Angie77 Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Datteren vår er født 3 mnd prematurt og er nå 7 mnd korrigert (altså 10 mnd gammel). Noen dager spiser hun bra, mens andre dager (gjerne flere i strekk) så spiser hun veldig lite. På sykehuset sa de at hun nå skal drikke 6 dl morsmelkerstattning hver dag, men det er vel bare kanskje en dag i uka hun drikker så mye. Sånn ser menyen vår ut og så mye spiser hun sånn generelt sett; Frokost =Jern + MME. Her drikker hun ca 150 ml. Lunch = Vitamin + fiskeolje + MME + grøt. Hun tar ca 50 ml melk og noen få ts grøt. (noen dager tar hun bare 20 ml melk og ingen grøt). Middag = MME + advokado eller potet/gulrotmos. Hun tar ca 60 ml melk. Noen dager kan hun spise en halv advokado, andre dager 2 ts. Potet/gulrotmos tar hun kun 3-4 ts av. Mellommåltid = MME. Hun tar vel ca 70 ml. Kvelds = Jern + MME + Grøt. Her spiser hun som regel godt. Når vi gir henne mat vrir hun seg ofte bort. Hun kan drikke litt melk, men så skal hun sette seg opp og da er det vanskelig å gi henne melk. Det virker som det gjør vondt for henne å få mat i magen. Er dette problemstillinger dere kjenner dere igjen i? Er ikke dette altfor lite mat? Hvor mye spiser/ spiste deres da de var på hennes alder? (hvordan så menyen deres ut?) Og hva veide de? Nå er det en stund siden vi veiet henne, men da veide hun ca 6 kg (var 6 mnd gammel).
Anonym bruker Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Glemmer fort men skal prøve å skrive en meny ved 10mnd alder :-) Er 2,5mnd prematur, og veide 9,2kg på 10mnd kontroll. Frokost: MME 150-200ml og vitaminer Lunsj: Grøt ca150 ml og vann Middag: 1glass 8mnd middag og vann Mellommåltid: Fruktmos eller vanlig frukt og vann Kveld: Grøt ca150ml og MME varierte fra 50-150ml og vitaminer Helsesøster sa at vi skulle regne med veska i grøten, så da stemmer det ca med 6dl Vanskelig å si om det er for lite mat hos deg, sover hun bra på nettene da? og går vekta opp som forventet (i forholdt til fødselvekt) ? Selv om barnet mitt var 1200g på det minste, har hun alltid vært glad i mat, og på 10mnd kontroll var hun som en "vanlig" 10mnd gammel baby i størrelse. Så jeg kjenner meg ikke igjen i ditt problem, men vi startet med middag da barnet var 6mnd etter termin, men det gjorde ikke så mye med vekta, det var da vi starta med grøt vekta gikk fort opp! Men hvis du føler hun får vondt av fast mat i magen, bør du snakke med lege om dette, kan hende de har noen lure tips å komme med. Hadde en periode i sommer, på det varmeste, det det var matnekt her i huset, sikkert pga varmen, men jeg blei alikvel bekymret, spesielt siden vi ikke er vandt til det, så akkurat den bekymringen kan jeg kjenne igjen, ikke morsomt! Håper det ordner seg med jenta di, og kanskje du får beskjed om at det faktisk er helt normalt og greit også :-)
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Hei hei. Dette temaet vender stadig tilbake her på prematurdebatten, og er et ganske vanlig problem blant premature. Vi har slitt masse med mat og spising. Ikke drakk hun skikkelig av flaska, ville ikke ha fast føde før hun var godt over 7 måneder gammel (korrigert). Kunne da spise litt fruktmos og havregrøt, men ellers fint lite. Brødskive lærte hun ikke å spise før hun var ca. 20 måneder. Biter i det hele tatt var hun langt over året før hun taklet, kun finmost mat klarte hun å spise. Jeg husker ikke helt hva hun spiste i den alderen nå, men vet at hun spiste langt mindre enn hva alle "anbefaler". Har aldri drukket så mye melk som det står på MME-pakkene, ikke spist så store porsjoner som det står på grøtpakkene etc. 10 måneder gammel var hun 7,4 kg (6 mnd 6,1 kg og 7 mnd 6,4 kg), ukorrigert. Selv om de i den alderen mener at babyene skal legge på seg ca. 200 gr i uka, så lå frøkna her i huset på alt fra 50 - 125 gr i uka. Så lenge hun var rolig, sov godt, hadde ro i seg, virket tilfreds, så var det nok mat. I ettertid ser jeg at dette ble et veldig stressmoment for oss alle, og gjorde kanskje hennes forhold til mat enda mer anstrengt enn nødvendig. Selv om de sier 6 dl melk, så må du hugse på at hun også får i seg væske og melk via grøten. Ser du på innholdsfortegnelsen på grøtpakka, har de fleste grøter melkeerstatning i seg (husker ikke nøyaktig hva det står). Er også naturlig at de drikker noe mindre melk når de begynner med fast føde. Gi heller litt vann mellom måltidene, slik at hun får i seg nok væske. Vi begynte med litt sviskesaft nesten samtidig med grøten, nettopp fordi at magen ble litt hard og tung avføring. I perioder spiste hun bare grøten sin, når vi dyppet den i litt sviskesaft Nå er vår bittelille dame snart tre år, er straks 12 kilo og har et normalt forhold til mat. Er veldig småspist og plages litt med magen og treg avføring enda, men er frisk, rask og like kjap i utviklingen som andre tre åringer.
Thea <3 Lotte Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Hei Kjenner meg godt igjen her ja...selvom vi ikke har kommet så langt, kommer vi nok til å noen av de samme problemene. Vår lille frøken spiser ikke bra, og legger på seg ca 100gr i uken...legen er tilfreds med dette, men det kunne vært bedre. Min hun elsker velling!!! Og dette har vært redningen for oss. Dette kan hun spise 110ml av, mens hun kun spiser 50ml MME. Noen andre som har erfaring med velling? Nå bor vi nærme svenskegrensen, og i Sverige har de et helt annet forhold til velling enn vi har her. Der har de et rikelig utvalg...så vi kjøper havrevelling der. Vi har alltid brukt malt i MME, så hun blir ikke treg i magen! Bruker dere det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå