Gå til innhold

Skal til svigers på juleaften. De lager ribbe. Hverken jeg eller gubben er fan av ribba.Så spørsmålet er da.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg steke en skinkesteik og ha med oppover , eller blir det for dumt?

Både jeg og gubben har siste årene spist skinkesteik( jeg hele livet*)

første jul hos svigers

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg synes dere bør spise det dere får servert.

Det er ingen liten jobb og lage til jul, og er det ribbe man får servert er det ribbe man spiser.

Skrevet

Jeg hadde kanskje blitt litt fornærma... Men nå vet jeg jo ikke hvor godt forhold du har til dine svigerforeldre ;)

Men du kan jo kanskje fortelle de at ingen av dere er veldig glad i ribbe - og så si at dere godt kan ta med...

Men selvfølgelig - gjør det du føler blir mest naturlig ;)

Jeg spiser maten selvom jeg ikke er veeldig fan av retten...

Skrevet

Litt enig her. Er tilhenger av å respektere vertskapets tradisjoner så lenge det ikke kommer i konflikt med egen tro/ livstil eller helse.....

Skrevet

Jeg syns det er litt frekt å ta med middag. Her lager de i stand mat, også skal dere ha med deres egen.

Skrevet

Jeg synes det blir for dumt.

At voksne mennesker av ren kresenhet tar med egen mat når de er invitert bort, er både uforskammet og barnslig.

Er maten så viktig for dere at dere må ha medbragt, synes jeg dere bør takke nei til invitasjonen. Er selskapet viktigere enn maten, så spis det dere får og invitér heller dem til dere et annet år.

Annonse

Skrevet

Synes du bør spise det du får servert!

Det er et lite offer for å holde " husfred".

Jeg svelger unna lutefisk med drikken annenhvert år...

Skrevet

Ja, det er ganske frekt!

Skrevet

Jeg er uenig med dere over.

Så hvis jeg har kommet til dere på julaften og jeg spiser da ikke kjøtt(ikke gjort på 10 år) skulle jeg bare ha spist for å være høflig da???

Skrevet

jeg er enig med alle unntatt 1marikylling.

Man tar ikke med seg egen mat når man inviteres til festmåltid hos andre, selv ikke til svigerforeldre.

Hvis man er vegetarianer (eller allergiker) blir det litt annerledes, og ikke relevant i denne sammenheng.

Skrevet

Spis det du får, det er min mening. Så fremt du ikke er muslim eller ikke tåler ribbe da, vel og merke. Litt barnslig å drasse med seg en stek for at ribbe ikke er livretten.

Skrevet

da får jeg spise masse før jeg drar.

og ha med matpakke.

Er ikke så hypp på tørr ribbe , posesuppe og fløtegratinerte poteter på juleaften.

Skrevet

Vet de at dere ikke liker ribbe? Kanskje de lager noe i tillegg? Medisterkaker, pølser? (ikke min favoritt mat heller, men i nøden så..)

Dette minnet bare litt for mye om ifjor jul da vi skulle feire hos min far og hans nye samboer for første gang... har feriet hos mine svigers i alle år og trives veldig godt der, men nå skulle vi altså 'hjem'. Og der spiser de pinnekjøtt, noe jeg er oppvokst med og 'må ha' på julaften. Men mannen min liker ikke pinnekjøtt! Han pleier få ribbe på julaften, selv om alle vi andre (svigers og jeg) spiser pinnekjøtt. Så jeg ymtet først frempå om de kanskje kjøpte en liten ribbe og slang i stekeovnen til han. Nei, det ble for mye pes, da ombestemte de seg og ville lage bare ribbe istedet. Jaha, det syntes jo jeg var dumt, også med tanke på min bror som sikkert i likhet med meg helst ville ha pinnekjøtt. Så endte med at de lagde pinnekjøtt, og jeg dro i butikken julaften morgen og kjøpte en snei med ferdigstekt ribbe som vi varmet i ovnen - slik jeg hadde ment at de kanskje kunne ordnet. Angrer i etterkant ja, de (eller, samboeren hvertfall) ble nok litt fornærmet, og de hadde jo også laget medisterkaker og pølser til min mann. Huff... Men nå har jeg lært, aldri si noe om maten igjen, spis det man får og vær blid! Så vi lider oss gjennom tørre kneippbrødskiver når vi er på besøk, og den samme gryteretten hver gang. Hører snakk om at andre gjester får nydelige reker som de kjøper rett fra en båt, vi har vært på hytta hos dem fem somre på rad, men har enda tilgode å smake de rekene. Velvel. Best å late som ingenting! Men det med ribba ifjor var bare dumt, fra vår side altså...

Annonse

Skrevet

Jeg er kresen på mat.. men har aldri tatt med meg egen mat når jeg har spist borte.. Jeg liker f.eks ikke pinnekjøtt eller ribbe.. Noe som er vanlig til jul.. Men jeg spiser da heller bare mye poteter, grønnsaker og saus.. Eventuelt for dere ha en grandiosa klar når dere kommer hjem..

kanskje steke en steik dagen etter som dere kan kose dere med.. Men ville ikke tatt med selv nei.. !

Skrevet

Ville ha sagt at du spiser skinkestek på julaften, og spørre de om du skal lage og ta med når dere kommer? eller om du kjøper inn på forhånd og de lager det??

Er ikke mye verre enn det.

Og om du ikke kan være så ærlig med svigerforeldrene dine hadde jeg nok holdt meg hjem i jula( man skal jo tross alt kose seg:))

Skrevet

Har sagt fra at jeg ikke spiser ribbe. Og mannen min sa også fra. Men hun kan ikke lage mat. SÅ hun kjøper ferdig ribbe og varmern i ovnen. Med pose saus. frosne grønnsaker og fløtegratinerte poteter. Så jeg gleder meg liksom ikke

Skrevet

da hadde jeg iallefall tatt med noe selv, men sagt i fra på forhånd....

Skrevet

Spør svigermor da vel?

Jeg ville nok ikke tatt med til venner eller bekjente, men om min svigermor hadde servert lutefisk på julaften for eks så hadde jeg helt klart spurt om å kunne ta med skinkestek eller ribbe (vi spiser begge deler på julaften).

Vet at min svigermor ikke hadde blitt fornærmet for det :) jeg hadde faktisk ikke for alt i verden klart å spise lutefisk.

Kommer veldig ann på hva slags forhold man har til personen synes jeg :)

Vi spiser som sagt, ribbe, skinkestek, julepølser, karbonader og tilbehør på julaften. Om vi hadde invitert noen som ikke likte noe av det og var vandt til pinnekjøtt for eks så hadde det vært helt ok for meg om de spurte om å få ta med litt pinnekjøtt (så lenge de hadde laget det i stand selv). Så sær skal jeg ikke være at folk må sitte å spise noe de absolutt ikke liker på selve julaften altså :) i jula er det viktigste at vi koser oss med de vi er glad i og da hadde jeg ikke giddet å bli fornærmet over noe sånt..

Men jeg pleier også alltid å spørre folk jeg inviterer om det er noe de ikke liker da, så lager jeg heller noe til alle.

Skrevet

Da spør jeg om jeg kan ta med steik og saus:)

Skrevet

Hva med å tilby å hjelpe til med maten? Så blir det på svigers premisser men kanskje litt bedre resultat =)

Foreslå at de kan kose seg med barnebarn mes dere lager mat...

Skrevet

Kan ikke du tilby deg og lage maten sammen med svigermor da?

Så kanskje dere kan ha annet tilbehør til ribba som du liker også.

Synes det er frekt og ta med annen mat. Bedre om du tilbyr deg og hjelpe henne da.

Trenger jo ikke vise henne at du ikke liker hennes kokkekunnskaper heller da. Ikke alle som får til å steke god ribbe. Vet om mange som kjøper ribba ferdig stekt.

Man spiser jo det man får servert når man er bedt bort.

Helt umulig å holde selskap hvis en skal ta hensyn til alle gjestene. Hvem liker hva og ikke.

Går jo an å smake for høflighets skyld og være god å mett før du drar til svigerforeldrene dine.

Skrevet

Nei. Om man er allergiker, vegetarianer e.l synes jeg det er en kurant grunn. Om man bare "ikke er overbegeistret" synes jeg det er barnslig.

Men i en del settinger ville jeg synes det var naturlig at veggisen bare forsynte seg av det vedkommende kunne spise og holdt munn. Å ta med egen niste når jeg er invitert i middag har jeg ekstremt høy terskel for.

Det enkleste er selvsagt å be om tilrettelegging fra vertskapet om man har behov for det. Medbragt uten videre kommentar er stort sett ufint.

Skrevet

Å bare "pakke med seg en skinesteik" ville jeg aldri gjort. I utgangspunktet spiser man det man blir servert - når man inviteres bort!

MEN! Når det er sagt så er det ikke så uvanlig at det spises BÅDE ribbe og skinestek sammen. Det går jo an å snakke med svigermor om at det ofte spises sammen, og ofte på julaften, og at du derfor sier at "jeg kan godt lage en skinkestek" litt sånn... fordi dere er vant til det...hvis dere er det. Eller lat som dere er det ;o)

Hvis det ikke er noen option - smil og svelg..hehe..

Skrevet

WF skal mase litt..:)

Jeg svelger alltid:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...