LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Sprang opp på fjellet på søndags morgen, og kjente i går at jeg har en gangsperre ut av en annen verden i ett (!!!???!!!) lår. Klarer nesten ikke gå ned trapper eller bøye foten. År og dag siden jeg hadde gangsperre, og fy så vondt det gjør. Forsøkte i går å strekke og tøye og bevege meg mest mulig, men det er bare værre i dag. What to do???
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Gå en lang tur i dag også. Hold deg mest mulig i bevegelse. Vet det gjør vondt, men når du er blitt skikkelig varm i muskulaturen jkan du forsøke å tøye forsiktig. DEt burde hjelpe. Ellers så er det jo over ila et par dager da.. Men sikker på det er gangsperre da? Siden det er bare i ett lår? Kan være senestrekk eller noe slags muskelstrekk. Da bør du vel ikke tøye på det. Jeg er ikke fagutdannet, har bare hatt gangsperre MANGE ganger.
Angie77 Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Jeg får gangsperre når jeg ikke har trent på en stund. Syns det hjelper å gå en tur (på ca 30min til 1 time) for å varme opp musklaturen igjen.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. november 2008 Jeg tror det er gangsperre, faktisk. Gikk opp til en dal, og dit er det skikkelig bratt. Så har sansynligvis brukt den ene foten (høyre selvsagt, siden jeg er høyrehendt) til å klatre mest med. Og det kjennes som gangsperre, stivt og stølt og vondt å belaste, men ikke sånn smertefullt som ved muskelstrekk. Det er faktisk full storm her i kastene i dag, så noe lang tur blir det ikke. Får heller springe litt i trappa og se om det hjelper. :-p
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Kjenner du noen med boblebad du kan låne (om du ikke har selv)? Sinnsykt deilig måte å godgjøre låret i alle fall ;o) Ellers sier jeg som de andre - varm opp muskelen (forsiktig), og kanskje masser deg litt (godt, ikke vondt).
Gjest Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Gangsperre går over av seg selv i løpet av et par dager. Lite eller ingenting man kan gjøre med det. Hjelper ikke engang å tøye ut etter trening, ifølge nyere fysioterapiforskning.
litjpia06 og lillegutt08 Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Som hun andre nevnte er det beste å gå ut og gå. Når du går får det fart på systemet og "avfallsstoffene" går forterre ut av systemet. Ellers er det lite å gjøre enn å vente. Det som skjer når du trener er at du sliter musklene og når de så restitueres blir du støl/får gangsperre. Å strekke ut er veldig bra for musklene men hjelper ikke mot å bli støl er jeg redd. Når du strekker muskelen sliter du den enda mer og du kan faktisk risikere å bli enda mer støl. Rent generelt er det best å tøye ut separat fra trening (men selvsagt må du være varm). Mitt beste råd er å gå ut å gå (ikke i ulent terreng eller fjell) slik at du får blodsirkulasjonen igang. Lykke til! PS. jeg er faglært
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. november 2008 Okei, tusen takk for svar. Som sagt er det et forferdelig vær her (jeg liker uvær, men dette er på grensa), det skal løye utpå dagen da, så får vel hyre på meg da og taske meg en tur i ettermiddag. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå