Gå til innhold

Hvordan tradisjoner har dere på julaften??Er i et lite personlig dilemma...Kan noen gi meg noen råd og vink!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboers foreldre er skilt og forhold.

Mine er fremdeles godt gift.

Problemet mitt er at jula blir delt opp på alle 3 familier og jeg syns det er veldig trist og feire jul med min lille familie hver tredje jul.

Samboer sin far bor i utlandet og mora og mine foreldre bor i samme by.Og feire jul alle sammen er uaktuelt.

Nå som vi har barn ønsker jeg ikke denne flyinga lenger....Og har egentlig et lite ønske om og feire jul med mine..Litt egoistisk..Og heller være hos hans mor 1 eller 2 juledag..

Vi har snakket litt oss i sammen og blir det bare kaos fremover.. boikotter vi jul og feirer den hjemme.Bare oss:=)

Ønsker i bunn og grunn at våre barns juletradisjoner ikke skal bestå av en jul her og en jul der...Vis dere skjønner..

Hva slags opplegg har dere??

Takk de de som leser og svarer meg:=)

Skrevet

Skjønner problemstillingen. Men hos oss er det mine foreldre som er skilt. Håper på sikt å kunne feire jul hjemme. Invitere hans foreldre og min mor samme jula f.ks.

I år reiser vi bort men skal feire julaften med pappa, hans kone og mine svigerforeldre

Lite trivelig at jula bare skal bli mas. Har du eller din samboer søsken? Husker når vi var små gikk bestemor på "rundgang" i familien.

Vet ikke helt hvordan vi skal ordne det på sikt, men i min familie har julen alltid bare vært kaos...Kanskje samboeren din har opplevd det samme. Er ikke så lett med skilte foreldre og jula.

Jeg vil helst at vi skal være hjemme og lage vår egen juletradisjon. Så får det med foreldre og svigerforeldre gå seg til.

Skrevet

Vi har søsken begge to som igjen har barn.

For våre foreldre som bor her i samme by er det uaktulet og feire sammen.Uten og dypere inn i det....

Syns alt er bare kaos nå og gruer meg til jul...

Skrevet

Har ikke blitt enige enda..

Begge har skilte foreldre som er gift på nytt, med "nye" barn.

Han vil til sin mor og jeg til min, eller lage vår egen jul hjemme. Men det vil ikke han.. Puh..frustrerende!

Skrevet

hei:)

ser ditt problem.. her er det mamma og pappa som bor på hver sin plass og hans foreldre som bor der vi bor.. dvs 3 forskjellige plasser å feire jul på..

dette blir 1. jula med lille snuppa..

her tar vi denne jula hos svigers ( kanskje nyttår hos pappa om vi har penger nok til det), så blir det neste jula med mamma..

-får se hva vi gjør den 3. jula.. ser for meg at jeg ønsker å lage våre egene tradisjoner når vi har kommet så langt.. jula kan være stress nok som den er om vi ikke skal ut å reise i den hele tiden t tillegg + med et barn med også..

de blir nok litt lei av det de også..

kanksje foreldrene våre kan komme til oss istede.. :)

håper at du fikk et greit svar... sorry om det ble litt rotete:)

Skrevet

Min samboers foreldre er også skilt så her blir det også 3. hver jul hos hans fra, hans mor og mine foreldre. Syns det er kjempekjipt egentlig.. I år skulle vi egentlig ha både mine foreldre og mor til samboer her, men så ble det endring i planene sånn at vi er hos mora hans nå.. Første jul til snuppa her også. Neste jul er hos mine foreldre :) Men aller helst kunne jeg tenke meg å feire jul bare Maripus, gutten min og meg

Skrevet

Hos oss er vi sammen alle sammen. Svigers, min bror og min far. Annet hvert år er vi også sammen med svigermors fam. så da blir vi mange (15/16 stk).

Før når mamma levde var vi annet hvert år med mamma og stefar, og svigerfamilie. Men det var før barn og hadde lite kontakt med pappa på den tiden

Skrevet

Her er det mine foreldre som er skilt, og jeg mener at vi bør feire hver tredje jul hos hver. Men sambo mener at vi skal annahver jul til mine og hans foreldre. Jeg syns det er skikkelig kjipt, men den virkelige diskusjonen rundt det kommer jo ikke før den tredje jula. Kanskje vi da er klare for å prøve oss her hjemme. Hvis ikke ser jeg egentlig for meg at vi kommer til å spise middag hos de tre familiene i løpet av lill julaften, julaften og 1. dag, så da får vi feire litt jul sammen med de forskjellige uansett.

Den største diskusjonen i år er egentlig om vi skal være hos mamma eller hans familie i år. Vi klarer ikke bli helt enige...

Skrevet

I år skal vi være hos svigers og min pappa kommer også, neste år skal vi være hos oss, da kommer mamma med ny mann, svigers og pappa.

Grunnen til at vi ikke er alle i år er fordi vi holder på å bygge på i år, og har ikke plass til alle.

Egentlig er det min mors tur å ha "meg"; var hos svigers med pappa i fjor også, men mamma og samboeren har så liten leilighet (3 timer herfra) og når søsteren min også er hjemme blir det dårlig med overnattingsplasser. Og jeg sover IKKE på hotell i jula!

Så vi kommer til å ha julen her hvert år tenker jeg, invitere alle, og de som ikke kan eller vil, de lar være å komme. ;)

Men nå er jeg så heldig at foreldrene mine går godt sammen, selv om jeg har måttet snakke til mamma noen ganger når hun har "dagen sin", og er vanskelig og liksom ikke kan komme fordi pappa kommer... "Da får du la være å komme, siden det er du som har problemet..." klarte jeg endelig å si til henne. ;P

HI:

Jeg tror, hvis jeg hadde hatt 3 julealternativer, at jeg ville hatt det hjemme hvert år - og invitert de forskjellige hvert 3. år... Eller noen kan vel komme sammen, som din mor og hans foreldre...?

Ellers tror jeg ikke jeg ville bedt samboeren min om at dere skal være med dine på julaften og hans 1. dag - da må dere i så fall bytte neste år. ;)

Når man får barn, må man dele mellom besteforeldre om man ikke kan være sammen alle sammen, ellers får man velge å bare være dere...

Lykke til!

Skrevet

Heisann:) Dette blir vår første jul med barn sammen. Tidligere har vi feiret hver for oss og kommet til hverandre annet hvert år til kaffen, men det blir jo litt dumt i år:P Foreldrene til min samboer er skilt, og vi kommer til å feire annethvert år med mine foreldre, og annethvert år med hans foreldre (altså mine,moren hans,mine,faren hans osv.) Dette synes jeg er det eneste rettferdige, for hvorfor skal jeg måtte forsake jul med min familie to år på rad fordi hans foreldre har valgt å skille lag?? Vi kommer til å bruke romjulen og nyttårsaften hos de vi ikke feirer julaften sammen med for å få tid hos alle. Ganske enkelt for oss å gjøre det på denne måten siden alle bor relativt nært hverandre. På sikt, når vi har større plass og bo osv, kan det hende det blir alternativ å innvitere mine foreldre og en av hans samtidig, men dette får vi ta på sikt ..:)

Skrevet

Velkommen til voksenlivet, hehe.....huff, det er litt av hvert man skal ta stilling til og braatt er man den som maa kompromisse!

Vi har et skilt besteforeldrepar og et som fortsatt er gift (er ikke derimot sagt at det er koseligst der man fortsatt er gift synes jeg alltid da men)

Vi gaar en to tre, en to tre og har valgt aa ikke gjoere dette til noe problem, men tvert imot en koselig tradisjon at vi gaar hvert tredje aar til hver plass.

Jeg husker da selv da jeg var liten at vi feiret litt jul her og der, selv om alle da var gift, kom aldri paa at det var noen rotete juletradisjon, mer koselig at jul kunne vaere hos mange kjaere, baade besteforeldre og hjemme hos oss.

Jeg vet ikke om du er egoistisk, men snu litt paa det, hvordan hadde du likt om mannen din foreslo at dere alltid skulle gaa hjem til hans foreldre (evt. en av dem) og saa alltid 1. eller 2. dag til din familie? Ville du opplevd det som en tanke egoistisk?

Lykke til uansett, det er ikke bare bare med hoeytider naar man selv faar barn. Mange illusjoner som brister og man blir litt braavoksen. Mannen min og jeg liker foerjulen vi, for da handler det om oss og hva vi legger i julen, selve julen er blitt tja....litt vel paa vaare foreldre sine premisser og saa gleder man seg jo med barna. Men kjenner jo at det ikke handler saa mye om MEG lenger om du skjoenner, og det er helt i orden.

Skrevet

Foreldrene til både meg og sambo er fortsatt gift, så vi har bare de to stedene å forholde oss til. Men de bor på forskjellige steder av landet.

Til nå har vi feiret jul hos dem annethvert år.

Gutten vår er nå 2,5 år og fra og med denne julen skal vi skape våre egne tradisjoner hjemme hos oss selv. Synes det er megapes å reise i jula med små barn. Drasse på masse gaver frem og tilbake osv. I tillegg får vi en til i mars.

Så får heller familiene våre komme til oss om de ønsker.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest svarene du har fått, men dere boikotter da ikke jula fordi om dere ønsker å feire den hjemme hos dere selv?

I min familie er det sånn at de som nå har barn ønsker å feire jula hjemme hos seg selv. Det betyr at annethvert år kommer svigers og annethvert år kommer mine foreldre. Barnets oldeforeldre blir invitert hvert år og de bestemmer selv hvor det er enklest for dem å feire jula.

Bare si at siden dere har har barn så ønsker dere å lage deres egne tradisjoner. Inviter de dere ønsker at skal komme eller avtal med andre søsken om et opplegg ala det vi har. Så får det være opp til hver enkelt om de ønsker å komme eller ikke:)

Skrevet

Her har vi annet hver år med hans familie og annent hvert år med min familie. Hans foreldre er skilt, så ser ikke de hver gang vi feirer.

Syns dette fungerer bra, og det blir sånn pga at på den måten får jenta feire jul med søskenbarn hver gang :) Er litt av ett puslespill...

Skrevet

Vi feirer hjemme hos oss selv, det gjorde vi i fjor også. Da hadde vi svigerforeldre som er skilt, med sine respektive som heldigvis går godt overens. Er så kosleig å starte egne tradisjoner i sitt eget hjem, ha det stille og rolig, slippe stress - bare kos. I år er det litt spesielt siden mamma døde i fjor, like før jula. Har lite kontakt med stefaren min, men mulig at søsknene mine inviteres hit om de vil. Samt svigers. Da får vi nemlig mye hjelp med maten, også drar de hjem til seg senere:) Er ikke enkelt det der, men jeg vil anbefale hjemmejul:)

Skrevet

Mine foreldre er skilt og mamma har ny mann. Mamma har tidl invitert pappa også, til å feire sammen med oss. Men nå har de vært skilt i over 20 år da.

One big happy family!!

Skrevet

Mine foreldre er skilt. Mannen min og jeg har bestemt at vi skal feire jul hjemme hos oss, og at besteforeldre kommer hit.

Vi inviterer alle, og de som vil får komme :)

Skrevet

Jeg er forresten av den oppfatning av at jeg "driter i" om jeg feirer med svigers, mamma eller pappa. Det viktigste for meg er å feire med mannen min og jenta vår. Koselig om besteforeldre vil komme, men om det er svigers, mamma eller pappa er i grunn ikke så farlig.

Skrevet

mine foreldre er skilt. vi har annenhver jul hos hans foreldre, og hos mine. når vi er med min side av familien er vi hos mamma på julaften og har "julaften" hos pappa 1.juledag. funker bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...