Gå til innhold

mageøvelser etter keisersnitt!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Gjest VerdensHeldigsteMamma

Minst 6 uker ja. Husk at et keisersnitt er en omfattende operasjon, så magemusklene + + trenger tid på å gro godt sammen igjen.

Når du så begynner med mageøvelser igjen, bør du unngå/være forsktig med vanlige sit-ups ("crunches"), da det gjerne tar noe lenger tid før de rette magemusklene gror sammen på midten.

Gjør derfor heller statisk styrketrening av de dype musklene (tverrgående) og jobb med skrå sit-ups (indre+ytre skrå magemuskler).

Spør gjerne fysioterapeut om å kjenne på magen din en stund etter fødselen for å vurdere om de rette musklene har grodd sammen.

Jeg er fysioterapeut. Dagens KS operasjoner kutter ikke gjennom bukmuskulaturen, de bare skyver denne til siden. Det er fremdeles mange som fremdeles tror at magamusklene er "gjennomkuttet".

Man skal likevel være litt forsiktig med heftig trening i de første ukene. Kanksje særlig dersom du har hatt flere KS. Mange vil føle at det "river" i såret, men ikke i magemusklene. Jeg vil anbefale å lytte til kroppen. Anbefaler alle å ta en prat med gynekologen før operasjonen om disse tingene. Selv tror jeg vi har litt bedre tillit til bevegelse og mosjon, om vi vet hvordan det egentlig står til. De fleste gynekologene har en prat med den " fødende" dagen før inngrepet.

Lykke til !

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...