Gå til innhold

Flere med duotest med negativt resultat( under 1:250)..??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er 38 år og ble oppringt av rikshospitalet med beskjed om at duotesten min viste 1:173, noe som ikke er bra...Alt under 1:250 blir definert som risiko. Tok ultralyd for ca 2 uker siden og alt så fint ut der (med tanke på downs) Ingen væskeansamling, tydelig neseben etc.

Er i uke 16 nå og ble derfor litt overrasket..Er forberedt på at det er noe galt og i verste fall abort....

Har nå tatt fostervannsprøve og har blitt lovet svar om 4-5 dager

Har fra før en jente på ca 15 mnd.

Er det noen flere har som har fått et dårlig resultat på duotesten..? Videre fremgang.?

Skjønner at det mest sannsynlig går dette bra, men lurer jo fælt på hvorfor prøvene ble såpass lave..? Kan det være andre ting utenom downs og kromosonfeil 18/21...

Takknemlig for svar:)

(La dette innlegget også under "Gravid i moden alder")

Anonym

Fortsetter under...

Hei

Har ikkje tatt duotest, men UL hos meg viste så stor nakkefold at risiko for downs var 1/7 og trisomi 13/18 var 1/83. Dette kjem som eit sjokk. Eg tok morkakeprøve, og har fått svar på at downs, tri.13 og 18 no er utelukka. Lange ventedagar, det er sikkert! Mine prøver er sendt til fullstendig analyse der dei skal sjå på alle kromosoma. Vil vel tippe dei gjer det med alle når dei først har tatt mrokake/fostervannsprøve, men om der er auka sannynlegheit for andre ting for deg veit eg ikkje.

Det er lett å vere pessimistisk når ein går slik og venter, men husk at med ein risiko på 1/173 er det altså 173 friske for kvar dei finn med downs, så oddsa er på di side. Lykke til! Håper vi begge snart får svara vi ønsker oss

Ha to, håper på tre...

Håper det går bra med deg, og at du får positivt svar på forstervannsprøven. Har vært der selv, og vet hvor tungt det er å gå å vente og engste seg. Jeg hadde så lave mål som 1:10, og det endte desverre med at det ble oppdaget kromosomavvik. De oppdaget også andre ting under ultralyd, som veskeansamlinger, fortykket nakkefold, feil mål på lårbein etc. Så det var også en del ting som ble oppdaget på ultralyden som også tydet på at noe var galt.

I utgangspunktet tenker jeg at dine tall ikke er alt for ille. Der er jo veldig stor sannsynlighet for at det går bra. Det er mulig at de har satt 250 som en grense i forhold til å sende folk videre til fostervannsprøve. Heldigvis får man raskt svar på fostervannsprøve, så da er det ikke lenge til du får det endelige svaret.

Jeg regner med at det er blodprøvene som har gitt deg en forhøyet risiko, siden ultralyden var fin. Hva som foråsaker det vet jeg ikke.

Hei ,

Ville bare si at jeg fikk en etterlengta telefon fra Riksen om at alt så helt normalt ut i fra fostervannsprøven og det var fantastisk gode nyheter:-))))))) Fikk beskjed om å senke skuldrene...

Spurde og om hva det var som gjorde at blodprøvene ga et litt dårlig resultat og om det kunne være andre ting som kunne være galt med barnet. Fikk beskjed at det kunne være genetisk eller at blodprøvene bare noen ganger ga feil utslag. Det er vanligvis ingen sammenheng med at andre ting kan være galt med barnet.

Fikk et hurtigsvar på fostervannsprøven på 4-5 dager og et endelig resultat om 3-4 uker. Men kan slå meg til ro med svaret jeg fikk:-))

Skjønner godt dere andre som går og venter på resultatene, det er en tøff periode...og dessverre får man ikke alltid det resultatet man ønsker.Takker for svar på mail, det har vært veldig godt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...