wjkcg Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Han har vært tørr siden i sommer og bare brukt bleie om natta, men den siste uka har han plutselig begynt å bæsje i buksa. Det virker ikke som det plager han, og han prøver å bagatellisere det ved å si at det bare er "litt" eller prøver å distrahere oppgitte foreldre med å snakke om noe annet. Gutten virker blid og fornøyd ellers. Noen som har vært borte i det samme? Hva er lurt å gjøre? Bli sint? Late som ingenting? Lage belønningssystem for å slutte å gjøre det?
snart mor til 3 Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 har det hendt noe i livet til guttungen den siste tiden? flytting, startet i barnehage, mistet bestevenn, fått nytt søsken eller noe slikt? Det er lett at barna reagerer på usikkerhet og hendelser i livet noe de kan vise ved å f.eks gjøre fra seg i trusa. Vi har nettop gått gjennom det samme med guttungen vår på 4 år..han har også vært tørr hele tiden,før han plutselig startet å bæsje i trusa nå i høst.. Fikk tak på et hefte fra HS hvor det stod litt om det..en av tingene som stod var mulige årsaker. Her hadde vi nettop flyttet langt unna alt kjent, han skulle starte i ny barnehage, fikk en liten søster og livet hans som hadde vært så trygt ble forandret..Han var blid og virket kjempefornøyd,men jeg syntes det er logisk å trekke konklusjonen om at det var alle forandringene som stod bak... Her hos oss taklet vi det med å ikke bli sint,men heller si at vi ble lei oss når han hadde disse uhellene. Vi som foreldre ble lei oss fordi at vi vet at det er ekkelt å bæsje i trusa si.. (ble lei oss på hans vegne altså) Startet da også å skryte uhemmet av han hver gang han kom seg på do i tide og satte lys på hvor stolte vi var av han. Det resulterte i at han løp til do hvis han måtte bæsje forså å sitte på do og fortelle oss at nå var vi kjempestolte av han! hehe.. Jeg tror ikke at noe barn bæsjer i buksa ubevisst.. (diare eller andre medisinske tilfeller kan selvfølgelig skape uhell så det er unntaket..) Jeg tror at det er et rop om oppmerksomhet eller et tegn på usikkerhet.. At ungen trenger litt ekstra oppmerksomhet, og trenger kanskje en forsikring på at vi faktisk elsker barnet uansett...
___ Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 De har hendt for jenta vår også. Hun nærmer seg 4 og har vært tørr snart et år, men den siste uka har hun både tisset og bæsjet på seg flere ganger. Jeg vet ikke om at det har hendt noe spessielt i liver hennes heller, men det er mulig at det er en reaksjon på at hun har begynt med vinterdress i barnehagen. Det siste halvåret har hun greid seg selv på toalettet der, men med dressen må hun ha hjelp. Det liker hun ikke å be om. Det eneste jeg har tenkt å gjøre foreløpig er at jeg vil være nøye med å minne henne på å gå på toalettet og å be de voksne i barnehagen om å følge henne opp litt mer en periode. Håper det ordner seg etter hvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå