Gå til innhold

Rettigheter i forbindelse med to tette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snakket med mitt lokale nav- kontor, men jeg får det ikke til å stemme.

Jeg sitter her med et barn på 8 måneder og har akkurat funnet ut at jeg er gravid igjen (jeg har da termin 5. juli, går da ut i permisjon 14. Juli). Jeg har fått innvilget permisjon uten lønn fra arbeidsgiver fra 15. januar (max dato, med 80 % lønn). Fikk litt hette da jeg fant ut at jeg var gravid igjen og begynte å tenke at nå må jeg begynne å jobbe igjen. Man må jo jobbe 6 av 10 måneder for å ha opparbeidet seg rettigheter igjen. Sånn som jeg regner det, må jeg jobbe i minimum 1 måned, men dama fra nav sa at jeg ikke måtte jobbe i det hele tatt. Jeg spurte om hun var helt sikker, og hun sa at hun hadde forhørt seg med andre og de mente det sammen. Jeg ble så glad at jeg ikke spurte noe mer. Men jeg får ikke regne stykke til å gå opp.

Er det noen som er i samme situasjon, eller veldig gode på dette?

Jeg må gå på nav kontoret i morgen for å få bekreftet det en gang til, men akkurat nå virker det lenge å vente til i morgen med å få det bekreftet.

Skrevet

Permisjonen du er i nå er" Lønnet arbeid" så stemmer det hun sier ja.

Lønn blir den samme som du har nå. da de regner ut fra når du faktisk arbeidet..

Skrevet

men jeg får det ikke til å stemme med at jeg har inntekt i 6 måneder. Jeg kommer frem til 5 måneder med permisjonslønn. derfor trodde jeg at jeg måtte jobbe i 1 måned.

Skrevet

Jammen du går jo rett over i ny perm vettu, og den gjelder fortsatt som inntekt, så slapp helt av du!!! Ikke tenk på mns og sånn, for uansett gravid eller ikke, så teller permen din som inntekt!! Du går bare rett over i ny;);)

Gratulerer.... Lykke til!

Skrevet

Er du usikker, sä fä det skriftlig, fra NAV. Jeg har tapt mye penger, pä at jeg trodde pä det de sa pä NAV.

Skrevet

Det er kun som førstegangsfødende at du må ha jobbet de siste 6 mnd.

Det er nok bare å motta 1 lønnsslipp før man går ut i ny permisjon, for å få samme grunnlaget som ved første perm. Men man må da ut i 100%stilling for å få max. Blir man sykmeldt regnes det som vanlig inntekt.

Skulle man derimot ikke rekke å komme tilbake i jobb, får man regnet lønn utifra permisjonspengene. Altså får man 80% av 80% om det var det man hadde under første permisjon.

Hvordan det er med ulønnet permisjon mellom permisjonene er jeg usikker på!

Skrevet

og i tillegg til det de andre skriver her kan du begynne permisjonen inntil 12 uker før termin.

les mer om dette her: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=183586

er i samme situasjon som deg, skal opprinnelig tilbake i jobb tidlig i februar. tar 3 måneder uten lønn, så begynner neste permisjon 2 uker før man må- altså 5 uker tilsammen. tror det er sann vi blir å gjøre det.

Skrevet

I dag mener nav at jeg ikke får opparbeidet meg rettighete, morsomme greier. Har bare 5 måneder med inntekt, samme som jeg har regnet.

Miss Fat, tusen takk for svar, har lest linken. Har hatt kontakt med nav via mail, så jeg har sendt spørsmål om det er mulig å begynne permisjonen før. Men leser jo at jeg har krav på det. Hadde vært veldig deilig å ikke måtte jobbe.

Har bestilt tidlig ul for å få litt mer peilig på hvor langt jeg er på vei. Men regner med at jeg bare er e 5/6 uker på vei. Er glad kvalmen ikke har kommet, og håper ikke den kommer heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...