Gå til innhold

Tror jeg har fått bihulebetennelse - sykemelding???

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen ruger for harde livet
Skrevet

Jeg har vært syk i et par dager nå, og har i dag blitt verre. Har de karakteristiske tegnene på bihulebetennelse.

Til helgen skal jeg på jobb (lørdag og søndag) - jobber på et sykehjem.

Er det vits i å gå til legen i morgen og spørre etter sykemelding, eller er man som regel frisk igjen etter et par dager?

Siden jeg bare har deltidsstilling kan jeg ikke bruke egenmelding, men må ha sykemelding for å få penger. I tillegg syns jeg jo det er ubehagelig å ringe inn syk uten å ha en sykemelding, er redd de skal tro jeg skulker...=P

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem., Jobbet med en dobbeltsidig bihulebetennelse ... det gikk greit.. Vondt de første dagene.. Men fikk 2500mg penicilin pr dag + noe andre greier og gikk over iløpet av noen dager.. Men du må jo se an selv.. jeg har pleid og jobbe det av meg..

Skrevet

"Problemet" er altså for det første at det er vanskelig å komme gjennom hos legen min - både på telefon og det å få time, og at jeg ikke ønsker å få en sykemelding hvis jeg likevel skulle bli frisk til helga.

Tenker også på dette med smittefare, vet ikke om det er smittsomt jeg...

Beboerne på avdelingen er jo også gamle og syke, og mange har nedsatt immunforsvar. Vil ikke utsette dem for smittefare...

Skrevet

Er det smittsomt???

Jeg har også gått på jobb med bihulebetennesle.. hadde ikke penecilin en gang.. Var sinnsykt vondt men gikk over etter fire dager..

Skrevet

jeg ble som sagt bedre etter et par dager.. Så får du tabletter i morgen så vil du sikkert være litt bedre til lørdagen.. Jeg hørte med sykepleierene der jeg jobbet.. Og det er med vanlig bra hygiene slik at jeg kunne være på jobb..

Men ikke alle som får medisiner heller da.. Har du fått skikkelig bihulebetennelse er det ingen tvil har jeg funnet ut..

Skrevet

Ja det er ikke alle som får medisin for det kan gå over av seg selv.. men jeg var ganske så hardt angrepet kan man si.. hehe.. =)

Annonse

Skrevet

Ok, takk for svar=)

I dag er jeg skikkelig dårlig ellers også, vondt i hodet og renner fra øynene, og er så slapp og dårlig at jeg ikke klarer noenting... Så i dag hadde jeg IKKE klart å gå på jobb...

Hm, jeg får litt dårlig samvittighet av å skulle "stjele" den opptatte legen min sin tid bare for å få en sykemelding.. hehe...

er jo begrenset hva jeg kan ta av medisiner også,. siden jeg er gravid. ellers skulle jeg proppet i meg rinexinen som ligger i skapet!

Skrevet

Hvor langt er du på vei da??

Rinexin skal ikke tas i 1 trimester., men ellers så skjal det visst kunne tas.. Med sammerbeid fra legen da sef.

Og apocillin som gjerne gis mot bihulebetennesle hvis den er stor kan også tas under graviditet mener jeg..

men jeg fikk først det når jeg ikke klarte og spise lenger ..

Skrevet

Du skal ikke være redd for at du smitter andre med bihulebetennelsen, men du har kanskje ennå litt forkjølelse igjen, da det ofte kommer før/ etter eller men en har en forkjølelse.

Om du skal på jobb, ja det er liksom du som må avgjøre. Har du feber bør du holde deg inne, men er betennelsen slik at paracet tar bort verken og du fungerer bra med smertestillende kan en jo dra på jobb.

Velger du å være hjemme å bruke egenmeldig så skal arbeidsplassen ta en egenmelding like seriøs som en sukemelding fra lege. Jeg hadde for et par dager siden bihulebetennelse, var hos legen å fikk resept på rinexin i tabeletter. Det hjelper. legen sykemeldte ikke, han ba meg bruke egenmeldig dersom det var nødvendig. Jeg er foresten operert i bihulene for under et år siden, det hjalp ikke på meg! Har flere betennelser etter operasjonen, og den operasjonen tar jeg ikke på nytt om jeg skulle få tilbud om det, hvis de finner ut de skal prøve en gang til, den operasjonen var JÆVLIG!!

God bedring!

Skrevet

Tusen takk for alle svar=)

Har i dag feber på 39 ca, og er gravid i uke 11.

Har alle forkjølelsessymptomer som finnes så jeg syns synd i meg selv for å si det sånn...=P hehe, men det går nok over!

Grunnen til at jeg ikke kan bruke egenmelding er at jobben i samarbeid med fagforeningen har bestemt at deltidsansatte bare kan bruke sykemelding fra lege...

Jaja, kan ikke ta sorgene på forskudd heller, får se hvordan formen er i morgen=)

Skrevet

Hallo? Har fagforeningen blitt ening med arbeidsplassen om en slik løsning? Hørtes veldig rart ut!! Jeg bor i en kommune som er IA kommune (IA= inkluderende arbeidsliv). Det er jo flere og flere kommuner som er med på en slik ordning. Er kommunen din med på IA går dere i så tilfelle bar kommunens regler for sykefravær.

Skrevet

Ja, det er jo kommunalt der jeg jobber, og det er en IA-bedrift... syns det er merkelig selv, men de hadde visst hatt store problemer med høyt fravær hos helgevikarer osv...

Skrevet

Da kan et slik vedtak som dere har jobbet frem ikke være lov rett og slett. Ordningen skal jo bla lette på arbeidet til legene, og det går dere jo i motsatt retning av! Ville tatt det opp med tillitsvalgte på din arb. plass, dersom du selv er organisert?

Annonse

Skrevet

Du sier noe der... er ikke selv organisert, da... hehe, har bare tenkt at det er i orden siden de har hengt opp skriv om dette...

Skrevet

da er mitt tips organiser deg!:-) Da står du mye sterkere. Og en slik sak er en slik sak en lett kan få hjelp til å løse om man står i et forbund!

Sjøl er jeg arbeidsplasstillitsvalgt på min arb. plass og har virkelig fått sett nytten av å være organisert.

Lykke til:-)

Skrevet

takk takk=)

Skrevet

Det der med at deltidsansatte ikke kan bruke egenmelding tror jeg du skal sjekke opp litt.

Det stemmer ikke.

Skrevet

Du bør jo absolutt ringe legen å få en sykemelding om du har feber i morgen. Bihulebetennelse er ikke smitsomt, men mest for din egen del. Ser du er gravid, og da skal du ikke pushe deg for å dra på jobb med feber altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...