Gå til innhold

Rett til ammefri fra jobben??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne å jobbe om et par uker og lurer på om regelen om at en har krav på ammefri gjelder også dem som ikke ammer.... Antar at den ikke gjør det.... men på jobb sa de bare at jeg har rett på ammefri inntil babyen er ett år - uten å høre om vesla på snart 11 måneder ammer... Er bare snakk om litt redusert arbeidstid i tre uker, men men... Noen som vet??

Skrevet

Regler for dette finner du i arbeidsmiljøloven, og bestemmelsen lyder som følger:

"§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. "

Så dersom du ikke ammer har du ikke rett til fri etter denne bestemmelsen.. Men dersom jobben din vil gi deg fri uavhengig om du ammer eller ikke så er jo det bare bra for deg.

Skrevet

Jeg lurer på om ikke Staten har det dobbelte - med lønn. Har i alle fall vært det...

Skrevet

Jeg trodde man hadde rett til 2 timer ammefri om dagen. Jeg hadde det sist, sluttet av et par timer før arbeidsdagen var over. Du må ha attest fra helsesøster eller lege på at du ammer og den skal jevnlig fornyes. Jeg tror ikke det er noen aldersgrense på barnet om hvor lenge man kan få ammefri til det. Jeg ammet jenta mi til ho var 17,5 mndr men tok bare 2 mndr med ammefri.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier at alle som ammer har krav på inntil 1 t fri hver dag. Det er arbeidsgiver som bestemmer om dette er med eller uten lønn.

Mange offentlige arbeidsplasser har fremforhandlet bedre avtaler i sin tariff, hos oss (sykehus) har vi f.eks krav på inntil 2 t med lønn.

Men ja, selvfølgelig må du amme for å ha krav på det, og det må dokumenteres.

Skrevet

Jeg jobba med ei som begynte en time seinere og gikk en time før, hver dag i 5 mnd, og da var ungen 1 år. Og så sitter hun å forteller at hun ammer om kvelden før legging bare.. Makan til frekke folk altså! DET kaller jeg utnytting av systemet.. Er vel i grunn de færreste 1-åringer som ammes så mye at man trenger 2 timer fri om dagen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...