Gå til innhold

Er dette kjipe gaver fra besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to sett besteforeldre. Det ene bor i stort hus, har to dyre biler, den største flatskjermen jeg har sett, fancy mobiler osv.

Det andre besteforeldreparet bor i et billig hus, har en 12 år gammel bil og kjøper seg lite nytt og har ikke så veldig høy inntekt.

Disse har like mange barnebarn. Men de "rikeste" gir så lite gaver. Hver unge får på et år ca en matboks, en plastkopp og kanskje en syden t-skjorte. Når de har vært på ferie ser man at lekene/tingene er kjøpt på gateboder til en verdi under 5 euro.

Og barselgavene har vært et sett fra H&M til 200 kroner.

Det andre besteforeldreparet har gitt 5000 kroner til hver nyfødt. Og gaver for tusenvis i året.

Er det ikke litt kjipt å gi gaver for 3-400 kroner til et barnebarn på et helt år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de "rike" besteforeldrene, var fattige i sin ungdom, i begynnerfasen... og at de nå endelig har penger til å bruke på seg selv...Kanskje de vil prioritere seg selv. Vi barna bør jo være glad for å få noe i det hele tatt...

Mens de "fattige" besteforeldrene, kanskje ikke er så fattig, men ser ikke godene i det å eie de nyste tingene, men syns de har det bra som de her det...De ser kanskje gleden i å gi bort ting, og syns det er mye morsommere å gi bort gaver og penger til barn og barnebarn, istedet for å bruke det på seg selv. Folk er forskjellig, og det kan de få lov til å være...

Skrevet

Tja. Jeg syns kanskje at de ga litt lite, men når det er sagt syns jeg de nadre ga alt for mye.

Skrevet

Faen a kravstor du er?!? De får da gaver.

Skrevet

Blir litt flau når de har vært på tre uker ferie og hver unge får en suvenirkopp det står 1,50 euro under.

Fineste gaven gutten min på snart 4 har fått er en matboks med nilleprislapp under utenom pysjen han fikk når han ble født.

Skrevet

Hvorfor henger folk seg i hva de får i gaver osv.. Jeg forventer ingenting av noen.. Får jeg noe blir jeg glad, får jeg ikke noe så blir jeg glad fordi at de bruker sin egen tid til å være sammen med barna, synes det er mye viktigere og bedre enn å få gave....

Barn i dag får allt for mye synes jeg så det er nok sånn de tenker også..?? Og de som ikke har så mye penger tenker kanskje noe i den duren at de vil ikke at barna skal ha det så ille og trangt som da de var mindre... Ingen av delene er galt synes jeg..

Men å gi bare for å gi og lette på samvittighet el no blir jo feil da.. el hva??

Når jeg en gang blir bestemor så vil jeg heller ta m barna på turer osv Gi de opplevelser osv enn å gi en gave som egentelig ikke betyr så mye....

Skrevet

jeg har faktisk vokst opp sånn..

Og det var de som bodde nærmest som gav de billigste gavene.. Helt alvorlig og faktisk eksempel: Salg på tskjorter til bestemor - ta 3 betal for 2, i Danmark..

Hun kjøper 3 - og gav 1 til hver av oss to jentene som NATTKJOLER.. også beholdt hun 1 selv, hun kunne jo bruke den til vanlig.. Ellers var det også sånne bodting som du nevner, som ofte gikk i stykker fort.

Fra de som bodde lenger unna fikk vi penger når vi var sammen, og skikkelige gaver, ting som har holdt og som vi fremdeles har. Smykker feks.

De som bodde nærmest så vi hver dag, og det var derfor naturlig nok mer spennende med de andre som vi så bare noen ganger i halvåret.

Det ble det laget en hel masse bråk om fra de første, som syns vi var utakknemlige drittunger når vi gledet oss til treffe de vi nesten aldri så..

Etter en masse dårlige situasjoner osv, endte det med at vi ikke har noe kontakt med de som bor nærme - de hilser ikke lenger på oss - og vi ser dem 2-3 ganger i uka. Handler på samme butikk osv.

Så sånn kan det gå!!

Og må bare legge til at foreldrene våre ALDRI sa et vondt ord om noen av dem!! Vi barna så selv hvor ting bar hen..

Hmmm, det hadde kanskje ikke så mye med ditt tilfelle å gjøre, men der ser du altså hvordan det kan gå ved forskjellsbehandling.

Skrevet

Helt normalt fra mine foreldre...men de er håløs med penger generelt!!!

Svigers er mye mer fornuftig og gavmild.

Jeg driter i hva de får bare det er skikkelige ting..pris er ikke så nøye.

Skrevet

Hvis besteforeldrene er gode besteforeldre hadde jeg ikke hengt meg opp i gavene. Mine foreldre har bevisst lagt seg på en beskjeden linje som jeg synes er helt greit. De mener at barn har veldig mye i dag og at par ragger eller en bok er nok. Jeg er helt enig med mine foreldre så jeg blir ikke fornærmet i det hele tatt.... På den andre siden får de dyrerer gaver og det legger jeg meg heller ikke oppi. De koser seg med å kjøpe litt finere presanger siden de bor lengre borte. Tror de dummeste man kan gjøre er å begynne å måle gaver... Det er faktisk mer smålig enn de som gir gavene. Hvis disse besteforeldrene er gode ellers synes jeg du skal la det ligge.....

Skrevet

Vel, det er jo det med skikkelige ting da..

Prisen tenker man ikke over hvis det er kvalitet og det kan brukes osv..

Men som jeg sa over her, tingene falt fra hverandre og det var da tydelig at det var type "bod langs stranda" ting..

Det kan være fint det også!! Men ikke hver eneste gang?

Skrevet

Ja jeg har aldri diskutert dette med noen. Ikke en gang min mann.

Men det som kasnkje er enda tristere er at de som gir så lite gaver er også de som tar mist iniativ til å finne på noe med de. På de 5 åra de har vært besteforelde for våre unger har de aldri trillet en tur, tatt de med på noe eller gått på en lekeplass med de. Men tegnefilm og godteri.

De andre tar de med ut i timesvis hver gang de har de.

Synes bare det er litt trist. Og regner med ungene vil sammenligne dette når de blir større.

Skrevet

Det er vel en grunn til at det ene paret er rikt på penger og det andre har mindre penger. Er de like lykkelige skal man vel ikke blande seg i hvilke gaver de gir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...