! Gyn tror kanskje at venstre side hvor han lå, har tatt over hele funksjonene i livmora og at den nå fungerer som 1 livmor - altså at høyre side er inaktiv på en måte...

Uansett; det er mye komplikasjoner og risikoer ved å ha todelt livmor, men som du ser med meg: Det kan gå veldig bra også

• 4 uker senere...

hei!

Jeg har også todelt livmor! Nesten litt godt å se at det er flere... Jeg er ikke gravid enda men er i gang med prøverørsbehandling. Har tette eggledere i tillegg..

Vanligvis blir disse skilleveggene fjernet hvis det blir oppdaget fikk jeg beskjed om, men i mitt tilfelle går skilleveggen helt ned i livmorhalsen. Dvs at den er totalt delt. I følge legen på fertilitetsklinikken vil risikoen for å miste være større hvis jeg fjerner veggen fordi åpningen da blir utvidet og jeg ikke kan holde på et foster. Så da velger de å prøve å sette inn egg i det største rommet. Jeg har og fått beskjed om at det kan være en mer risikofylt, men samtidig sa han at det er svært mange som går gjennom helt normale svangerskap.

Godt å høre at det gikk bra for deg Maddemor, det gir håp :)

For meg er spenningen om egget fester seg i livmorveggen eller i skilleveggen, blir jo abort om det siste skjer.. Synes det er tungt å måtte tenke på dette i tillegg til alt det andre, men må jo prøve å tenke at det skal gå ;)

• 1 måned senere...

Det er lenge siden du skrev innlegget ditt. Jeg er ny på nettstedet nå, og tenkte jeg skulle gi en liten tilbakemelding.

Jeg er 38 år og nå gravid for 5. gang, men har "kun" en fantastisk jente som beit seg fast nesten hele svangerskapet. Hun kom i uke 35 med keisersnitt. Alt ser bra ut så langt og vi er 13-14 uker på vei og har fått beskjed om alt ser bra ut.

Så til hovedsaken: For 7 år siden fant mannen og jeg ut at det var tid for familie. Så enkelt var det ikke, og på utredning ble det oppdaget at jeg har 2-delt livmor. For 6 år siden ble slimhinnen som delte livmoren i to "fjernet". Ca. et år etterpå ble jeg gravid spontant, men mistet i uke 10-11. Deretter gikk det tre prøverørsforsøk og 2 år før jeg igjen ble spontant gravid. Etter et svangerskap med sykemelding fra uke 7, kraftige blødninger og melding om høyrisiko for å miste fosteret sent i svangerskapet så kom gulljenta vår i april -06. Det var et tøft svangerskap, som endte med keisersnitt pga at vannet gikk og jenta lå i tverrleie. I 2007 hadde vi to spontane graviditeter som begge endte i sa. Nå er jeg som sagt spontant gravid igjen og alt ser lovende ut.

Det kan se ut som (min konklusjon) at jeg klarer å bære frem på høyre side av livmora, ikke venstre. SA har vært langt nede eller på venstre side. Trolig får jeg seteleie, men tiden får vise.

Både min mor og ene søster har todelt livmor, og begge har båret frem flere barn, og født ved seteleie. Begge har båret frem på høyre side.

Stå på, av og til må en bare gi litt opp og glemme hva en ønsker seg mer enn alt annet så stemmer alt. Når en prøver desperat (egen erfaring) for å bli gravid klaffer dette sjeldent.

LYKKE TIL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...