sanka Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 vi har begynt med grøt..men bruker 45 min på å få i han ca 1 porsjon grøt.. er d vanlig?blander m mm og d blir omtrent som ei suppe,kjempe flytende.men d e lure på om e skal gi han noe drikke i tillegg?og hvordan han tar ikke t puppen for tiden og ikke flaska... kjempe vanskelig er han.. må nesten sove før e får i han noe mat fra puppen og kaver og syter når e gir han grøt.. hva skal e gjøre?er kjempe fortvilet.han spiser på fingrene sine er han sulten er d derfor? ca seks får han pupp...og da spiser han litt føler e.. så når han sovner igjen ca 10 pupp.. 14 grøt spiser da i en time ferdig 15 ca kl 17 litt pupp kl 19 litt pupp så sove så spiser han 1-2 ganger i løpet av natta... suger bedre på natta enn på dagen.. føler han får i seg.. så er han våken ca 1 time og vrir seg på magen i løpet av natta.. noe han har begynt m de 2 siste ukene.fortvilet.. er han sulten?hvorfor er han slik? gjør e noe galt?noen andre som gjør d annerledes.. har en bedre rytme..?hva gir dere eventuelt..
tvkrus Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 nå fullammer jeg ennå men å spise på henda er noe som følger aldern min gutt er også 5og halv mnd
Gjest Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Når minien min begynte med grøt spiste han faktisk grøten lettere når den var litt tykk. Ikke grøt tykk, men nesten. Pureaktig. Syns det var lettere å blande med mme fordi da er konsistensen jevnere. Fins også grøt som skal blades med vann. Høres lenge ut med 1 times måltider, tror vi holdt på 20-30 min i starten. Han fikk vann ved siden av, men ikke så lett når din ikke tar flaske. Mini begynte med grøt når han var 4 og fikk 3 faste måltider når han var 5 mnd. Vår rytme var ca 0600 pupp ca 08.00 grøt/frukt ca 11.00 lunsj feks frukt m ris, middagsglass o.l ca 14 pupp ca 16 pupp ca 17.30 grøt og frukt Han ble faktisk lagt rundt 18 når han var 5 mnd-så utrolig trøtt da...Spiste ca 2 x på natta
Shinyogsmåen Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Det var veldig lang tid å bruke på å spise grøt ja Jeg gir vann til alle måltider,. Han begynner nok å bli nysgjerrig nå, derfor han ikke tar puppen noe særlig på dagtid..Det er helt vanlig. For å få ammet han på dagtid måtte jeg gjøre det rett etter at han våknet fra lurene sine, mens han fortsatt var litt halvdøsig. Ellers ville han ikke ha noe. Det kan også gå rett før han skal sove, Ang tider på grøt. Hva med å prøve å gi han grøt på kvelden i stedenfor? Men dette kommer jo helt ann på når du startet tilvenningen med grøt. Under tilvenningen er det lurt å gi grøt på dagtid, for å se om han får noen reaksjoner + at de sover dårlig om de reagerer, får vondt i magen. Tror ikke han sutter på fingrene fordi han er sulten. Hvis han får for lite mat vil han være sutrete og sove dårlig. Men du kan kanskje så smått beynne å gi 2 omganger med grøt, En på morgenen og en på kvelden. Det at han er våken en time på natten kan jo rett og slett være fordi han trenger mer mat, eller evt grøten senere på kvelden slik at han holder seg mett lenger, Men hvorfor bruker dere så lang tid på å gi han grøt? Orker han ikke?
jentelykke + guttelykke Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Hei! Datteren min er akukurat blitt 6mnd, og hun er også litt uinteressert i pupp etter at jeg har begynt å gi grøt. Hun drikker ikke vann til måltidene heller. Men jeg føler at hun får i seg nok ettersom jeg blander grøt med mm også. Hun spiser/suger mye bere på natta, så hun får nok det hun skal. Kanskje gutten din syns det er for mye med en HEL porsjon grøt? At det er derfor du bruker så lang tid? Jenta mi får grøt til lunsj og kvelds, men bare halv porsjon. Hun orker ikke mer. Jeg gir også litt fruktmos i løpet av dagen. Tenkte å begynne med litt middag snart. Kanskje gutten din ville like grøt bedre hvis du puttet litt fruktmos oppi? Hvis gutten din har mange våte bleier i døgnet, får han i seg nok væske. Håper noe her var til hjelp
Helann og lillebror Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Jeg hadde ikke holdt på med mating i 45-60 minutter på en på under 6 mndr, med mindre han går ekstremt dårlig opp i vekt. Blir jo slitsomt for både deg og han! Det er ikke unormalt at det tar litt tid før de er oppe i full porsjon med grøt - her spises det kun unntaksvis full porsjon fortsatt, og hun er 8 mndr. Det å sutte på hendene er også helt vanlig! Han trenger ikke være sulten av den grunn.
sanka Skrevet 3. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2008 er så usikker.. han følger kurven sin..men siste veiinga så hadde han bare gått opp 23o gram på 3 uker og da hadde hs sagt til mannen min at vi kunne begynne å introdusere m grøt.. siden han ikke var så intr i pupp når han var våken på dagtid..får i han mat bare etter at e har fått han til å sove eller når han er kjempe trøtt..ellers ser han bare rart på meg..smiler..har fullammet han hele tiden.. begynte m grøten på torsdag..begynte m risgrøt..blander med mm og den blir flytende som suppe.. han uffer seg så e må spille klovn og lure i han mat føler e..bruker lang tid for han vil ikke gape.. må som sagt lure i han..
sanka Skrevet 3. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2008 har prøvd å gi han banan men han bare spytter ut.. aner ikke hva e kan gi som han liker..ikke tar han flaska så er så vanskelig...
Tante Gustava Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Lillegull her er 5 mnd og 3 uker. Han spiser nå grøt, noe han elsker Går ned på høykant, han sitter og gaper, men det tar jo tid ja. Bruker i alle fall 30 min på et måltid. Hvis du blander med mm blir grøten tynnere enn med mme. Du skal likevel ikke bruke mer grøtpulver. Grøten blir også mer flytende utover i måltidet med mm pga enzymene, blir fort ei suppe ja Du kan evt prøve å bruke mme i stedet for mm, da blir den tykkere og jeg syns den er litt lettere å få i han da. Jeg gir han ikke drikke til grøten, den er det mye væske i. Lar han få leke seg litt med og tygge på en tutkopp med vann i, det er mest for å venne han til vann som tørstedrikk. Han har etter at han begynte med grøt begynt å puppe mye mindre. Det er naturlig siden han nå også får næring fra grøten. Pass på å tilby puppen før grøten. Hvis han er mett etter grøt, er det naturlig at han ikke vil ha pupp. De er veldig nysgjerrige i denne alderen. Pass på å sette deg på et rolig sted når du skal amme. Lillegull har sjelden tid til å puppe på dagtid nå, men som hos dere så pupper han bra på natta. Jeg har hatt hell md å pumpe meg og gi mm på skje, da er han så fornøyd. Tror nok det er litt nyheten med å spise av skje som er spennende. Pass på å tilby pupp ofte, men respekter det hvis han ikke vil ha. Du må ALDRI tvinge han på, da vil du gjøre vondt verre. Her er vår dagsrytme sånn ca: Pupp kl 02 Pupp kl 05 Våkner kl 06.30-07. Avogtil får jeg i han pupp da, men ofte vil han ikke ha. Grøt kl 09 Banan og avokadomos el.l kl 13.30 (Av og til utpumpet mm med skje først) Grøt kl 18 Pupp i senga kl 19. Jeg tilbyr han pupp før alle måltid, samt innimellom. Han tar kanskje puppen 1-2 ganger i løpet av dagen (utenom de faste som jeg har skrevet). Du sier han kaver og syter mye. Det kan selvfølgelig være han er sulten, og ikke helt har skjønt det med å spise av skje. Hvis han har puppet litt først så er kanskje den verste sulten stagget og han blir roligere. Eller det kan være tenner på vei....? Hvordan er magen hans? Mange kan bli harde i magen og få knip når de starter med fast føde?
sanka Skrevet 3. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2008 takk for svar setter pris på det.. bæsjen hans er sånn kremaktig..kaver og syter når e skal gi han mat ellers så er han kjempe blid..ikke skriker eller noe..har prøvd å gi han pupp før måltid men han nekter... og flaske tar han ikke.. har en gutt fra før han har e gitt fra flaske siden han var 2 mnd.. føler at han var enklere i matveiien enn han her som e har valgt å puppe.. han tar ikke flaske og kan gå uten mat lenge tror e.. er så usikker på hva e gjør..liker han grøten?han kaver slik.. vanskelig å vite..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå