Gå til innhold

Migrene og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg 11+6 med min første..

Har siden jeg var liten slitt med migrene. Har de siste ukene vært svært plaget med migrene!

Er redd for at tablettene jeg tar(Imigran radis) skal påvirke fostret på noen måte...

Andre som er i lignede situasjon?

Får liksom ikke skikkelig svar fra lege heller... bare at jeg bør ta minst mulig tabletter under graviditet...

Men ikke lett å følge det rådet når jeg har migrene flere ganger i uka!

Er så redd dette skal skade den lille i magen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Når jeg leste innlegget ditt, trodde jeg først det var mitt eget som jeg har skrevet tidligere her! Jeg har det helt likt! Har hatt masse migrene siden jeg var tenåring, og hadde håpet på å bli bedre når jeg ble gravid.

I dag er jeg 12uker med min første(du også!), og har migrene nesten hver dag. Det er helt forferdelig!

Normalt sett skal man jo ikke overstige 8-10 Imigran i mnd. Nå som du er gravid, har du kanskje fått en del forskjellige beskjeder når det gjelder Imigran Radis. Jeg tar selv dette, og har undersøkt med fler leger, bla nevrolog på Migreneklinikken. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta migrenemedisin under svangerskap, noe som jeg ble veldig lettet over! Problemet er at jeg tar alt for mye, og det er vel det du er bekymret over også?

Jeg får behandling av osteopat og akupunktur, og går jevnlig til kontroll på migreneklinikk. skal gi deg en tilbakemelding når jeg har vært der i morgen, hvis jeg "lærer" noe nytt!

Lykke til med svangerskapet og ikke minst migrenen. Du har min fulle medfølelse!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Dersom dere er så plaget med migrene, så går dere kanskje på forebyggende behandling? Det er ikke dokumentert at migrenemedisin (triptaner) er trygt i svangerskap, og de fleste nevrologer fraråder derfor bruk av triptaner gjennom hele svangerskapet. Jeg synes det er veldig rart at dere har fått rådet om at triptaner er trygt. Hva baserer de det på? Antakelser? For studier finnes ikke.

Jeg har vært fulgt opp av de beste nevrologer i landet, og har også gått til Tine Poole på migreneklinikken. Har de siste årene gått på Rikshospitalet og på Ullevål.

Å være ekstra plaga av migrene i svangerskapet er helt jævlig, jeg var veldig plaga med mitt første barn, og særlig i første og tredje trimester. Fødselen min blei faktisk satt i gang (på Rikshospitalet) pga så hyppige og sterke migreneanfall to uker før termin, og gutten min blei henta ut med akutt keisersnitt. Alt gikk fint. Jeg fikk akupunktur gjennom svangerskapet, og det hjalp litt, men de vurderte hele tida å sette med på Topimax (epilepsimedisin) for å forebygge anfall. Fikk istedenfor Selo-Zok blodtrykksmedisin, og den hjalp godt i andre trimester, men den kan gjøre at fosteret vokser dårlig, så var til ultralyd hver andre uke for å sjekke at gutten min hadde det bra.

Av smertestillende er det kun Paracet som regnes som helt trygg, den er det gjort omfattende studier på under graviditet uten at man har funnet noe.

Når det gjelder triptanene, så vet man altså ikke om og hvor skadelige de er, men man antar at siden de trekker blodårene sammen, så kan også blodårene til morkaka bli trukket sammen og ungen kan få mindre surstoff og næring.

Skrevet

Hei Emblaa(og alle andre med migrene).

Det er sant at det ikke er gjort studier på migrene og bruk av triptaner. Studer på gravide stoppes som regel av etisk råd, og det er lite lønnsomt for legemiddelfirma og gjøre disse studiene, så de generelle rådene blir da å holde seg unna i svangerskap. Det finnes immidlertid dokumentasjon på observasjoner av gravide og bruk av triptaner de ti siste år. Bla mye materiale fra naboene i Sverige.

I august i år, forandret retningslinjene seg noe for bruk av triptaner under svangerskap. Det er ikke observert påvirkning av foster ved bruk av triptaner, bortsett fra noe lavere fostervekt. Min nevrolog på migreneklinikk gav meg muligheten til å bruke triptaner under svangerskap, og det er jeg utrolig glad for. Det avgjør om jeg kan leve et tilnærmet normalt liv og jobbe, eller om jeg er 100% sengeliggende.

Håper dette var til informasjon til dere andre som sliter med migrene. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med en nevrolog som jobber med migrene og ikke bare snakke med fastlege om dette, da de som regel har begrenset informasjon på området!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...