Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Er mamma til en liten gutt på 14 mnd. I går var han hos bestemor og hadde en sikkeli bæsjebleie, bestemor tenkte hun kulle se om det var kommet noe der også og ringte meg så med en bekymring. Guttens forhud er desten umulig og dra tilbake og samme hvor mye du prøver og dtrekke den tilbake ser den ut som en "trakt" det blit bare spissere og spissere men forhuden får en ikke trekt helt tilbake...er det slik hos alle sånne små eller bør jeg ta han med til helsesøster/lege? Mange takk for svar...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 På så små barn må du ikke trekke forhuden tilbake for å rengjøre. Disse er "selvrensende" når barna er så små. Dette sa legen til meg!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Det har jeg også lest ett sted, derfor har jeg aldri gjort dette. Derfor spør jeg her om andre har opplevd dette.....jeg gjorde det på ett barn jeg passet for over 20 år siden...for han hadde gjort på seg men kan alikevel ikke huske att det var sånn...derfor spør jeg her....
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Er ganske vanlig med trang forhud hos små barn. Skal aldri dra det tilbake,for en kan risikere og ikke få forhuden tilbake på plass igjen,og da er legen neste.. Forhuden vil bli mer tøyelig etter hvert som barnet begynner og bli større og begynner og dra forhuden tilbake selv. Da retter de fleste tilfellene seg opp igjen til normal forhud. Dersom forhuden vil være trang opp igjennom årene,og det blir ett problem,så fikses det lett med ett lite snitt på forhuden. Du må be din mor om å ikke trekke den tilbake..
Gjest Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Hvis det er sånn at forhuden poser seg opp når han tisser eller han er plaget med infeksjoner / uvi bør du absolutt ta det opp med helsesøster. Vi gjorde det med gutten vår og ble vurdert av en spesialist. Men litt trang forhud og at den ikke kan trekkes tilbake er i seg selv ingen grunn til bekymring :-) Det er en naturlig prosess at forhuden gradvis blir løsere og jeg leste et sted at det ofte ikke er før i treårsalderen den kan trekkes tilbake uten å bruke makt. Hvis du er i tvil så prat med helsesøster, men ikke dra tilbake forhuden ved makt for det kan gi små rifter som gjør forhuden mindre tøyelig når det gror til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå