Gå til innhold

Stive og vonde fingerledd under graviditet og etter fødsel - andre som har det slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste ukene av graviditeten, og hele tiden etter fødselen (10 uker siden), har jeg hatt utrolig vondt i fingerleddene. Spesielt om morgenen og hvis jeg våkner på natten. Det føles litt slik som jeg antar at leddgikt må føles, og er ikke spesielt behagelig. Er det andre som har opplevd lignende leddsmerter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det også sånn de første 2-3 mnd, men så har det gått over. Jeg tok blodprøver mtp leddgikt hos legen, men de var heldigvis negative.

Du kan jo håpe at det går over med deg også! Ellers kan det være lurt å kontakte lege, for det er en rekke prøver man kan ta.

Skrevet

Har det slik jeg også, så jeg lurer på om jeg skal ta prøver hos legen nå når jeg skal på svangerskapskontroll.

Er spesielt ene fingeren som er stokk stiv hver morgen.

Både mormor og mamma har revmatisme, så jeg tenker endel på dette.

Men mamma sa at det var som oftest det ytterste leddet i fingrene man fikk vondt i først, og jeg har det i midten...

Og det var heller i ikke fingrene man merket det først, men det kan jo såklart variere.

Tenker du mye på det er det jo greit å ta en prøve...

Skrevet

Jeg hadde det noenlunde slik i forrige svangerskap - men vil beskrive det mer som at hendene sovnet.... Spesielt om natten, og av og til midt på dagen uten noen spesiell grunn også. På slutten av svangerskapet var fingrene helt umedgjørlig og det var en utfording å spise med bestikk, skrive eller å ta på seg mascara... Etter fødselen ble det bedre etter hvert, men det gikk ca 2 år før det var helt borte...

Det var karpal tunel syndrom, og er ikke noe uvanlig i forbindelse med svangerskap. Det er pga vann i kroppen som presser mot nerver. For de fleste går det over etter hvert etter fødsel, men noen plages med dette videre og kan da ta et lite inngrep på sykehus får å bli kvitt plagene.

Kanskje det er det samme du har bare i mindre grad.

Nå med nr 2 hadde jeg det bare litt, kan så vidt huske at jeg hadde litt stive fingre på slutten av svangerskapet iallefall... han er 5 mnd nå og fingrene mine funker fint (o:

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg, i slutten av graviditeten og en god stund etter fødselen. Var værst om morgenen og når jeg sto opp på natten. Var redd for leddgikt siden min mor er sterkt rammet. Var hos legen og har tatt røndken (?) men slo ikke ut. Uansett, nå er det 8 mnd siden fødsel, og jeg merker ikke noe lenger. Jeg var også veldig stiv i ankelene og føttene generelt, men det er også så og si forsvunnet. Så vil tro dine plager forsvinner også etterhvert.

Skrevet

Jeg har det sånn i håndleddene,skikkelig stiv og vondt når jeg våkner.

Var hos legen og han sa at det er mangel på hormoner (østrogen) som gjør at det kan føles stivt og vondt..

Har skikkelig vondt i hodet også,og ene skulderen, noe han mente skyldtes stive muskler,som gjorde vondt ang skuldera,som gav hodepine også.

Så det skal gå over mente han....

Skrevet

Høres ut som carpaltunnel syndrom ja. Jeg hadde det på slutten av graviditeten pga mye vann i kroppen. Hos meg hjalp det med akupunktur, og etter fødselen har jeg ikke hatt noen plager. Var jeg deg ville jeg gått til legen og fått det undersøkt. HVIS det er carpaltunnelsyndrom, og du er mye plaget, og det ikke gir seg så kan det enkelt la seg opereres. I lokalbedøvelse også hvis du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...