Gå til innhold

Babyer på 3-4 mnd. Hvor mange timer søvn i døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når min baby får bestemme selv sover hun helst mellom 18 og 20 timer i døgnet.

Når hun er våken rekker vi stort sett bare å gi mat og skifte bleie før hun må sove igjen. Hun sovner ikke av seg selv, men blir synlig trøtt og må legges etter 1 1/2 - 2timer våken. Må ofte trilles hele duppen. Hvis hun ikke blir lagt til eksakt rett tid blir hun grinete og skriker resten av den dagen.

Er ikke det SYKT mye da?

Skrevet

Sønnen min sov mye. Han sov 12-14 timer på natta + at han sov 2-4 timer mellom hvert måltid.

Jenta mi ser ut til å trenge litt mindre søvn. Hun sover 12-14 timer om natta og sover veldig forskjellig på dagtid. Er vi ute og går tur (lang tur) kan hun fint sove den timen jeg går + 2-3 timer hjemme (bærer henne bare inn). Men, er vi bare hjemme, sover hun 45-60 min lurer. Hun klarer å være våken i 1-1,5 time før hun må sove igjen.

Hun sover 16- 19 timer i døgnet ca.

Hun sovner av seg selv når vi legger henne i senga, sovner ikke av seg selv i f.eks vippestolen, gulvet, sofaen osv.

Hun er 3 mnd.

Skrevet

Åh...kan dere skjønne hvor heldige dere er??? Skjønner at HI synes 20 timer er mye, men jeg hadde synes det hadde vært GULL...i hvertfall for et par dager. Jr her sover ikke mye. Han legger vi kl 20.30 (har prøvd å legge tidligere, men det blir bare grining i timesvis, og løping inn og ut av soverommet, dytte inn smokk osv) Så sover han kanskje til midnatt, da vil ha mat, og så går det slag i slag annenhver time med mat hele natta. Jeg blir jo smårar tilslutt, og morgen er det kl 06.30 for ham. Ikke snakk om at jeg får lurt ham til å sove litt til. Neste økt er fra ca kl 10 da tar han en 20 min dupp gjerne utslitt på leketeppet sitt. Skal jeg ha ham til å sove mer så må han trilles! Da sover han ofte så lenge kjærra går. Og så er han våken hele ettermiddagen fra ca 14-15 tiden og til han legger seg igjen. Puh, ikke mye "fri" for mor.

Skrevet

Min baby er 3 mnd og 2 uker.

Hun sover ca 11 timer om natten, og rundt fem tilsammen om dagen. Så 16 timer i døgnet her.

Hun kan være våken ca 2 timer før hun begynner å bli trøtt.

Jeg bruker en del tid på dagtid for å få henne til å sove lenge og godt - fordi da sover hun også lenge og godt om natten. Her i huset er det "søvn avler søvn-prinsippet" som gjelder.

Dette er min første, så jeg har ingen erfering med dette, men min mening er at de SKAL SOVE MYE, det har de bare godt av.

Skrevet

Wups... Må visst forklare meg litt bedre=)

18-20 timer i døgnet er det hun synlig trenger for å være i godt humør..

Det er sjelden dette går. Kan telle på max to hender hvor mange dager siden hun ble født at vi har fått til optimal soving på dagen for henne.

Hun sovner ikke av seg selv og tåler ikke å bli bysset. Det eneste som funker er om man får lagt henne på nøyaktig rett tidspunkt for henne. Da sovner hun med en gang hun blir lagt i vogna. Om vi ikke "treffer" ender det opp med å måtte trille henne. Jeg triller i gjennomsnitt sikkert 3 timer hver dag. Men har vært oppe i 6 og 7 timer. PUH=(

Vi har med hell brukt MAGI. Det er etter vi startet med det at de gode dagene har vært.

Hun kan være så ille at hun sutrer kontinuerlig om hun ikke sover eller spiser.

Hun har vært utredet for kolikk, luftplager, kiroprakor og for smerter i muskler og ledd. Ingen finner noe "galt" med henne.

Så hun er antakelig helt avhengig av MASSE søvn.

Natten er aldri problem. Sover fra 18:00-07:30 med 1-2 matpauser.

Skrevet

jenta mi sover fra kl 19.30 om kvelden og til rundt 01.00 tiden, da er det mat, så er det mat igjen kl 06.00. etter det kan hu sove videre til kl 10.00, men vi står opp med storesøster rundt 08.00. kjører hu til barnehagen, og vesla får mat etter det, da er det en liten halvtime med lek på gulvet før søvnen kommer krypende igjenn. da kan hu sove alt fra 1-3 timer. kommer litt an på hvor jeg legger henne. om jeg triller sover hu lengre ute, enn inne i senga si. så er det en ny dupp igjen etter middagstiden, på ca 1-2 timer. synes ikke hu er mye våken i løpet av en dag egentli. er vi borte å kjører mye bil, så sover a hele bilturen, og i vogna mens jeg triller om jeg er på shopping for eksempel. hu roer seg så fint nå etter hu begynnte med tommeln ( ja vi ønsket ikke at hu skulle bruke den, men hva gjør en ikke for husfreden) hu tar ikke smokk da. så jeg har vel vært heldig med denne klumpen også jeg da. storesøster var også slik. minsta er 3 mnd og 5 dager=)

Skrevet

Gutten min er 4 mnd, og han sover også gjerne 18-20 timer ennå! Selvfølgelig litt opp og ned på dagene, men blir fort grinete og overtrøtt om han ikke får sovet det han trenger! På natten sover han 12-14 timer med en matpause, og på dagtid har han en kort lur på ca 1 time på formiddagen, lur ute (hvis mulig) på 1-4 timer også en kort lur på ettermiddag også på ca 1 time! Altså er det beste for han om han legges etter å ha vært våken 1 1/2 - 2 timer! Får jeg lagt han før han blir overtrøtt, sovner han som oftest av seg selv! Hvis ikke tar det lang tid før han sovner og luren blir ofte veldig oppstykket! Våkner da ofte!

I dag for eksempel har det ikke vært en bra dag! Kun fått sovet mellom 2-3 timer til sammen så i dag har det vært mye grining og sutring! Men sånne dager kommer innimellom! Nå har heller ikke jeg innført noe særlig rutiner med klokkeslett, så tenker kanskje det vil endre seg litt da! Vil nok sannsynligvis bli bedre for lillegutt det tror jeg.... Nå legger vi bare opp dagen ettersom klokkeslett vi står opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...