Gå til innhold

Ang soving baby 5 1/2 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan babyen ta skade av å ligge å gråte/klage (uten tårer vel og merke)

alene på rommet i 10 - 15 minutter, for så å roe seg og ligge våken en liten stund, og etterhvert sovne av seg selv. Uten å gråte seg i søvn??

Skrevet

Personlig så mener jeg det ikke er bra for et spedbarn å ligge lenge å sutre/gråte. Grunnen til dette er fordi det er i de føste barneårene at den fundamelle tryggheten skapes. Roper barnet på deg så hadde jeg ikke latt det gått noe særlig mer en 5 min.

Hvis babyen bare prater høyt utne at det direkte er klaging så hadde jeg nok latt han ligget litt lengre.

Skrevet

Ja, det er akkurat det jeg tenker på også. Jenta mi pleier å sovne til puppen, og helsesøster mener hun må begynne å lære seg å sovne på egenhånd. Jeg har prøvd opp- ned metoden som ikke funker, da bare kaver hun seg verre opp. Jeg har prøvd å sitte inne hos henne, stryke på henne, holde henne i hånden og synge for henne, men det gjør det også enda verre, bare griner. Med en gang jeg tar henne opp stopper hun å gråte, akkurat som å trykke på en knapp :) :) Hun vil liksom bare bli tatt opp av sengen, så blir alt bra. Helsesøster mente at for noen babyer var det bare sånn at de måtte ligge å gråte litt før de roet seg, for å kunne klare å sovne på egenhånd. Jeg liker ikke det i det hele tatt. Jeg har aldri latt henne ligge å gråte. Uansett om det er på natten eller dagen, så tar jeg henne opp når hun gråter, og har derfor valgt den lettvinne "feige" sovne til puppen metoden hver natt. Men er kanskje ikke den beste metoden det heller.

Litt klønette skrevet det her, men var mange tanker som skulle ned på en gang :):) Håper andre vil dele deres erfaring/ tips med meg, på hvordan jeg kan få henne til å sovne på egenhånd.

Skrevet

vi har strevet lenge med dette, og prøvde i to dager med denne skrikingen, men vi orka ikke det. synes det er for tidlig å la de skrike seg i søvn, forferdelig for oss foreldre og dessuten gikk det jo ikke heller.

men nå går det veldig fint.. han sovner av seg selv og alt er bare fryd og gammen! hemmeligheten er at vi lar han være våken litt lenger, til han er supertrøtt, og da klager han ikke i det hele tatt. legger han våken ned i senga, og han sovner fint av seg selv med spilledåse som trekkes opp kanskje 2 ganger. gir han smokken kanskje 2 ganger også før han sovner.

vi prøvde lenge å legge halv 8, men har nå gått tilbake til halv 9, og da sovner han som sagt helt fint av seg selv.

dette funker også om dagen når han tar lur inne, men ofte er vi jo ute å triller så da sovner han av trillingen.

vår gutt blir 6 mnd om en uke, og vi har tenkt lenge på dette med å få han til å sovne av seg selv, men har bare stresset ned å latt det gå som det går, og tenkte at han klarer det når han er klar for det, og det har tydeligvis funket fint.

Skrevet

kan jo også nevne når han sover på dagen da, det kan jo og ha noe å si..

en lur i 10 tiden, så en i 12-13 tiden, også er han kjempetrøtt igjen i 6 tiden, men da får han bare sove i 5-10 min før vi vekker han rett å slett for at han skal sovne på kvelden. det funker fint, og han er i storslag frem til han skal sove så tror ikke han tar skade av vekkingen, selv om det sikkert er mange som synes det er fælt å vekke en sovende baby

Skrevet

Tusen takk for svaret ditt!!

Jeg har også tenkt som deg å vente med å få henne til å sovne av seg selv til hun ble "klar for det" Men helsesøster mente at jo større hun ble, jo vanskeligere ble det å få henne til å sovne av seg selv. Og da ble jeg litt rådvill og visste ikke lenger hva jeg skulle tro. Men da skal jeg teste ut noe av det du skriver her og se om jeg får det til også :):)

Skrevet

no problem!

lykke til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...