Gå til innhold

Hun slår mamma i ansiktet, mamma sier nei, hun slår på nytt, mamma sier NEI, hun slår på nytt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har gjentatt seg i det siste, fra tid til annen.

Mamma kommer hjem fra jobb, kan hende har ikke Lillegull(LilleRamp) på halvannet år fått nok oppmerksomhet av mamma i dag(Særlig hvis jeg drar på jobb før hun og pappa står opp)Hvis da mamma kommer hjem kl. 17.30(litt overtid blir det noen ganger, ja), så er det leeenge siden Lillegull har sett mamma. Hvis mamma ikke leker og herjer og koser med Lillegull hvert sekund(!Det er sant!) da, så blir Lillegull trassig og det hender da at hun slår mamma.

Da sier mamma "nei", så slår hun på nytt, mamma sier "nei!", hun slår på nytt, mamma tar hånden hennes bestemt og sier "nei!", men etter to-tre sekunder hever hun hånden på nytt og slår (I ansiktet..) Mamma blir til slutt sint, noe som ikke var planen, hever stemmen høyere enn hun hadde forespeilet seg og roper "Nei!!". Men LilleRamp ser ikke ut til å la seg skremme. Hun vet at hun beveger seg på en knivsegg, men tar sjansen likevel. Aner at nå er det alvor og at dette er "ulovlig", men slår. Mamma blir veeeldig sinna, tar faktisk av...i fortvilelse over at den lille ikke gir seg med grensesettingen(For jada, jeg vet at det er det det hele dreier seg om) Mamma må kapitulere, for hun kan ikke ta mer av enn hun allerede har gjort.

Hva gjør man...? Skulle jeg ha fortsatt å ha "markert" meg, vist at dette ikke var riktig...?Neppe, hun ville bare ha fortsatt...

*Hjeeelp*

Hilsen en som allerede har litt dårlig samvittighet fordi jeg ikke taklet det roligere, men som vil ha råd ift. hvordan gå frem...?

Skrevet

En ting du iallefall ikke må gjøre er å heve stemmen og vise at du blir sinna. Vær rolig, snakk rolig og med bestemt stemme. Etter at hun har slått og du har sagt nei, ta henne bort fra deg ikke la henne fortsatt sitte på fanget ditt eller hva hun gjør.

Du må si nei også handle for at hun skal forstå.

Skrevet

Jenta mi slår også av og til, og det er ikke mangel på oppmerksomhet som er problemet alltid!

Når hun slår, tar jeg tak i hånda hennes (forsiktig) og setter henne litt vekk fra meg, sier at hun ikke får slå (sier det med bestemt, men rolig stemme) og det virker som det fungerer, hun blir ikke sint finner bare på noe annet.

Men tror ikke jeg er kvitt slå problemet helt av den grunn altså, men hun får ingen "morsom" reaksjon fra meg, og det tror jeg hjelper!

Hender hun slår meg, for så å kose meg, da er det ikke så lett å være streng :-)

Skrevet

Det er viktig å huske at barn ikke skjønner ordet "nei" skikkelig før de har bikket 2år!

For dem er det bare en morsom(?) gjentakelse når de gjør den samme tingen.

Kan ikke hjelpe deg så mye, for jeg sliter med det samme selv.

Støtt og stadig når jeg tar henne på fanget for påkledning så kniper hun meg i halsen. Igjen, igjen og igjen - og hun gjør det kun med meg. Vondt er det å! Mistet besinnelsen selv en gang. Satte henne fra meg med et "smell" og sa at skulle det være slik ville jeg ikke hjelpe henne og gjekk avgårde. Sikkert litt av et syn!

Jeg var snar tilbake og tok resten av påkledningen selv.

Jeg velger å tro at hun bare gjør det med meg fordi det er meg hun er mest trygg på.

Vi får heller prøve å vinkle litt annerledes neste gang det skjer!!

Å bli sint på et lite barn hjelper ikke. Vi må rett og slett lære dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...