Gå til innhold

Skrekk og gru

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn. Gutten vår på snart fem har epilpsi og er autist, minstejenta vår er frisk. Er selvfølgelig bekymret for hvordan utviklingen hennes blir påvirket av at hun har en syk bror, derfor har hun vært i barnehage siden hun var ett år, deltar i musikklek på musikkskolen og er en livat jente med et sprudlende humør. Da vi var på sse pga av vår sønn for noen uker siden fikk hun søskeninnleggelse og hadde derfor barnehage under oppholdet. Spesialpedagogene der syntes at hun var helt i rute og godt stimulert. Fryd og gammen altså.

Skjokket kom igår da vi var til foreldresamtale i barnehagen . Barnehagen synes at hun henger etter når det gjelder kommunikasjon, samspill med andre, at hun ikke er interessert i leker og mangler sosialer evner som f. eks turtaking. De anbefalte utredning gennom ppt.

Blir så sint og så lei meg. Sint, fordi denne j... samtalen dro i en negativ retning helt fra straten av ( vi synes ikke hun kan det og det og det ). Lei meg på hennes vegne. Skal livet hennes også bli ødelagt. Og lei meg på hennes brors vegne. Er den lille stakkaren en sånn belastning for henne at han forsinker henne ? På den annen side, sikkert bra at en spesialist undersøker henne, en som har kunnskap som går utover vanlig barnehagetanteutdanning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, for et følelses kaos dette må være.

Jeg forstår din frustrasjon, samtidig kan jeg også forstå barnehagens usikkerhet. Kanskje dem er mer bekymret for din datter enn nødvendig, mulig dem vil ha henne utredet pga av storebror, bare for å være på den sikre siden. Det sises at kronisk sykdom ikke er smittsom, men av egen erfaring kan vi også her se at det kan "smitte".

Som du sikkert veit har jeg en sønn på 4 år med autisme, han har en storebror som er 11 mnd eldre. Han har en lei tendesns til å ta etter lillebror. Han har liksom ikke helt forstått dette med at tassen har en helt annen tilstand enn han selv, selv om vi ser at han faktisk forstå dette også. Sjalusi? Vi har kontaktet ppt, for å være på den sikre siden altså, så nå skal 5 åringen utredes. Ikke fordi vi tror eller mistenker at det er noe med han også, men som sagt for å være på den sikre siden.

Kan jeg få spørre hvordan din sønn fungerer i hverdagen? Motorisk og språklig? Tassen her er totalt fraværende språklig og ligger på 1 års stadiet motorisk. Han har fått en psykiskutvilklingshemning diagnose også (en diagnose jeg er i tvil om) Han får såpass dårlig med oppfølging i bhg at jeg rett og slett tror han har stagnert av den grunn.

Skrevet

Hei,

sønnen vår har ikke språk lenger, men forstår det meste når vi når inn. Han er kognitivt på toårsstadiet, motorisk er han aldersadekvat. han trenger hjelp til alt og må fotfølges kontinuerlig for ikke å skade seg ( klatring !!! ). Lillejenta har egentlig ikke tatt så mye etter ham enda, bortsett fra at også hun kaster tallerkenen sin på gulvet når hun er forsynt, nettopp derfor var vi så sikre på at hun var som hun skulle.

Nei, du har rett, det er sikkert bra at ppt observerer henne , slik at eventuelle mistanker kan bli avkreftet. Kan tenke meg at synet hennes kan spille en rolle. HUn er langsynt, bruker briller og har selvfølgelig en lei tendens til å ikke ville gå med dem. Har heldigvis snart time hos øyenlege for å sjekke hennes syn.

barnehagen er egentlig storartet når det gjelder å legge tilrette. Det må være trist for dere at det funker såpass dårlig hos dere. De er da forpliktet til å skaffe spesped og assistent, dette er da ingenting de velger.

Skrevet

Han høres ut som min, klatrer opp, over under og har kun et mål, STIKKE AV :-)

Vi har spes ped 10 t/uka og 100% assistent, men lille maskotten har begge to i sin hule hånd, så det er lite med fremskritt.

Mini får besøk av ppt i bhg for observasjon til uka, jeg tror det kan være veldig viktig å gjøre det på denne måten, enten for å avkrefte eller å få det bekrefta.

Lykke til hvertfall.

Skrevet

Ja, du har rett. Når ppt observerer barnet vet man ihvertfall.

Men jeg eter hatten min om hun er autist hun og, tipper heller på en kombinasjon av miljøpåvirkning og redusert syn.

Skrevet

Huff.... finn en sjokolade i steden da :-)

Husker ikke hva sjansen er for at søsken kan få autisme, men tror den er noså liten. Jeg har 5 barn og kun en med autisme, og det er jo bra statistikk :-)

Vi får satse på miljøpåvirkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...