Gå til innhold

Trenge litt hjelp ang amming....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Va hos helsesøster i dag for å veien gutten min - Han e 3uker i dag. Det viste seg at han har lagt på seg hele 1.4kilo på 3uker.

Jeg har ammet alt fra hver time til hver 4.time(gutten min har styrt det selv)

Nå fikk jeg anbefaling om å kun amme hver tredje time....

Det trodde jeg sko gå bra - men denne dagen skal jeg love deg at det har vært mye grining. Det har virkelig ikke vært lett å nekte han pupp. Han har vrælt så bare det stakkar!!

Har prøvd det meste - smokk - stellt han - vugget han - gått rundt med han - gått tur... Men når han vil ha mat så vil han ha mat....

Får virkelig håpe at dette ikke foregår for lenge før han komme inn i rutine med mat kun hver tredje time...

Andre så har opplevd det samme - eller som har råd til hva jeg kan gjøre for at han skal roe seg mellom måltidene??

Skrevet

Hmm, dette var rart, er det virkelig nødvendig??

Altså jeg mener, de blir jo ikke overvektige på morsmelk har jeg hørt, at om de blir runde og gode så er det noe som går av med en gang de begynner å kranne, gå osv...

Kan hun ha ment at du skulle prøøøøve å drøye, se om han lot seg avlede?

Nei, jeg føler at man får så masse ulik info jeg.... fort gjort å bli forvirret... Tror nok du bare kan gi han når du føler du har klart å drøye litt jeg, ikke noe godt verken for deg eller han om det blir masse grining og sånn...

Skrevet

Eg formulerte me nok litt feil. Helsesøster anbefalte å bare gi hver 3.time for at det bla på sikt sko bli lettere for meg.

Slippe å ha han i puppene så ofte...

Mente og at det va positivt for oss begge at me allerede nå kunne få inn rutiner på ammingen.

Må jo innrømme at det har vært veldig lettvint å bare slenge fram puppen når han har sutret...

Hun sa aldri noe om at han va overvektig... (har gått fra 2.9 til 4.3kilo - så han e jo ikke stor...)

Hu sa at eg ikke trengte å bekymre meg for at han ikke fikk i seg nok mat dersom eg bare ga hver 3.time.

Da ville han og drikke seg mett for hver gang istedenfor bare noen slurker....

Skrevet

Jeg syntes også dette hørtes rart ut. Jeg har en jente som vokser kjempe mye på morsmelk, og jeg har aldri fått beskjed om å kutte ned på ammingen. Så lenge det er morsmelk, er det ikke farlig om hun er litt overvektig sier helsesøster. Jeg skjønner at du sliter med dette, for hadde jeg nektet jenta mi mat når hun ville ha, hadde jeg gått på veggen, for når hun ville ha pupp, skulle hun ha det med en gang. Da hjalp det ikke å avlede med noe annet. Min jente har alltid krevd mye mat og hun har alltid fått når hun har hatt lyst på. De første 2 mnd var det omtrent hver time, og om kveldene tror jeg at jeg satt konstant ute med puppen :) Det er først nå når hun er blitt 5 mnd at vi klarer ca hver 4 time.

Skrevet

tror ikke hun mente at du skulle gå tvert over til hver 3 time..

men prøve å strekke strikket slik at det til syvende og sist blir 3 timer mellom hver gang...

når dere kommer dit hen at det er lenger tid mellom hver matøkt vil det bli lettere for dere begge uten tvil.han vil bli mer rolig og du kan få litt puppefri innimellom...

Prøv å utsett maten med 5 minutter ekstra hver gang..eller kanskje 10??

føl på det hele..det er du som kjenner barnet ditt best..

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å la han selvregulere en god stund enda. Når han reagerer slik du forteller så forteller han deg at dette er han ikke klar for. Rutiner er svært overvurdert på så små babyer og de bør aldri innføres når barnet tydelig viser misnøye.

Noen barn vil ha mat ofte, det er faktisk en sunn vane :)

Gråt er faktisk det siste tegnet på sult, det vil si at når han gråter så har han signalisert sult en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...