Gå til innhold

dere med babyer på 4-6 uker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan ser dagen deres ut? Har dere fått inn noen rutiner? Og sist men ikke minst lurer jeg på hvordan dere "aktiviserer" babyene deres?

Vi står opp mellom 08-09 når snuppa har fått pupp i senga. Hun ligger og spreller på en matte på badegulvet mens jeg dusjer og steller meg litt før det er hennes tur. Hun ligger på matte på stuegulvet og titter rundt mens jeg rydder litt og prøver å få i meg litt frokost. Så er det pupp igjen og hun sovner som regel etter å ha vært våken i 1-2 timer.. Sover egentlig av og på frem til klokka 18.00 med bare små våkenperioder på 15-30 min. innimellom kanskje. Våkner til måltidene, når hun blir stelt og når vi evt. skal ut. Når hun våkner på kvelden er hun stort sett våken frem til 00.00 tida med bare små dupper ved puppen... Skulle ønske hun heller kunne vært våken på dagen, men virker som hun har en omvendt døgnrytme...Vi må som regel bære henne litt rundt på kveldene for at hun skal sovne, nekter å sovne i egen seng/vår seng.. Hender hun sovner ved puppen. Men når hun først har sovnet godt legges hun i egen seng og sover der i ca. 3 timer før det er tid for mat. Det hender at hun blir liggende i vår seng til morgenen igjen fordi jeg sovner fort når jeg ammer!

Er litt redd for at hun blir aktivisert for lite med å bare ligge på gulvet og sprelle litt noen timer for dagen..Vi snakker og duller jo med henne i tillegg selvfølgelig. Synes det er litt synd at hun alltid sover når vi er ute og møter folk, triller tur, kjører bil osv. Det må jo være mye mer spennende å se nye steder enn å se rundt i den samme stua hver dag! :)

Vil gjerne høre hvordan andre mammer har lagt opp dagen sin! :)

Skrevet

Jenta mi på 7 uker har en sånn dag:

Vi står opp mellom 10 eller 11..Jeg steller henne å vasker henne godt å har på henne klær..ammer henne i ca 15 - 30 min å hun er da lys våken å får ligge å kose seg med lekestativet så jeg får spist frokost å ryddet litt..Venter til hun begynner å hikke før jeg ammer på pupp nr.2 å da sover hun gjerne 1 times tid så jeg får tatt litt hus...

Hun er ofte våken fra 12 til 2 på dagen å er som en sol..Vi triller tur eller tar bilen å besøker noen om vi vil å hun sovner omtent alltid fra 15.00-18.00 eller 16.00-20.00, vi bruker da å dusje 2 eller 3 ganger i uken alt etter hvor mye hun gulper på en dag..

Hun er ofte våken fra 20.00-23.00 å begynner da å bli trøtt å litt grinete..Ammer veldig ofte på denne tiden.Har seg ofte en sånn roteperiode der hun er så trøtt hun ikke vet hva hun..Hun ammer somoftes veldig bra på kvelden før hun sover å kan ligge å sutte å spise i godt over 1 time..Sover da til 08.15 eller mer å ammer i 15 min å sover til 10 eller 11..Kan være hun våkner 1 gang iløpet av natten for amming men det har skjedd 1 eller 2 ganger de siste 2 ukene

Skrevet

Gutten vår er 5 uker. Føler ikke vi har fått særlig med rutiner ennå.... Står opp ca 8-9 tiden. Ammer og steller ham, av med pysj og på med klær.... Ammer begge sider til hver måltid, og det kan ta mellom 40-60 min... Han spiser ca hver 4. time. Bruker mye tid på stellebordet for da er han veldig opplagt og blid og koser seg... Jeg prøver å få dusjet og spist før han våkner. Legger ham litt i vogga etter mat, og han følger ivrig med på musikk-uroen en liten stund. Deretter er det litt jobbing for å få ham til å sove. Setter ham på verandaen på denne tiden noen dager, og da sovner han fort. Gjør litt i huset. Nytt måltid ca 12. Etter stellet da pleier vi å gå en god tur, og når vi kommer hjem står han ofte på veranda til det er klart for nytt måltid.... Han sover en del på ettermiddagen også, men da må vi ofte legge ham i vognbagen på siden for at han skal finne roen... Legger ham i sengen mellom 21-23 på kvelden. Han trenger litt "hjelp" for å sovne, stryke litt på pannen, gi ham sutten som han spytter ut osv.... Noen netter sover han opp mot 5 timer før han skal ha mat. Av og til vekker jeg ham pga melkespreng. Han sovner fint igjen etter mat og stell på natten.... Det er egentlig mest på stellebordet vi "aktiviserer" ham, i tillegg til å gå litt rundt (han titter veeeeldig interessert på alt mulig da), ha ham på armen osv. Etter stell og masse kos virker han ofte småtrøtt, og jeg tror han trenger hvile. Inntrykk og stimulering er nok ganske slitsomt for disse små..... Han sover alltid når vi er ute i vogna eller han sitter i bilsetet.....

Gulper deres barn mye? Gutten vår gulper en del, men ikke etter alle måltider... Han spiser jo ganske lenge av gangen, så regner med at han får i seg mye, og at det er overskuddet som kommer opp....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...