Hippopotamu$ Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Hvordan foregår egguthentingen? Tar det lang tid? Er det vondt?? Og når egget skal settes tilbake, hva da? Beklager min uvitenhet til dere erfarne...
Heira☆ Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Heisann Hippopotamu$. Samme dagen du skal ta ut egg, får du en god del smertestillende (såpass at du ikke kan kjøre bil etterpå) I mitt tilfelle fikk jeg 1 paracet, 2 afipran og 1 oxynorm. Etter jeg tok disse, fikk jeg en seng som jeg slappet av i, til tabl. begynte å virke, ca 30-45 min. Så er det opp i gu.stolen. Der blir du vasket nedentil med no desinf.væske. Etter det får du en lokalbedøvelse på hver side av skjeden. Så er det inn med ultralydstaven. Det er ganske spennende å følge med på skjermen hva som skjer ) Da ser du når de stikker spissen inn og stikker hull på eggposene. De tar en og en om gangen. Først den ene siden og så den andre. Og det er en fantastisk følelse, når de sier de har finni egg!! Jeg har vært og tatt ut egg 4 ganger, og det er klart du kjenner det. Men det er ingen uoverkommelig smerte. Og det er så forskjellig fra person til person hvor stor smerteterskelen er. Jeg var inne sist, for 2 uker siden, og da var det ikke vondt i det heletatt ) Men skulle du trenge mer med., så får du det. Og det hele er overt på 1-2-3. Har ikke tatt tiden, men rundt 10 min kanskje. Når alt er over, får du legge deg tilbake i sengen og slappe av litt igjen. For man blir ganske så trøtt og "svimmel" av med. Når egget skal settes inn igjen, er enda fortere gjort. Da er det opp i den samme stolen. Så måler de blodgjennomstrømmingne i livmora først. Så er det inn med egget. Hvis du følger med på skjermen, kan du se de legger igjen en liten boble, og inne der er egget ) Jeg blir like fasinert hver gang! Det tar maks 5 min., og *vips* så er du gravid ;o) Jeg vet det praktiseres litt forskjellig når det gjelder hva slags sm.stillende du får. Men dette er hvertfall min erfraing, og jeg holder til i Haugesund. Skal du snart ta ut egg du også?
Levine ♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥ gravid Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 heisann:) Det er selvfølgelig ikke noe rart at du spørr om det vis du ikke har gjort det før:) Jeg har hvert igjennom det 2 ganger nå siste var for 8 dager siden. Du legger deg på en benk samme som hos en gyn. Så skrur di opp åpningen med en blank sak, før di vasker deg. For meg var det litt ubehagelig blir litt kvalm, men går over med en gang. Så har di en lang nål som di stikker inn i skjedeveggen å inn i alle di posene du har laget med egg i. Så blir alle egge en ettet en sugd ut i små glass å levert fortløpende til di på labben så di får tatt vare på di som kommer. Di forteller di hele tia hvor mange di har finni. + at du kan følge med på en skjerm. Veldig spennans:) Hvor lang tid det tar kommer ann på hvor mange poser du har. Jeg fikk ut 21 egg som er VELDIG mange. Brukte da 30 min. Måtte ha 2 pauser for det var så mye. Det eneste som kan gjøre litt vondt er akkurat når di stikker den nåla inn ellers så kjente jeg ingen ting. Når det er ferdig skal du vile i 20 min å en sykepleier kommer å forteller deg hvor mange egg det ble totalt. Dagen etter ringer du å hører hvor mange som har blitt befruktet å dagen etter det igjen setter du inn et egg eller 2 etter som hva dere har avtalt. Å på innsettings dagen får du vite hvor mange det ble på frys. Innsetting merker du ikke noe til Trenger ikke smertestillende. Er gjort på 5 min. Så er det å leve normalt i 14 dager å ta testen. Er det noe dere skal igjennom??? klem:)
Hippopotamu$ Skrevet 10. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2008 Takk for svar dere. Håper jeg slipper, men man må finne ut av ting... Problemet mitt er at jeg har sånn utrooolig "angst" for gyn:( Selv en vanlig gu er et kjempeproblem. Vært gjennom en svært, svært ubehagelig gu-opplevelse for mange år siden, men den sitter godt i!
b77h Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 for meg var egguthentingen mye raskere og lettere enn jeg trodde. Det var noe ubehagelig, men ikke vondt-vondt. Og innsettingen gikk enda lettere. Lykke til :-) Du får bra med smertestillende og beroligende + det er gynekologer som er proffe på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå