Spent!!:) Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Leste inne på et innlegg her igår at det var noen som sa det var bra at en holdt igjen på mengde mme som ble gitt, og at bebisene ikke skal få så mye som de vil av mme! Stemmer dette??? Er det mange som deler denne holdningen?? Og isåfall...hvorfor det??
Sunniva78 har to små Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Eneste jeg vet er at når babyen kun får melk skal de ikke ha mer enn maks 1 liter i døgnet... Når fast føde er introdusert, og de spiser 3-4 måltider, er det maks 5-6 dl. Gir man mer enn det kan det hindre opptaket av jern i kroppen.
Spent!!:) Skrevet 4. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2008 ja maks 1 liter er jo greit da...da er det vel på tide å introdusere litt fast føde! Men tenker mest på når de kun får flaske og ikke noe annet.... og da får under 1 liter i døgnet...
Sunniva78 har to små Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Hmm, skjønner hva du mener ja. Rart om noen "nekter" babyen sin mat..
cecrc Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 gutten min spiser ganske mye og har lagt på seg en kilo på 2 uker. men legen sa fortsatt at han skulle få det han ville ha
Spent!!:) Skrevet 4. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2008 Ja kjenner jeg ble litt skremt når jeg leste det... er det virkelig noen som har hjertet til å ikke gi minsten sin det han vil ha av mat??? Virka litt som at hun ville passe på at ikke ungen ble for stor!! ærlig talt sier jeg da asså....alle babyer er forskjellige og har derfor forskjellige behov! Å det er vel ikke på melka de skal holde igjen tenker jeg da.... Her har hvertfall gullet fått det han vil ha! Om han blir en "stor gutt" når han blir større, tenker jeg at det heller har med matvaner og lite aktivitet å gjøre! Kanskje heller her en evt. kan gjøre en innsats... Har sett noen innlegg hvor også hs ber de holde igjen på maten...når de er under 1 år??!! Hårreisende spør du meg!!!!
Gjest Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Alle leger og helsesøstre sa til meg at lillegutt skulle få så mye mme han ville. Hvordan skal man holde igjen på en sulten unge, greit når de går over 1 liter, men hva med de 3-4 første månedene, de må jo få mat. Nå har min gutt alltid vært litt småspist så det har aldri vært noe fare, men at man skal holde igjen synes jeg virker rart.
Spent!!:) Skrevet 4. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. november 2008 Glemte å skrive at jeg har inntrykk av at dette ofte gjelder flaskebarn! For da kan en jo se hvor mye de får! Verre med de som ammer...hvis ikke en veier de før og etter hver amming da! Men det er absolutt ikke alltid at det er flaskebarna som er de største! Vi har to av hvert på barseltreffet og han ene som kun får pupp der veier 1,5kg mer enn mini her... altså 4mnd og 9 kg! Ingen som har gitt henne beskjed om å "holde igjen" på ammingen....
Spent!!:) Skrevet 4. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2008 Godt å høre det er flere som synes dette virka litt rart!! Og at det ikke bare er jeg som er helt vekke....
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Får så mye hun vil, innen 15 % av kroppsvekt til en hver tid. Det vil si at når babyen veier 5,2 kg kan hun få 7,8 dl i døgnet. Når babyen veier 7 kg kan hun få 10,5 dl i døgnet.
Gjest Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 Ja vet om mange store babyer som kun har fått pupp, jeg har en slank lang gutt som kun har fått mme, og veier mindre enn de fleste andre guttebabyer på samme alder. Men det har vel noe med kroppsbygning og arveanlegg å gjøre. Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg måtte holdt igjen melka før når han bare fikk mme, fra han ble født har han tydelig sagt i fra når han var sulten med hjertskjærende hylskriking, nesten som han skulle omkomme av sult hver gang. :-)
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Grunnen til at man råder til å gå over på grøt tidligere på mmebarn enn barn som kun får mm er at for mye mme kan slå seg på nyrene. Men da er det snakk om mye over 15 % av kroppsvekt. Mm-barn kan ikke få for mye mm )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå