Gå til innhold

Fjerde eller Femte barnesykdom? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ein sn på snart to år som i slutten av sist veke hadde litt feber og var litt utenfor. I går oppdaget vi at magen og ryggen var full av bleikraude prikkar. såg ulike bileter på nettet der dette kunne likne på den fjerde barnesykdom, men ser og litt likheiter med den femte. Legen kunne heller ikkje sikkert sei at det ikkje var den femte.

Har nokon barn som har hatt desse sjukdomane? Er Redd for den femte sidan eg er gravid på nytt no.

Skrevet

Min sønn på 4 har 5.barnesykdom.Han har hatt røde kinn i over en mnd,så kom feber og utslett på overkroppen.Når utslettet er kommet er han ikke smittsom lengere.For 5.barnesykdom er det typiske kjennetegn de røde kinn.ser ut som det har fått seg noen "smekker" :)Det kan komme og gå over flere uker. Jeg har vært å testet meg for antistoff.Usikker på hva prøven heter...Ikke alle leger er klar over hvor alvorlig denne sykdom kan være.Det fikk jeg erfart.Leste også om ei som mistet som var like langt på vei som meg.Men,det er veldig liten prosent det gjelder.Som sagt se etter de røde kinn først.

Skrevet

mine jenter har hatt den 4. og hadde da høy feber (39-40) i 3 dager og røde prikker etter det.Kjenner ikke til den 5.

Skrevet

Snakket med legen og fikk vite at jeg har hatt parvoviruset før og er dermed imun:)

Skrevet

min erfaring er at den fjerde barnsykdommen har utslett... som gjerne kommer over hele kroppen... små røde nupper som ikke klør. så barnet plages ikke. de blir borte i løpet av en uke.

min erfaring med den femte barnesykdommen er at det blir knallrøde kinn, rød tunge og røde flekker på kroppen... tror ikke dette heller klør... og tror heller ikke de MÅÅÅ ha feber...

Skrevet

fjerde er ofte feber i 3 dager, deretter kommer en del små prikker over hele kroppen. ved den femte så er det ikke sikkert den lille får feber, og det ser ut som noen har gitt dem et klaps på kinnet.

hvis du er i tvil om du har hatt den femte barnesykdommen, og om du er i kontakt med barn som kanskje har den, er det raskt å dra til legen og be de ta en prøve for å sjekke om du har antistoffene. bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite.

Skrevet

min gutt har klønt seg veldig opp pga kløende nupper på 5.barnesykdom nå..men,det varierer hvilke syntomer og plager som slår ut har jeg lest.Glad jeg er imun nå ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...