Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har ett lite spørsmål¨.

Skal til tannlegen i morgen og er da på rugedag 4.Tenker litt på røngten og mulig graviditet. Skal vel egentlig ikke ta røngten under graviditet.

Hva ville dere gjordt/ sagt til tannlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kommer ann på hva du skal hos tannlegen.. Er det bare en us feks kan du jo nevne at du har hatt prøverør og satt inn egg og kanskje si at du ønsker å ta rtg seinere. Mulig tannlegen sier at det ikke er farlig med å ta rtg, men du vil nok føle det best med deg selv dersom du lar være. Men det er jo mulig tannlegen trenger rtg som ved rotfylling feks. Har jobbet på tannlegekontor som assistent og dersom det kom en som var gravid under uke 12 brukte vi å avente med rtg. dersom det lot seg gjøre Mest pga skepsisen og usikkerheten til pasientene. For dersom det skulle gå galt ville man kanskje tenke at det var nettopp dette som var årsaken. Det sies jo at dette ikke er skadelig at man får så lite stråling med de nye rtg apparatene, strålene er sentrert til ansiktet og lite går dermed til andre steder av kroppen. Det sies også at man får like mye stråling ved å fly.

Men altså hadde jeg vært deg hadde jeg nokk fortalt tannlegen at jeg ville utsette å ta rtg dersom det lar seg gjøre for da vil nok samvittigheten din føles mye bedre;) Håper dette var til litt hjelp;) Blei litt rotete men håper du forstrår:)

Lykke til videre i rugingen og med tannlege besøket!

Skrevet

Takk for svaret.

Det er kun en vanlig rutineundersøkelse.

Så han får ta litt tannstein og sjekke uten rtg.

Skrevet

Ja gjør det, han kan avente med rtg da. Selv om det ikke blir en komplett undersøkelse, men du får heller komme tilbake til det seinere. For du er jo egentlig gravid nu til det motsatte er bevist og da er det jo ikke nødvendig å utsette seg for unødige bekymringer;)

Skrevet

På klinikken der jeg satte inn så anbefalte de å vente med tannlege til etter ruging og etter evt tre måneder. Dvs tannlege med røntgen eller bedøvelse da. Litt pirking gjør vel ikke noe:)

Skrevet

Eg er også ein prøverørs"pasient". Det me må hugse på er at me er klar over NÅR egget vert befrukta, og at me har eit befrukta egg inni magen allereie etter 2-3 dagar etter befruktinga. DET ER IKKJE NORMALT!!!!Eg tenker litt slik at dersom eg hadde vorte gravid på normalt vis så hadde eg kanskje ikkje visst at eg var gravid før i veke 6 - 8! Så set eg ting i litt perspektiv: Dersom eg skulle gått til tannlegen i vekene før......eg hadde jo godtteke røntgen. Det er MYKJE eg ville gjort då som eg ikkje har gjort sidan eg VEIT eg har eit foster i magen.

Like vel så gjer dette det meir komplisert, og ein tek meir omsyn til fosteret enn kva andre ville gjort, nemleg fordi dei ikkje veit om graviditeten. Eg trur eg ville teke ein tlf til klinikken og spurt dei om råd. Det har du jo gjort, så då hadde eg fulgt rådet dei ga! Eg skal til tannlegen når eg er 12 veker, så då kjem eg til å seie at eg er gravid. KANSKJE eg ville utsett tannlegetimen når det er så tidlig, for ein har ikkje så lyst til å fotelje til "heile verda" at ein har vore gjennom prøverør.....

Lukke ti!!!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...