tuppa81 Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Hun er 9 mnd og får pupp1-2 ganger per natt. Begynner å bli ganske lei. Kan noen gi meg hjelpe meg?
Gjest nickedokka Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Vi jobber med saken. Utstyrte oss med vannflaske og en god dose vilje, Jeg har rømt soverommet noen ganger, vi merker at han søker seg mot puppen dersom jeg er der. Men det har gått bra flere ganger også=) Med bra mener jeg at han får smokk, evt vann et par ganger i løpet av natta, og sover til kl 0500. Da holder jeg meg hard til kl halv seks før han kommer oppi senga, får pupp og sover til ca halv åtte. Etter hvert håper jeg å få sove til seks, da kan til gjengjeld dagen begynne Når jeg ikke er i senga, kan pappan ta ham oppi til seg så han får nærhet, han roer seg iblant med det. Ellers er det vel bare å innstille seg på noen urolige netter før det går seg til. Lykke til=)
Singeline Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 På 5 mnd kontroll nylig fortalte ei mor meg at de hadde kutta mat på natta bare tvert. Bestemte seg bare en kveld for at nå var det nok, og så nektet de gutten sin mat hele natta. Han skrek og skrek hele natta, men alt han fikk var trøst og kos. Jeg ble litt skrekkslagen da hun fortalte dette, men hun påstod at dermed var det gjort. Han trengte ikke mat på natta etter dette. Jeg prøvde så med pia mi samma natt. Jeg ga henne vann, som hun ikke liker. Hun tok litt, og sov videre. Men søvnen var veldig urolig resten av natta. Jeg lå våken og lyttet fortvilt til sutting og klynking, men hun våknet faktisk ikke. Nå i natt prøvde jeg igjen. Da hun våknet så bare strøk jeg henne på kinnet til hun sovnet igjen, og etter det sov hun som en stein. Hun sover faktisk fremdeles, og klokka er 9 !!! Begynner nesten å bli nervøs her jeg sitter, hun har aldri sovet så lenge før. kanskje det blir hele netter på meg heretter? Hun er snart 6 mnd.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Nattavvenning skal skje brått og "brutalt", hehe. Det kan i hvert fall virke brutalt for noen, men det er det eneste som funker. Man kan ikke nattavvenne halvveis ) Når barnet er et halvt år ca, og har begynt å få litt mer etablerte måltider, gjerne med grøt eller annen mat på dagtid har det ikke lenger behov for mat på natten. Det våkner av vane, og den må vennes av. Mitt beste råd er BESTEM DEG! Ikke gå inn i nattavvenning om du er usikker på om du skal gjøre det nå. Det er viktig at du/pappaen er sterke og konsekvente. Du kan bruke vann i en overgangsperiode, men helst bare smokk og kos. Ikke ta han/henne opp! Barnet skal skjønne at "det er natt, ikke noe mat kommer, sove nå". Snakk lite, og det lille du sier er stille og rolig. Vis at du er der, men fjern deg så snart du kan. Barnet skal vite at det er trygt, men "klare seg selv" om jeg kan si det sånn...ble litt rart..men men.. Hvis barnet reagerer på lukten av deg/pupp, så er det lureste at pappaen tar avvenningen. Det går fort over! Et par-tre netter så bør dere være i boks )
Singeline Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Ja, så enkelt som hun over sier, sånn var det for oss i hvertfall. Hun sov 12 timer i strekk i natt. Våknet 1 gang og fikk kun kos, og sov deretter hele natten. Det gjorde jeg også! Jeg føler meg som et nytt menneske!!! At det kunne være så enkelt!!! LYKKE!!!!! Måtte inn og sjekke i stad, for jeg syntes det var for godt til å vøre sant. Da våknet hun av at jeg kom. God og sulten da, men blid og fornøyd etter en laaaaang natts søvn. Nei dette var ikke skummelt i det hele tatt. Jeg er så glad, nå blir det hele netter på meg, hurraaaaaaa!!!
MammaTilToSmå Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Samme her. Nok var nok, med pupp annenhver time. Så når han var 7 mnd så tok vi avvenning hardt og brutalt. :-) Pappaen ga smokk og trøst første natt. Guttungen skrek og var sint som fy. Men allerede natt 2 var myyyye bedre. Og deretter har han sovet, og hvis han har våknet er det inn med smokken og så sover han videre. Legger seg 18.30 og vi står opp i halv syv-syv tiden. :-))) Det er så deilig. ) En må bare bestemme seg og gjennomføre det. Og ikke gi inntrykk av at du syns synd på babyen, men vær rolig og bestemt og si det er natt og man skal sove. Det er mer synd på de som aldri lærer å sove godt, det skal være helt naturlig å sove på natten når man ikke trenger mat lenger. Gutten vår har mer appetitt og er veldig fornøyd med å sove hele natten nå. Det er deilig! (er 8 mnd nå straks)
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Jeg ser at det virker som de fleste bruker smokken en del i avvenningen. Men hva med oss som har barn som ikke bruker smokk? Nå er jenta mi bare 4 måneder enda, men kjenner jeg gruer meg allerede, for jeg har ingen smokk å trøste henne med...
Rorrimamma Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Når mener dere vi kan bruke denne brutale metoden? Min er 4 mnd, hver natt er av 3-4 måltider. Men bør vel vente til han vendes til grøt hver kveld?
nettigull og Lenora lille.. Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Her driver vi og på med nattavenning,Og det er mye sriking og vræling for å si det sånn. Jeg ligger på stua mens mormor tar over den lille. Hun våkner ofte i 05 tia men er ikke det litt tidlig å gi puppen. Jeg lurer bare på når kan jeg gi henne pupp igjenn etter natta? Burde jeg gi henne den når vi står opp eller i senga før vi står opp? Når gir dere første puppen?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Ved ca 6 mnd alder og når barnet har etablert minst ett måltid med fast føde kan du nattavvenne. Ved 4 mnd skal du ikke nattavvenne barnet ditt.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 6. november 2008 #11 Skrevet 6. november 2008 Mini er straks 8 mnd, og nå har vi satt dato for slutt på nattpuppen.. Han får bare 1 gang, men det blir nok hardt alikevel tenker jeg. Vi har en meget bestemt liten herremann... Ikke tar han smokk heller, så her vil det vel gå i å tilby vann og mental støtte ) Etter min mening så er de nattavvent når de ikke får pupp fra de har lagt seg om kvelden til de står opp om morgenen. Så her blir det ingen pupp i 5-6 tiden for så å sove videre. Vi står opp mellom 7-8, så er det stell og SÅ er det tid for mat
Aibell Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Barnet skal være oppe i tre måltider så vidt meg bekjent.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 6. november 2008 #13 Skrevet 6. november 2008 Det er ikke nødvendig med 3 måltider for å nattavvenne.
MammaTilToSmå Skrevet 6. november 2008 #14 Skrevet 6. november 2008 Jeg venter til vi står opp. Hvis han våkner før seks om morran så mener jeg det er natt og da får han bare smokk.... Han våknet gjerne mellom fem og seks de første par ukene etter avvenning, men siden han ikke får mat før etter seks så har han nå begynt å ikke våkne før mellom seks og syv som sagt. Det er visst noe i det at hvis de først begynner å få FØR de står opp, så våkner de tidligere og tidligere for å få den servicen. Ang. smokk; gutten min brukte ikke smokk før han var syv mnd. Vet det er sent å begynne, men han ville ikke ha før!! Og plutselig tok han den og det var jo fint, siden vi skulle avvenne han. Vet det er dumt å la han begynne så sent, men det har hjulpet utrolig. Mer rolig på dagtid også. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå