Gå til innhold

Microlax

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min første jordmorkontroll (en god stund siden . Er nå 35 + 2) snakket jeg med henne om forstoppelse og spurte om det var greit at jeg brukte Microlax i ny og ne. Hun sa det gikk bare fint - og at det faktisk var bedre for barnet at jeg ble kvitt litt tarminnhold enn at alt sammen ble der inne. Dette har jeg brukt en gang i blant gjennom hele svangerskapet. Men nå leser jeg om at man ikke skal bruke klyx mot slutten med mindre man er fødeklar. Gjleder det samme for Microlax?

Nå er jeg altså i uke 35/36 og i går tok jeg en Microlax igjen - etterpå var jeg øm nederst i magen og kjente et nedpress i underlivet. Jeg la meg litt ned og tok det med ro og alt gikk over. Men jeg tror ikke jeg vil ta det igjen. Er det noen som vet noe om dette? Er fryktelig plaget av forstoppelse men vil jo ikke bruke det hvis det kan sette igang fødsel. Synes bare det er så rart at ikke jordmor advarte meg hvis det var farlig å bruke det. Det var riktignok i uke 14 e.l jeg snakket med henne men hvis hun mente jeg ikke skulle brukse det mot slutten av svangerskapet ville hun vel sagt noe om det?

Skrevet

Dette er det sikkert lurt å snakke med legen din om, evnt. jordmor hvis dette ikke har vært et tema under hele svangerskapet. Det virker jo som om du han vært plaget med det hele veien.

Det er jo stor forskjell på klyx og microlax. Dessuten er du jo snart fødeklar også. Så det er nok ikke grunn til å bli veldig urolig over det i går...men som sagt, sjekk dette med legen din.

Kjedelig med hard mage! Regner med at du kan alt om forebyggende tiltak. Mye vann, fiber, aktivitet, linfrø, skje olje om morgenen osv.

Skrevet

hei.

jeg er 36 + 6 idag. har slitt med forstoppelse siden uke 19. Har nesten vært umulig å komme seg på do og nå som magen er så stor er det uutholdelig når det går over ei uke. jeg snakket med jordmor om dette i forrige uke og hun sa at microlax ikke er noe å bekymre seg for. hun anbefalte at man brukte det istedenfor å gå slik jeg gjør. det er ikke bra for livmoren med alt presset fra tarmene. det er hardere for livmoren at tarmene er oppfylt, enn at de blir tømt. hun sa at det ikke kan sette igang fødselen å ta microlax. hun sa jeg kunne styre unne større klyx, men små oljeklyx var det heller ikke noe i veien for å sette. jeg har prøvd flere runder med microlax men de funker ikke, så skal derfor få tak i oljeklyx. jordmor sa til meg at fødselen ikke vil starte før man er moden.

håper det var litt hjelp i dette. jeg vet virkelig hvordan du har det, man blir helt desperat etter å klare å gå på do :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Mye mindre bekymret nå. Og jeg snakket jo konkret om akkurat dette med jordmoren, som sa det samme som din Millemy, - at det ikke var noen fare å ta det og at det faktisk var bedre enn å ha altfor fulle tarmer.

Jeg spiser korn med Biola og linfrø til frokost hver morgen og det hjelper litt i blant. Merker at det også hjelper å bevege seg. Heldigvis går det nok aldri en hel uke uten at jeg får tømt meg - uff det høres ille ut. Men hvis det går tre-fire dager blir jeg som regel ganske desperat, mister apetitten , blir kvalm også. Så det absolutt beste er å bare FÅ DET UT , hehe.

Skrevet

ja forstoppelse er virkelig ikke noe å spøke med hehe :) jeg har bekkenløsning så klarer ikke gå så mye, det hjelper ikke akkurat på å være inaktiv. har prøvd alle kjerringrådene i boka, som sviskersaft, rosiner, svalge unna matolje, masse masse vann osv. men til ingen nytte. da jeg var på innskrivings samtale på sykehuset spurte de meg om jeg har noen ønsker for fødselen, og jordmor måtte le da jeg sa at alt jeg ønsker meg er å få tømt tarmene hehe. hvor desperat kan man bli liksom når alt man tenker på er å komme seg på do??? :) må le litt av meg selv, men jeg gleder meg virkelig til dette er over.

Skrevet

Hehe- vet man blir desperat! Jeg gleder meg også veldig til fordøyelsen skal fungere normalt igjen - fra før av har jeg vært vant til å få det ut minst en gang om dagen, så dette er liksom ikke helt slik jeg liker det ;-) Har også vært borti/prøvd alle kjerringrådene - i blant hjelper det, men denne forstoppelsen er jo hormoell og derfor ikke alltid så mye man kan gjøre med den på naturmåten. Vi får holde ut :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...