PPEO Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Snuppa på 18 mnd er ikke helt i form, målte tempen på henne nå ( i panna), da hadde hun 38,9. Første gangen hun er syk, når regnes det som feber på et barn på denne alderen??
MathildeC Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Trodde "alt" over 38 grader var feber. Men det er individuelle forskjeller, visstnok, på hvor mye barna reagerer på forskjellig styrke feber. Kommer også an på utgangspunktet til jenta di, hva temperaturen hennes som regel er når hun er frisk.
SusanneFraRogaland89 Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 ser på det som feber ja, men ikke noe alvorlig som man må til lege til=)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Hvordan måler man feberen i panna??? Alt over 38 er feber, feberen burde vel måles i rumpa? Når barna har feber skal man også se på allmenntilstanden, om de er slapp,ikke spiser osv. Det viktigste når barnet er sykt og har feber, er å få i barnet drikke!!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 alt over 38 er feber, og ovr 39 bør man gji stikkpille å når det bikker mot 40 bør man kontakte lege, det er en lommeregel legen sa til meg. men man må selvfølgelig også se ann tilstanden, noen tåler mindre noen mer.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Bør en trekke fra eller legge til noe når en måler i panna? Noen som vet??
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Man legger til når man måler feberen andre steder enn i rumpa tror jeg!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 den mest korrekte temperaturen får man ved å måle i rumpa. anbefaler ingenting annet. andre snertne duppedingser viser ulike temepraturer når man måler flere ganger etter hverandre og er i grunn veldig misvisende. min erfaring hvertfall!! dette har jeg fått beskjed om: ved feber over 39,5 - gi paracet uansett om barnet har plager eller ikke ved feber under 39,5 - gi paracet kun om barnet er plaget av feberen. kontakt lege dersom : -barnet har hatt feber i over 3 dager, selv om allmenntilstaden er fin. det er ikke normalt å ha feber uten grunn over lang tid. -allmenntilstanden er dårlig og man ikke får lindret plagene. man skal ikke være redd for å kontakte lege dersom man aner at det ligger mer bak enn bare feber. eller bare vil sjekke at det ikke er noe annet galt enn bare feber. ellers så er det er helt normalt at barn har feber helt oppe i 40grader uten at det er noe galt. noen barn tåler feber svært dårlig og formen blir deretter. andre tåler høy feber så bra at det knapt merkes at de har feber. uansett så er 38,9grader feber og barnet bør "overvåkes" sjekk allmenntilstand før man velger å gi paracet. er barnet våkent, i godt humør og sovner bra er det ikke nødvendig med paracet. viser barnet at det har tydelig vondt og er sutrete og lei og har vanskelig for å sovne så kan man gi en paracet.
Lilletrollogmamma Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Ser du har fått mange svar, men har akkurat vært hos legen med mini, så jeg kan si hva hun sa: Vanlig med temp på 38 grader på små barn. Trenger ikke febernedsettende under 40 grader dersom almenntilstanden ikke tilsier det. Men skal alltid ha febernedsettende over 40 grader. Lege bør kontaktes ved feber over 40 grader, eller feber i mer enn tre døgn. Det viktigste er at barnet tar til seg rikelig med drikke. Feberen skal alltid måles i rumpa. Og jeg lurer litt på hvordan du iall verden måler i panna??
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 jeg blir litt irritert når folk skiver at feberen SKAL måles i rumpa og at en SKAL bruke stillpiller til barn. Jeg har alltid tatt feberen på mine barn under armen.Da tørker en bare under armen til barnet med en klut i tilfelle det er klamt,tar febermålet inn i armhulen og plasser på 1 grad MEN ikke alle har lik utgangstemp som sies å ligge på 37 grader,noen har 35,noen 36 osv,så ligger det er ikke altid man har såkalt feber.... Har hatt kunder som har kommet inn på apoteket å slengt temp måler på disken å sagt at det ikke virker, står jo på under 37 grader hver gang...... Også det med suppitorier,det er VANVITTIG mange som ikke kjenner til at det og finnes i flytende form og når du gir dette vet du at barnet får i seg alt og det virker fortere enn stikkpiller.ER også positivt at viss du kjøper en flaske Pinex så har du den til den er oppbrukt da det er forskjellige doseringer på den,mens med supp må du kjøpe ny ofte De fleste gjør bare som alle andre og hører på alt andre sier,gjør heller slike ting som er lettest for deg og ditt barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå