Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Er det en fordel å få denne samboeren inn i leiekontrakten når h*n har meldt adresseendring til kjellerleiligheten?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 ja, det ville jeg helt klart gjort! Kan tenkes at eier vil øke husleie litt også da, det gjorde hvertfall min når vi giftet oss.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Ja det må du gjøre. De har kun leid ut leiligheten til deg.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Det er jeg som er huseier.... Han som leier hadde samboer, hun flyttet ut, og nå har han fått ny og vi har fått hennes post i vår postkasse, altså hun har meldt adresseendring. Jeg vil gjerne ha henne inn i kontrakten, og det er nok ikke verre enn å gi beskjed, men lurer litt på om det er et krav jeg har rett på. HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Oppfordrer alle som leier ut og leier bolig til å lese HUSLEIELOVEN. Der står det mye nyttig og dere får korrekte svar på søprsmål, ikke synsing fra uvitende dibbere..........lovdata.no
Gjest -<<- Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Nei, den som leier har ingen plikt til å informere om dette. Vedkommende er i sin fulle rett til å ta i hus samboer, ektefelle, barn, fosterbarn etc. uten noen form for godkjennelse fra utleier. Om samboeren står i leiekontrakten eller ikke er temmelig irrelevant for huseier. Samboeren kan uansett få rett til å tre inn i leieavtalen dersom "sterke grunner taler for det" om de to går fra hverandre og hun vil bli boende.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Og hvor tar du dette fra da pila??? Syns at det hørrtes temmlig merkelig ut, i og med at huseier kunn har leid ut til en person og at det er er hans navn som står i kontrakten.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #10 Skrevet 3. november 2008 Pila har dette fra husleieloven..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #11 Skrevet 3. november 2008 Nei det er feil. Så lenge du har en leilighet i ditt hus er du veldig beskyttet som utleier, mye mer enn ved utleie av vanlig leilighet. Kommer også an på hva du har spesifisert i kontrakten. Vi har skrevet at leiligheten kun er for en person. Om det ikke er lovfestet så er det hvertfall god folkeskikk å si i fra.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #12 Skrevet 3. november 2008 Så husleieloven gjelder ikke når du leier ut del av egen bolig? Bare lurer. Hvilke regler er det som gjelder da? Og hvor kan jeg finne dem?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #13 Skrevet 3. november 2008 Må si jeg synes det høres merkelig ut at den som leier skal være pliktig til å si ifra om ny samboer. Om leiligheten er leid ut til en person og strøm inngår i husleien så kan jeg forstå at den som leier ut da må si ifra, siden det da vil gå mere strøm. Men om leietaker selv betaler strømmen ser jeg ingen grunn til at huseier skal måtte informeres!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #14 Skrevet 3. november 2008 Ikke hør på anonym 16:55. Personen vet ikke hva han/hun prater om. Husleieloven gjelder alle avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag, jfr § 1-1. Pila har helt rett i det hun sier, noe man kan lese i husleieloven § 7-1. Her har dere en link til husleieloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #15 Skrevet 3. november 2008 Om dere har spesifisert at leiligheten bare er til én person er irrelevant. Les paragraf § 1-2 om ufravikelighet hvor det står: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her." Det er klart mindre gunsig for leieren å ikke kunne ta opp ektefelle eller samboer i sin husstand, slik en har lov til etter paragraf 7-1. Hva som i et slikt tilfelle ansees som god folkeskikk vil ikke føre fram i en eventuell tvist siden dette er et godt lovregulert område.
aanonym Skrevet 3. november 2008 #16 Skrevet 3. november 2008 "Leietakeren har rett til å la sin ektefelle/samboer, sine egne barn eller ektefelles/samboers barn flytte inn i boligen. For øvrig kreves utleiers samtykke." http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023894218.22#hvem_kan_flytte_inn_i_boligen_i_tilegg_til_leigeta
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #17 Skrevet 3. november 2008 Jeg leier en leilighet, og min nåværende samboer bodde da, såpass langt borte at vi så hverandre kun i helgene. men så fikk han jobb der jeg bor, og da ble vi veldig usikre på hva vi skulle gjøre.. om vi skulle flytte sammen, men vi fant ut at det var det beste siden han da ikke hadde fått fast jobb, men et engasjement. Så jeg sa fra til huseier om at kjæresten kom til å flytte inn og bo der på ubestemt tid. Jeg sa også at det var greit at han satte opp husleia. Den ble satt opp med 200 kr.. helt greit det. Huseier sa forresten at det var helt i orden at kjæresten min bodde der, og at jeg selv måtte bestemme hvem som skulle bo der. Men han synes nok det var greit jeg sa i fra, og for min del synes jeg det var greit å si ifra
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #18 Skrevet 3. november 2008 Vi sa opp forrige leietaker da hun hadde samboere vi ikke visste om. Det ble videresendt post til oss- kassa ble full (vår også selv om leiligheten har egen), slik at våre adresserte brev lå krøllete i bunnen av kassa.. Det var bråking med biler og rusing av motorer til alle døgnets tider. Vi hadde også nedfelt i kontrakten "ingen bil".. Videre så stod det i annonsen vi utlyste at det var EN person, osv. Hun signerte på våre vilkår, og det stod advokaten vår fast på. At når man signerer en avtale så har man i prinsippet gjort seg kjent med regelverket som gjelder leiligheten... Hun flyttet uten bråk.. Fikk nytt par. Og kommer til å holde leien lav så lenge de ønsker å bo her
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #19 Skrevet 3. november 2008 vil bare minne om at det i dette landet er avtalefrihet, og at det er husleie avtalen som regulerer forholdet mellom utleier og leietaker. dette er spesiell avtalerett. i hvilken utstrekning husleieloven skal ha preseptorisk virkning er et tolkningsspørsmål, det samme gjelder i hvilken gra dhusleieloven skal ha utfyllende virkning.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #20 Skrevet 3. november 2008 Ja det er avtalefrihet, men leietaker er beskyttet av husleieloven, og det spiller da ingen rolle om leietaker har skrevet under på noe som gir han mindre rettigheter. Dette er ikke gjenstand for et tolkningsspørsmål. At en tidligere her skrev om advokaten som "sto på sitt" betyr ikke mye, mange advokater som har tatt feil i langt alvorligere saker enn dette:P Husleieloven § 1-2. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Leien kan forøvrig ikke settes opp pga leietaker får seg samboer, det er heller ikke oppsigelsesgrunn.
Gjest Skrevet 3. november 2008 #21 Skrevet 3. november 2008 Vi kjøpte standardkontrakt fra bokhandelen, der står det at det skal avtales spesifikt om antall beboere økes. Dette har faktisk også med støy å gjøre når man leier ut leilighet i egen bolig. Har vi leid ut til tre har vi gått inn i en avtale med tre... Denne kontrakten er basert på husleieloven så regner med at den er gyldig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå