Anonym bruker Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Hva slag reaksjon fikk dere da dere fortalte lege eller dia sykepleier at dere ville ha barn? Vil veldig gjerne høre fra dere som ikke akkurat hadde perfekt blodsukker..
Annie Bailey Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Jeg har to barn og da jeg ble gravid med min første var hba1c 8,4% og med nr 2 var den 7,9%. Dette er kanskje ikke grusomt høyt, men ideelt sett skal det jo være under 7,5 før svangerskap. Men jeg har ikke fått noen spesiell reaksjon. Eneste er at det ble (spesielt med den første for andre gang kunne jeg jo dette) mye prat om hvordan blodsukkeret skulle være fremover. hba1c skal jo ikke overstige 6,5 i svangerskapet og man skal aldri gå over 8 i løpet av dagen. Så jeg ble rimelig svett og må si at jeg nok ikke helt klarte det, men innen en mnd var jeg under grensa på 6,5 og gikk fortsatt lavere. Var vel på 5,4 på det laveste og lå der til det begynte å stige i midten av svangerskapet, og siste hba1c min var den høyeste og lå på 6. Andre gang lå jeg enda lavere.. tok ikke lengre tid å få det under 6,5 denne gang heller og lå på 5,0 i flere uker og fikk 5,8 på det høysete. Så legene har aldri kommentert min start hba1c og syns jeg har vært kjempeflink med blodsukkeret mitt, men barna mine har likevel blitt store. Min første hadde tilvekst på 59% (legene aner egentlig ikke hva som skjedde fordi gutten fikk nesten ikke nærig via navlestrengen siste ukene men vokste fortsatt. Dette er ekstremt sjeldent, og har antagelig ikke noe med diabetesn å gjøre) Nr 2 ble født til termin og var ca 19% større. var 4755g men denne gutten var frisk fra første stund og fordi blodsukkertet mitt var så stabilt sank heller aldri babyens blodsukker og jeg fikk ha han hos meg hele tiden og slapp å komme på barneavd. (noen sykehus har likevell rutine på at de skal på observasjon første døgn, men heldigvis ikke i Trondheim. Der sluttet de med det for 14 år siden.) Jeg kan også legge til at jeg kjenner de som har hatt høyere blodsukker ved start av svangerskap og har hatt normale svangerskap og fått mindre barn enn meg.. (og ingen spesiell reaksjon fra legen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå