Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når er det du merker det best da? Det med stråling ned i bena gjør at jeg tenker det er bekkenløsning evt låsning. Er nå i mitt tredje svangerskap med bekkenløsning så kan vel si at jeg er litt erfaren. Mitt råd er å får henvisning til fysioterapeut eller manuell terapeut for å få sjekket opp dette. Er lurt å sjekke med andre om de vet om noen som har god greie på emnet og som har behandlet endel med disse plagene. Får du en henvisning fra lege der det står at du har bekkenløsning med gangvansker får du dekket hele beløpet. En kan og gå til kiropraktor men da får en ikke dekket noe. Jeg går i tillegg til akupunktur hos en jordmor. Hun setter nåler mot bekkenplagene, men tar og for seg andre plager.

Det er og viktig å prøve å ta det med ro. Ikke så lett med 3 barn. Du bør nok og vurdere om du skal jobbe litt redusert slik at du får tid til å hente deg inn igjen om du er i jobb.

Tusen takk for fint svar. Jeg merker det best om morgenen, med en gang jeg har stått opp. Veldig stiv i bekkenet, vondt å komme seg ut av senga. Jobber i helsesektoren med en del tunge løft og kronglete stillinger. Pluss at jeg går mye iløpet av en dag på harde betong gulv. Så etter en endt arbeidsdag er det ikke mye godt.

Skal ta det opp med legen min neste gang, får bare bite tennene sammen så lenge..

Hvordan arter det seg for deg da?? Hvor sitter smertene hos deg??

hei,hei:)

jeg går nå med mitt 3 barn, og har vært sterkt plaget av bekkenløsning helt siden første barn (6år), også mellom svangerskapene. det du beskriver høres ut som bekkenplager, og som det ble nevnt over her, så snakk med legen din og kom deg til fysioterapaut.:) der får du også dekket kostnader frem til 6mnd etter fødselen.

ellers så er det lurt å sove på siden med en pute mellom bena, gå mye, men ikke for mye, lytt til kroppen din og ikke overanstreng deg.

mine smerter sitter i korsryggen, strålesmerter i baken, og nedover lårene, og foran i selve underlivet.

Hei..

Takk for nok et nyttig svar. Skal som sagt ta dette opp med legen min, men forventer ikke mye "sympati". Han er nemlig av den oppfatning at "graviditet er ingen sykdom" uansett.Noen plager må man jo regne med. Men det går jo ann å prøve å få litt forståelse.. :)

Smertene sitter i høyre hofte og stråler nedover benet, men dette er når bekkenet er ute av stilling. Hofta har en tendens til å komme ut av posisjon noe som gjør at det blir smerte ved gange. Jeg har en flink fysio som setter på plass hofta. Det er nemlig ikke alle fysio som gjør det. Jeg går nå hos den 5.fysioen i løpet av 3 svangerskap. Det tar tid til å finne en god en. Nå nærmer jeg med slutten og det begynner å kjennes godt i rygg og nakke i tillegg. Men dette har jo ikke så mye å gjøre med bekkenplagene. Føler og at akupunktøren som jeg går hos får gjort mye i forhold til å holde smertene i sjakk, samt at hun setter nåler slik at kroppen slapper av bedre. Dette gjør at jeg faktisk får sove godt noen netter..... og det gjør veldig godt! Om fastlegen ikke har så stor forståelse, så må han jo forstå at full jobb i helsevesenet tar på en gravid kropp. At en henvisning til fysio, kan være til hjelp slik at du kan klare å jobbe lengre. Du kan og velge å gå til manuellterapeut, han har rett til å sykemelde på lik linje med lege ( i 8 uker). Du bør jo og be om å få endel tilrettelegginger på jobb, slik at du får noen andre oppgaver som er mindre belastende i perioder om dagen, og kanskje at du får en ekstra 1/2 time til å ligge ned å slappe av! En skal jo ha et liv etter jobben og!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...