Gå til innhold

jenta mi sover så lite. noen tips? 3 uker gammel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på snart tre uker sover svært lite. Ofte ikke mer enn 3 timer i løpet av en hel dag. Hun kan sovne ved puppen under/etter mating, men prøver vi å flytte henne våkner hun og sovner ikke igjen. Hun er mye i den lette søvnfasen, og våkner veldig lett hvis hun først blunder av litt.Hun er en aktiv og våken jente som spiser godt og virker i fin form. Men har noen tips til hvordan jeg kan få henne til å sove mer? Leser at det er vanlig at de sover 1-3 timer mellom hvert måltid. Det skjer iallefall ikke her i huset.

Noen med erfaring?

Skrevet

Kanskje det hjelper hvis du har dyna hennes over henne mens du ammer, sånn at når du legger henne der hun skal sove, så har hun fortsatt noe varmt under seg, hvis du skjønner hva jeg mener? Så kan du bare legge vogndyna eller et teppe over henne? Syns jo ikke det er noe særlig å legge meg i ei kald seng jeg heller.. ;)

Skrevet

Sånn var sønnen min rundt 3 ukers alderen også. Her kom søvnen på dagen av seg selv etterhvert. Han ble ganske grinete på kvelden fordi han ikke sov særlig på dagen. Er datteren deres sånn også?

Han sovnet også sånn ved puppen og ville ikke sove når han våknet igjen. Jeg begynte og bare la han være litt våken etter han våknet etter han hadde spist,så prøve å legge han litt etterpå mens han var våken. Da lå han og tittet en stund før han sovnet. Det var ikke alltid han sovnet men. Nå er han 7 uker og sover nå mellom hvert måltid:) Han er også en helt ny gutt på kvelden. Blid og fornøyd:)

Men jeg tror ikke du skal stresse med det. Det kommer nok av seg selv:)

Skrevet

Hei. Prøv å dra til en fotsoneterapaut først. Der jeg bor er det en mann som driver med dette og han har behandlet over 6000 spebarn gjennom tiden han har drevet med dette. Vi var der 2 ganger så ble jenta bra. Skulle det bli noe igjen, så var det bare å ta kontakt igjen. Han trykker på fotene og bak på ryggen og treffer på plasser som har med magesystemet å gjøre, sånn som tarmer, lever og nyrer. Hvis dette ikke fungerer, så prøv med kiropraktor, det er også en ting som fungerer. Vi gikk til begge deler, men så forandringene først etter første gang hos fotsoneterapaut. Lykke til videre.

Skrevet

Bruk smokk sier bare jeg:)

Skrevet

Jenta vår har aldri vært noen storsover. De første tre-fire mnd sov hun 30min to ganger om dagen. Det var det!!! Jeg trodde det var helt unormalt, men på helsestasjonen hevet de ikke et øyenbryn; noen barn bare ER sånn, de har masse overskudd. Vi brukte smokk, pakket henne inn i tepper, etc. Ingenting hjalp.

Det er sikkert ikke så oppløftende for deg å lese dette, du ønsket deg tips for å få henne til å sove, men vit iallefall at det ikke er unormalt eller "farlig":)

Skrevet

Jeg har et godt tips til deg :o) Før du legger frøkna i sengen (eller der hun skal sove) så lager du et rede i bunnen. Det kan være fint å legge henne oppå en dyne, sånn at du får gode kanter rundt babyen. Så legger du henne oppå dyna og legger et litt tøyelig teppe over henne. Dette strammer du godt rundt jenta, sånn at hun ligger trangt nedi der. Pakk godt rundt hele kroppen, og pass på at beina ikke får røre så mye på seg. Noen babyer vekker seg selv ved for mye bevegelse. Så legger dyna godt over, og dytter den ned på sidene og nede ved beina. Dette funker ofte kjempebra! Babyen har jo hatt det trangt og godt i magen, og de elsker å ligge på denne måten når de er født også :) Håper det funker for dere også, hvis dere velger å prøve :) Lykke til :)

Skrevet

Vi hadde også veldig problemer med å få sønnen vår til å sovne da han var så liten (7mnd nå). Han kunne sovne som du sier ved puppen men våknet veldig lett. Hylte når vi forsøkte å legge han ned i seng etc. Vi fikk han kun til å sove skikkelig når vi var ute og gikk tur. Etter hvert begynte vi å bysse han i søvn på armen og dersom han bare våknet når vi la han ned fikk han ligge på armen og sove. Han var nok litt overtrøtt stakkar. Det er ikke alle som sover så mye mellom hvert måltid, for oss tok det lang tid og det ble ikke 1-3 timer mellom hvert måltid, men mer 30-45 minutter + en litt lengre soving da vi trillet i vogn. Bare hold ut og hjelp henne så godt du kan til å sove når du skjønner hun er trøtt så går det seg til etter hvert. Så lenge hun er blid og fornøyd mellom lurene så trenger du ikke bekymre seg selv om det kan bli litt slitsomt. For oss tok det faktisk 4mnd før han kunne legges på dagen uten å bli bysset i søvn.... men det er glemt nå... :) lykke til

Skrevet

Takk for masse gode tips! Har forsøkt noen av de allerede.

Men i går skjedde det utrolige. Hun sovnet ved puppen når hun var ferdig med å spise, og jeg rugget på henne ca 20 minutter etterpå. Prøvde så å legge henne i sengen, og vet dere hva? Hun våknet 3 timer senere! Fantastisk! Og slik har det fortsatt. I går kveld sov hun masse og i dag har hun også sovet flere ganger. Det er himmelsk å se den lille kose seg når hun sover å vite at nå blir det enklere for oss begge. Hun var mye urolig på kvelden, og var det sent i går også. I dag har vi gått til innkjøp av byssanlull vuggen/hengekøyen og håper at den vil hjelpe når magesmertene tar til. De anbefalte den på helsestasjonen. Man kunne også legge de på en pute å bære den i ytterkantene slik at hun "svever" litt og ikke ligger mot noe hardt. Det fungerer også. Men jeg har pådratt meg senebetennelse etter all bæringen og orker ikke lenger å løfte henne så mye som jeg har gjort, Best at vuggen fungerer med andre ord! :-)

Men igjen, -tusen takk for masse gode tips!

Skrevet

Har et tips til hvis du trenger. Legg en varmeflaske i senga litt før du skal legge henne ned. Da blir det varmt og godt der, og overgangen fra å ligge inntil dere blir ikke så stor.

Forøvrig godt å høre at det går seg til etterhvert. Frøkna her nekter nemlig også å sovne uten å være inntil en av oss... Eller om hun ligger vogna i bevegelse. Og hun våkner i det sekund vogna stopper. Sukk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...