Gå til innhold

Jernlageret mitt har gått ned fra 42 til 15..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i og med at referanseområdet er mellom 15-200, så bør jeg vel begynne med litt tilskudd nå. Noen som har noen råd? Vil nødig ta vanlig jern, blir så hard i magen av det. Hva tar dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er vel 11,5 som er det "laveste" man skal ha før man vurderer å ta noe tilskudd?

Jeg hadde 11,3 ved siste måling hos legen (i uke 28), og da fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig å ta jerntilskudd. Men er du slapp og svimmel kan du prøve å spise mer jernholdig mat, f.eks brokkoli, spinat, og andre mørkegrønne grønnsaker. Og drikk juice, det hjelper kroppen å ta opp jernet :)

Skrevet

når det gjaldt 11,5 trodde jeg det var blodprosenten jeg

Jernlageret mitt sank til 18, da ble det tatt ny prøve og det var på 10 Begynte så på jern

Legen sa at jern MÅTTE jeg ta dette var viktig

Du skal spise uhorvelig store mengder brokkoli for å øke jernlager Det er derimot en god kilde sånn i det daglige

Om du skal spise er det vel lettere med opptak på rødt kjøtt, men det beste er et tilskudd, Mulig helsekosten kan hjelpe

En kolega av meg anbefalte et flytende produkt som han mente var lettere for magen, men jeg prøvde ikke så jeg vet ikke hva det het

Skrevet

Blodprosenten min har vært grei nok hele veien ja, så det er jernlageret mitt jeg fikk svar på i dag. Det stod at referanseområdet er fra 15-200, så jeg vil tro det er lurt med litt tilskudd. Er nok mer trøtt og sliten og har hatt litt hodepine i det senere. Jeg får kanskje forsøke vanlige jerntabletter, og heller ta noe for magen om den blir for treg ;)

Skrevet

Sa de ingenting om at du burde ta tilskudd så bør du kanskje høre med de på legekontoret før du begynner? Er jo ikke så uvanlig at jernlagrene går ned under graviditeten, det krever masse jern å lage en liten en :) Og du er jo innenfor referanseområdet! Jeg fikk iallefall brev om at jeg måtte begynne med jerntabletter - men jeg er ned på 5 jeg da... Tåler ikke jerntabletter jeg heller, har prøvd alle de såkalt "snille" mot magen, men blir fortsatt dårlig! Ble anbefalt niferex nå, så har akkurat begynt på dem! Du kan jo forsøke dem :) Masse lykke til iallefall!

Skrevet

Uffda... Jeg har fått ekstra oppfølging av legen for å få opp mitt jernlager, det var lite nok i starten til at vi så den mangelen komme begge to. Var nede i 6 på det verste.

Jeg har vekslet litt mellom å ta duroferon og aminojern. Aminojern får du kjøpt på helsekosten. Du blir ikke dårlig i magen av det i det hele tatt, er en spesiell måte å binde jern på som tas opp annerledes i tarmen enn vanlig jern så man slipper hele problemet, men de er svakere enn duroferon. For meg var de bare sterke nok til å stanse tømminga av jernlageret, men ikke nok til å fylle det opp igjen. Så måtte tilbake på duroferon. Den er også ganske snill mot magen, ikke verst hvertfall, det går bra når jeg bare passer på å spise biola!

Annonse

Skrevet

Jernlagret mitt var på 4 sist jeg måtte begynne me jerntabeletter, men jeg tåler de ikke, magen min er enda ødelakt etter jeg gikk på de. men man kan bruke noe som heter Floradix som man får kjøpt på helsekost, smaker helt ufyselig men no e værtfall lagrene oppe i 10 :)

Det er helt natulig uten konsenkveringsmiddler :)

Og så er leverpostei noe å ambefale om man liker det da, tjukkt lag på brødskiven;P

Skrevet

Det er forskjell på jernLAGER og BLODPROSENT, ja. Blodprosenten vert jamleg målt av legen under svangerskapet. Denne er forventa å gå ned sidan andelen blod stig under svangerspapet. I sommar vart blodprosenten min målt til 11 (som isolert sett er heilt greit under eit svangerskapet), men jernlagert var nede i 8 som var altfor lågt. Legen min sa at jernlageret burde vera på 29 eller meir. Eg tok sjølv initiativ til å testa jernlagert fordi eg var så utruleg trøtt i sommarferien min (då eg ligsom skulle få skikkeleg overskot). Eg begynte straks på jerntablettar då legen rindge og gav meg resultatet. Det har hjelpt enormt!

Bruker HEFOFER som bygger opp jernlagert i mykje større grad enn blodprosenten og som er mykje meir skånsom for magen enn feks Jern(II)sulfat som eg har brukt tidlegare.

Eg syns det er merkeleg at du ikkje fekk beskjed frå legen om du skulle starta på jerntablettar eller ikkje. Når ein er gravid, heiter det at ein aldri skal ta jerntablettar utan i samråd med legen. Ring legen din, du! Viss du startar, kan du forebyggja hard mage med å eta mykje fiber. Viss du liker frokostblandindar, kan du blanda inn opp mot halvparten med kli og ha Cultura på. Det gjev fart på magen!

Skrevet

He he, pussig det der, jeg har spist leverpostei i bøtter og spann de siste månedene, og nesten bare det, men nå etter at jeg begynte på elefantdoser med jern synes jeg bare det er helt normalt ålreit igjen. Jeg var nede i 6 i jernlager, det fant de ut etter at jeg hadde gått rundt og trodd at jeg skulle svime av hele tiden i en halvannen ukes tid. Skikkelig ekkelt, men det kom seg heldigvis en fire-fem dager etter at jeg begynte med de seriøse jerntablettene (ferro-et eller annet). Hardt for magen, men heldigvis går det greit nok til nå.

Skrevet

Jeg henger meg på denne tråden for å stille spørsmål om jern selv også. Jeg har nylig fått råd fra legen min om å kjøpe "flytende jern" fra helsekost som heter Floradix. Hittil har jeg brukt nycoplus multivitamin tbl med 14 mg jern dagdose. Det har ikke holdt hb min oppe iallefall.

Jeg tror ikke at legen har målt jernlageret mitt, men tar hb nesten hver gang. Nå sist var det kommet ned på 9 tallet, og har vært jevnt synkende under hele graviditeten. Jeg har vært spesielt opptatt av det fordi jeg sist fødsel gikk så lavt i hb (på 6 tallet) at det var på grensen til blodoverføring, og jeg fikk ikke lov til å komme på Ullevål hotellet, og måtte være en uke på føde/barsel avd istedet. Denne gangen øsnker jeg derfor å følge litt med og ta litt jern...men har også lett for å reagere med magen, så jeg er også litt forsiktig.

Noen som vet hvorfor ikke alle leger tar jernlager blodprøve men bare hb slik som min?

Skrevet

Herkules; du har rett, jeg blander jernlager og blodprosent ;) Da hjelper vel neppe brokkoli og spinat nei, hehe.

Skrevet

Legen min anbefaler jern når hb er under 10,3. Jeg lå lenge på 10,7 i hb og begynte å få flimringer foran øynene og andre ubehageligheter, var aldri snakk om å ta noen blodprøve av jernlagrene. Spurte da om jeg kunne få ta en blodprøve av jernlagrene og den var ganske riktig på 6..Legen ringte meg aldri for å si at jeg skulle begynne på jern, men jeg begynte på dureferon. Følger pakningsvedlegget (står dosering for gravide med påvist jernmangel). Hb står fremdeles stille på 10,7, etter 14 dager, men har ikke tatt ny blodprøve på jernlagre. Virker som de fleste får jernlager blodprøven ved første kontroll og det er det..skjønner ikke helt vitsen jeg da? Jernlagrene går ned i løpet av graviditeten så det er jo litt greit å ta en slik blodprøve hvert trimester, men virker ikke som dette er praksis rundt omkring..

Skrevet

Takk for svar august-mamma som blir novermbermamma. Skjønner at legene har nokså ulik praksis på dette, og mener å ha lest et sted at det er omdiskutert hensikten med å ta blodprøver med tanke på dette siden det "anses naturlig med nedgang" under graviditeten.

Men det er jo litt dumt da at man gå såpass langt ned som du og få en god del ubehagelige symptomer...som jo egentlig er unødvendige siden de kan fjernes med jerntilskudd. Også viste det seg jo også under sist fødsel for meg at jeg bl.a. ikke kunne komme på hotellet med lav hb (lurer på om grensen var 8).

Jeg lurer på om jeg burde be legen min om å måle dette også...men det er 2 uker til neste kontroll og da er jeg allerede 38 fullgåtte uker. Enig med deg at det virker fornuftig at denne prøven eventuelt tas underveis i graviditeten også, ikkke bare i begynnelsen... men jeg er jo ikke lege og vet ikke grunnen til dette. Skal spørre neste gang jeg.

Har du blitt bere etter at du begynte med dureferon? Kjøpt på apotektet?

Annonse

Skrevet

Ja, jeg har blitt mye bedre. Flimringene har forsvunnet helt heldigvis:-) Har kjøpt dureferon på apoteket. Jeg har også lest at dette er veldig omdiskutert pga naturlig nedgang, men er litt redd for å gå enda mer ned under fødselen.

Forrige fødsel hadde jeg fin hb under hele svangerskapet og tok ikke jerntilskudd. Under fødselen mistet jeg en god del blod men de målte ikke hb på sykehuset. Da jeg kom hjem fra sykehuset var jeg så sliten, så sliten. Måtte sitte i dusjen når jeg såpet inn håret og hvis jeg gjorde noe lett husarbeid måtte jeg ta pauser hele tiden..Tenkte at dette var vel helt normalt etter en fødsel helt til en sykepleier venninne kom på besøk og gav meg beskjed om å komme meg til legen så fort som overhodet mulig for å måle hb..Var helt i ammetåken så dette hadde ikke slått meg selv om jeg selv er sykepleier også:-) Reiste til legen og da var hb 9 og jernlagre på 6. Var da 5 uker siden fødsel og jeg hadde så mye melk at lillegutt hadde lagt på seg 2 kg siden fødsel bare på morsmelk..det hjelper jo heller ikke så mye på energien å bli tappet slik:-)

Så nå må lagrene bygges opp før fødsel:-)og i lang tid etterpå mest sannsynlig..

Skrevet

Aha...flimringen min kan være jernmangel slår det meg. Jeg har ikke tenkt noe over det mer etter at jeg tok det opp med legen for 1 mnd tid siden. Begynte da å flimre for øynene. Hadde en del hodepine også og legen trodde det kunne være migrene plager (selv om jeg aldri har hatt migrene før)...men nå slår det med at de lysglimtene/flimringene jeg ser kanskje har noe med jernlageret mitt å gjøre. Takk for tipset.

Jeg meg veldig igjen hvordan jeg hadde det etter forrige fødsel. Var også helt tappet for krefter. Godt at du hadde en sykepleier venninne uten ammetåke som kunne tipse deg sist ;-) Takk for hjelpen. Skal ringe legekontoret i morgen og spørre om de har tatt jernlageret.

Skrevet

Ja, den flimringen var skikkelig vemmelig..var akkurat som etterpå en har sett på sterkt lys. Var store, svarte forstyrrelser i synsfeltet. Kunne vare i ca en halv time i gangen og jeg klarte ikke engang lese når det sto på..Legen min snakket også om migrene da jeg tok det opp, før jernmangelen var påvist (har heller aldri hatt migrene).

Blir spennende å høre hva de sier hos legen din i morgen! Lykke til og husk å oppdater:-)

Skrevet

Ser at mange skriver at man kan øke inntaket av leverpostei for å få opp jernprosenten. Vil dersof informere om at foruten jern så inneholder også leverpostei veldig mye vitamin A (retinol) som man skal være litt forsiktig med i svangerskapet, pga at kroppen sliter med å kvitte seg med det når man er gravid og man kan derfor bygge opp for stort lager.

Norge er faktisk et av de få landene der lever og leverpostei ikke står på listen over mat man skal unngå som gravid. Dette er visstnok pga at et norsk "normalinntak" ikke er stort nok til å regnes som skadelig, og at jernmangel er mye vanligere enn opphopning av vitamin A. Men jeg ville likevel ha vært litt forsiktig med "bøtte inn" på levepostei dersom man ikke er veldig nær termin da.

Her i UK er leverpostei helt bannlyst under svangerskapet, og jordmora mi ble helt fortvila da jeg fortalte at jeg spiser leverpostei av og til.

Skrevet

bra du påpeker dette, for mange gravide her til lands tar jo kosttilskudd. Jeg fikk analysert næringsinnholdet i kostholdet mitt ifbm undervisning på skolen for et par år siden, og oppdaget at mitt leverpostei- og makrell i tomat-forbruk allerede var såpass høyt at jeg burde ikke ta kosttilskudd med A-vitamin, da ville jeg kunne få for mye. Så da jeg ble gravid, prøvde jeg å spørre på apoteket om de hadde noe gravid-kosttilskudd uten A-vitamin. Dama så på meg som om jeg var gal. Endte opp med å kjøpe en multivitamintype uten A og D.

Nå spiser jeg riktignok skikkelig mye leverpostei og makrell i tomat, da, men likevel. Og A-vitaminforgiftning er verst i første trimester. Men likevel.

Skrevet

Jernlageret mitt er ikke målt i det hele tatt. Damene i skranken på legekontoret sa at jeg kunne snakke med lege om dette neste gang. Har dessverre ikke time før om 2 uker, og det er jo rimelig tett opp til termin...men har bestemt meg for å bare pøse på med Floradix som legen anbefalte allerede sist p.g.a. lav hb.

Det med flimring er vel vanlig migrene symptom, men det var jo litt pussig at begge vi har fått samme svar av lege istedenfor å tenke jern. Kanskje migrene under svangerskapet er litt "inn" for tiden mens lav jernlaget er "ut" i forskningssammenhenger. He, he

Skrevet

Hei du høygravide i London. Spennende å høre om ulik praksis mellom England og Norge. Er det ikke også slik der at kvinner som har hatt 1 keisersnitt ikke anbefales vaginalfødsel, mens i Norge sies det etter 2 keisersnitt.

Jeg for min del spiser ikke noe leverpostei i det hele tatt. Til min fortvilelse har jeg mistet lysten på all kjøtt under svangerskapet. Klarer hverken å få ned rødt kjøtt eller fugl. (Heldigvis klarte jeg etterhvert å få i meg noe fisk.) Det skjedde allerede i uke 7. Har vært mye plaget av kvalme og oppkast denne graviditeten, og har fortsatt kastet opp noen ganger i 3 tri og er hyppig plaget av kvalme. Er nå i uke 37 og har begynt å lure om jeg noensinne kommer til å spise kjøtt igjen. Det er ganske utrolig. Har alltid vært glad i kjøtt, og nå bølger kvalmen seg i magen bare jeg tenker på kjøtt.

He, he...morsomt at jordmora din ble helt fortvilet over at du iblant har leverpostei på skiva ;-) Lykke til der borte.

Skrevet

Innlegget over her var ment som svar til augustmamma blir novembermamma men ble plassert litt rart.

Skrevet

Hei My 71.

Vet ikke hvordan det er med fødsel etter keisersnitt, da jeg er førstegangsfødende og det derfor ikke er aktuelt for meg. Men her borte tas det generelt flere keisersnitt. Virker ut som at praksis er at man heller vil ha et planlagt snitt, enn å gjennomføre en risikofødsel som har stor sannsynlighet for å ende med hastesnitt. På sykhuset hvor jeg skal føde, som er et av de beste offentlige fødselssykehusene i England, får man blant annet ikke føde setefødsler. Men på den andre siden er det forholdsvis utbredt at flergangsfødende føder hjemme (ca 10%).

Ellers er kostholdsrådene litt annerledes, her er det anbefalt at man unngår alle leverprodukter, alt som inneholder rått egg deriblant ostekake, masse desserter, majones etc (salmonella). Softis og peanøtter er også bannlys. Peanøtter er pga at de mener det øker risikoen for matallergi hos barnet (men nå spiser britene normalt veldig mye peanøtter og peanøttsmør også).

Ellers er det fattet og vedtatt at man ikke skal bruke dyne på barn under 1 år. Som førstegangs s¨må jeg si at jeg finner de forskjellige rådene litt forvirrende, men velger stort sett å holde meg til de norske.

Nå passet ikke dette innlegget så veldig godt under denne tråden, men siden du spurte :)

Skrevet

Jeg skjønte ihvertfall at den var ment til meg:-) Tror det må være noe med at det "in" å ha migrene, ja:-) Sikkert lurt å ta floradix, den er kjempegod, men visstnok fæl på smak;-)

Skrevet

Eller skal jeg si kjempebra:-)

Skrevet

Au da, takk for tipset, det var litt skummelt å få vite. Jeg har aldri lest det i norske anbefalinger før, fant det bare i generelle oversikter over vitaminene nå som jeg faktisk lette etter det. Ellers fant jeg masse 'spis leverpostei og få jern' på de forskjellige helsesidene. Rart at de kan si så forskjellige ting fra land til land.

Løp rundt og sjekket helsekosttilskuddene mine litt bekymret nå da :-S. Men heldigvis ser det ut til at det meste av A-vitamintiskuddet der kommer som pro-vitamin som ikke blir omdannet med mindre det er bruk for det, så jeg får satse på at det har gått bra. Heldigvis hadde jeg ikke dilla i de første to trimesterne, og nå blir det ikke mer leverpostei her i gården fram til fødsel :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...