Ranveig R Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Lilletuppa på 1 år (om to dager) har slitt med hoste av og på sidan første gong ho blei forkjølt (3 veker gamal). I sommar hosta ho kvar einaste natt i 2 mnd, fleire gongar hosta ho til ho kasta opp. No har vi (etter 3 mnd venting) vore på barneklinikken og fått diagnosen infeksjonsutløst astma. Tuppa har ikkje vore plaga på ca 1 mnd no, så vi begynner ikkje på medisin før neste gong vi ser at det er forkjølelse i anmarsj. Då skal vi begynne med Flutide og Ventoline. Nokon som har erfaring med å begynne med astmamedisin til 1-åring? Gjekk/går det greitt å få i h*n medisinen? Bra effekt? Bivirkningar?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Jeg har ikke barn selv som har problemet, men vet litt om temaet likevel. Neste gang dere skal snakke med barneklinikken og før dere starter med medisinen, steroider, så ville jeg forhørt meg om hva de sier om å kunne få Singulair, antagelig i tillegg. det er det de fleste leger i Norge forskriver selv om flere og flere studier og nye retningslinjer anbefaler Singulair som førstelinjebehandling for nettopp barn med virusutløst astma. Singulair tar infeksjonen i luftveien fra en annen kant enn stereoidene slik at behandlingen på en måte blir mer "komplett" om en skal si det enkelt. Singulair er godkjent på barn helt ned til 6 mnd og det sier en god del om bivirkningsprofilen til legemiddelet. Det hadde ikke blitt godkjent i Norge om det ikke var rett! Og ikke minst så er det veldig lett å administrere, du strør pulver på maten til jenta di Bra mye lettere enn å skulle bruke pustemaskiner el! Om vi opplever noe liknende så ville ikke vi nølt et sekund å be om Singulair, og helst ikke stereoider. men noen ganger må begge deler til fordi de virker fra forskjellige kanter av infeksjonen. Men uansett ville jeg spurt litt ydmykt da de sikkert har tatt en god vurdering på barneklinikken, slik at du ikke fornærmer el. Men det er absolutt rett å spørre!! Håper dere får god hjelp og at jenta deres blir bra igjen!! En trøst er at de ofte vokser det av seg klem klem
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Hei. Jeg har to jenter, ei på 14 mnd og ei på 2 1/2 år. Største hostet hele nettene fra ifjor august frem til juli i år, hun fikk diagnosen infeksjonsutløst astma og gikk på ventoline og flutide når hun var forkjølet, og det var hun jo hele tiden da. Lillesøsteren har hostet fra hun var 3-4 uker, fikk medisiner til henne for en stund siden men har ikke tatt de i bruk. Nå hoster de begge mye mindre og jeg har ikke trengt å gi de medisiner siden i juli. Håper det fortsetter slik. Det er fælt for de med denne hosten, og fortvilende for oss. Men de vokser det av seg i en fei =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå