Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har en 89 % stilling (på papiret) men har jobbet sikkert over 100% i det siste. jobber i butikk,så jeg har variable vakter i løpet av mnd..

Nå har jeg blitt sykemeldt 50 %. Vi har da funnet ut at jeg skal jobbe halvparten av det jeg skulle jobbet iflg den 89% stillingen i to uker. Siden legen har satt 50% sykemeldt av 89%...

Har brukt hele dagen på å finne ut om jeg da skal ha utbetalt fra nav 50 % av 89 % eller det jeg faktisk har tjent i gjennomsnitt de siste mnd pga at lønnen min er så variabel... Ikke engang damen på nav kunne svare meg på dette... jeg vil likevel tape ca. 11 prosent på dette, tror jeg, siden jeg jobber mye mindre enn det jeg har gjort tidligere...

Kjenner jeg blir tullete i hodet av dette jeg...

Noen som har vært i samme situasjon??????

HJELP!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139052873-jeg-blir-gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepengegrunnlaget skal etter hovedregelen være den inntekten du har på sykemeldingstidspunktet.

Dersom du har hatt en variabel inntekt så regnes det vanligvis et snitt av de siste 4 ukene før, evt 3 eller 6 mnd dersom dette gir et mer riktig bilde.

Så har du jobbet 100% de siste månedene blir det tatt hensyn til det og det bidrar på å øke grunnlaget ditt.

Så blir du 50% sykemeldt ut fra det grunnlaget.

Du har 89% stilling og blir derfor 50% sykemeldt fra den, da du ikke kan bli sykemeldt fra en arbeidsprosent du ikke har.

Så min erfaring i slike saker er at du jobber 50% av 89%, men får utbetalt 50% sykepenger av grunnlaget de kommer frem til. Og grunnlaget kan godt være fra 100% stilling hvis det er det du har jobbet før du ble sykemeldt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139052873-jeg-blir-gal/#findComment-139058542
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...