Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skall ju ej tänke sån men min man som jag er gift med har 2 barn ifra ett tidigare förhållande.

Va sker om han dör? Må jag dele leliheten,bilen och hytta med dem?Det kommer ju att bli att jag får lämmna allt jag har.

Kan vi skriva ett testamente om att jag får ärva och de få ut det den dag jag dör.

Mannen min tror inte att gamle dama hans skulle ta hem ifra mej, men med tanke på att han ikke får träffe barna sine pga att han lämmna henne så förväntar jag mej det värsta...

Jag vill ej stå her alene med dattern min och behöve lämna allt jag kjempa så för om det nu sker mannen min noe?

Noen som vet noe om sånt her eller vet vor jag kan få bra besked?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139043411-arv-va-sker-om-mannen-min-d%C3%B6r/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

hei. mannen din har barn ifra før, såkalt "særkullsbarn". antar at dere har felleseie. når mannen din dør, deles alt dere eier sammen i to like store deler, der du får din del. i tillegg får du 1/4 av hans del i arv. resten går til hans barn som han har fra det tidligere forholdet+deres datter. av dette kan han testamentere 1/3 til deg. da får du 1/4 +1/3 av hans del, dvs. 7/12 av hans del. resten går til barna hans fra tidligere forhold+deres datter. så noe av det som er igjen etter han må du dele med barna hans. det er mulig at nye regler som kommer til høsten vil endre noe av dette. sjekk ut www.lovdata.no "arveloven". du kan skrive avtale med barna hans om at du skal få sitte i "uskifte" med dem. iforhold til din datter, vil du ha rett til å sitte i uskifte. hun kan altså ikke kreve sin farsarv, før du velger å skifte eller faller fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...