Gå til innhold

Vil male med oljebasert maling!

Anbefalte innlegg

Kjøpte oljebasert maling til grindsengen og har veldig lyst å male den!! Om man bruker munnbind og lufter godt, er det virkelig så farlig da, eller må jeg kjøpe en ny malingsboks som er vannbasert? Hvorfor er det egentlig så farlig med oljebasert? Hva kan skje med babyen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139053247-vil-male-med-oljebasert-maling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vet ikkehva som kan skje,men vet at det ikke er bra ihvertfall- disse gassene.. vi mennesker blir jo også dårlig av å puste inn disse gassene etterhvert, så det må jo gå litt utover bebisen også..

men jeg råder deg til å byte ut munnbindet med gassmaske i såfall.. munnbind? da tenker du vel på sånn enkel støvmaske og det tar ikke imot gasser..

Det er faktisk bedre å male med oljemaling når man er gravid enn med vannbasert.. Dette fordi oljemalingen avgir gasser mye kortere tid, den lukter sterkere men etter ett døgn er den herdet og "tett" på overflaten og avgir ikke lengre farlige gasser.. Vanlig vannbasert maling derimot avgir gasser i laaaang tid og det er derfor man sier at om man f.eks skal male barnerom bør det få lufte seg i 3mnd før man begynner å bruke det.. Har nettopp malt stua med butinox green room (lignende maling som jotun sense) og det gikk kjempefint! Er riktignok ikke gravid lengre men har en liten som jeg ikke vil skal utsettes for for mye gasser... Denne malingen reklameres det jo med at ikke gasser mye og er nesten luktfri..

Om du skal male seng kan du jo ikke male med vannbasert maling da du trenger en sterkere overflate som tåler mer - og du må da bruke oljemaling. Om du bør male eller ikke er vel en avveing du selv må ta, men personlig mener jeg at med god lufting og evt maske går det helt fint. Men mener jeg har lest at man ikke bør vaske seg med white sprite når man er gravid så "vask" med olje i stedet.. La også sengen stå i et lukket rom med vinduet åpent (evt ute i en garasje f.eks) slik at du slipper å oppholde deg i samme rom mens malingen tørker... Det er mange ting som KAN være farlig når man er gravid, og man må selv avveie for og i mot og avgjøre hvilke risikoer man vil utsette seg for....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...