Gå til innhold

Har dere barnevogn erfaringer?


jippi78

Anbefalte innlegg

Vi har vært og sett på barnevogner i helga, og ble LITT forvirret. Er det noen som har erfaringer med barnevogner med 3 hjul i forhold til 4 hjul? Vi bor på bygda med grusvei og mye snø!! Hva vil dere anbefale.

 

Har hørt om Simo og Brio, og lest at magne her inne vil ha Emmajunga. Vi ble anbefalt et tysk merke, RPC eller noe sånt med 3 hjul, men det var i Oslo. Er usikker på vinterføre og grus.

 

Har lest her at mange synes Simo er tung å løfte, men hva med bruk? Nei dette ble rotete....!!!!! Men er takk og pris noen uker til vi skal handle. HJELP!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel litt smak og behag med vogner...

Min erfaring så langt:

Favorittvogn: Emmaljunga City Cross - 4 hjul, duovogn, lett og stødig med gode punkteringsfrie hjul. Bruker City Bag i begynnelsen. Sportsvogndelen er lang, og kan brukes hele vognperioden.

Misfornøyd med Quinny Speedy - 3 hjul, ustødig, dårlig løsnig på regulering av rygg, positivt med håndbrems.

Ok: Teutonia (husker ikke navnet på modellen...) - 4 hjul, kombivogn med hardbag, stødig, men tung, altfor stor åpning på kalesjen (måtte ha på regntrekk selv om det bare blåste litt), lufthjul som stadig måtte etterfylles med luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du

 

Er gravid med mitt 4 barn, og har hatt mange vogner!!

 

Gjennomgående til byvandring, trikker t-baner osv: vognen bør da være lett, liten og med 4 hjul ( tre hjul blir svært ustødig, og velter lett! Ikke alle byfolk ser seg for på shopping og trange busser)

 

bygd, skog,snø og grus: Litt større og stødige vogner også her med 4 hjul...og hva du enn gjør så store hjul som mulig!!!!!!!!!! Jo mindre hjulstørrelse, jo tyngre å dytte. spesielt i snø og slaps!

 

Vogner med 4 hjul er gode til å ha med på løpetur, hvis det er ønskelig....er jeg blitt informert om...(ikke prøvd det selv, selv har jeg ikke noen gode erfaringer med disse vognene)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med ganske mange vogner.

 

Som nevnt over er hjulstørrelse viktigere enn antall hjul, større hjul øker fremkommelighet på snø, grus, brostein og i ulent terreng. Mitt mareritt er såkalte paraply-triller og city-triller som til nød egner seg på sydenferie.

 

Når det gjelder større triller syns jeg 3-hjuls helt kalrt er å foretrekke, også til større barn som av en eller annen grunn bruker vogn. 3-hjul øker fremkommeligheten, gjør vognen mye lettere å manøvrere og lettere å styre.

 

Skal man ha bag-vogn så er syns jeg 4-hjuls virker mer stødig og solide. Nå har ikke jeg tatt meg råd til både bagvogn og trille denne gangen men har valgt kombi-vogn, selv om jeg kanskje foretrekker 4-hjukls til agvogn har jeg valgt 3-hjuls fordi jeg syns det er en enorm fordel senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det vaaaaaaaaaarmeste ;-) anbefale Hartan Skater X. Det er en vogn som ikke er "hypet" så mye her inne som en del andre vogner, men den har supre egenskaper! De selger den på Rudo vognhuset.

 

Det jeg er så fornøyd med er at det er gode hjul som er brede og "flate", dvs at den er veldig god på grus og snø! Det var et av mine kriterier også da jeg kjøpte vogn. Vår har jeg brukt til ett barn og skal bruke den igjen nå til nr2. Det er håndbrems - som er veldig deilig i nedoverbakker, lett å slå sammen og ikke tung.

 

Det er en kombivogn - man setter hardbag inn i sportsvaogndelen - en løsning jeg synes er super fordi bagen da ikke blir så tung å bære (duobagene er større, tyngre og mer uhåndterlige etter min mening). Sportsdelen kan man snu begge veier, og man får kjøpt fotforlenger slik at barne kan sove i den til 2-3års alder (litt avhengig av kroppslengde selvfølgelig). God plass til skinnpose i bagen og i sportsvogndelen.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen vogner her og...Stemmer absolutt for 4hjuling!!! Og ja sier meg litt enig i at Simo kan virke litt tung...Den siste vi kjøpte var Brio og den er jeg veldig fornøyd med!!!

Vi valgte da og Duo (Bagvogn+sittedel) og angrer på at vi ikke gjorde det første gang!!!Da har du en vogn med god plass i bag'en,på kombi blir bag'en fort fr trang...Titt i flere butikker og prøvetrill dere en tur...Og gjerne sjekk ut vogner til venner og bekjente!!!Og lykke til!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for gode innspill alle sammen. Er godt å høre på erfaring:) Har god tid til det må handles så skal prøve og se på ulike vogner og annet utstyr.

Har vært på UL i dag og da ble alt mye mer virkelig:) Gleder meg til å hamdle inn babyutstyr:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er helt uening i at 3-hjuls vogn er ustødig i byen. Har One Three Hill og den funker superbra både i by, på trikk og i skog (forhjulet kan låses).

Mye bedre enn Emma Ljunga synes nå jeg.

 

Vogner forandres hele tiden, så lurt å ta en tur til en butikk eller snakke med noen som kjenner deg og hvilken type du er/behov du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange vogner,men Brio vogna jeg har hatt var den aller beste.4-hjul,stødig og ikke så galle tung vogn:)

Skal kjøpe Brio kombi til ny babyen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med 4 hjul, men som noen andre her sa så er nok store hjul en fordel på grus og snø. Dessuten er det veldig viktig at hjulene er låsbare dersom man går i ulendt terreng (gjelder vel helst triller og 3.hjulinger).

 

Vi bor også på bygda med grusveier og dårlig brøyta veier i nabolaget. Har hatt en Emmaljunga City Cross som vi er storfornøyd med. Brukte City Bag i begynnelsen og dette sparer en for mange kilo både ved trilling og løfting. Bruker man hardbag/mykbag til å sette inn i vogna så har man jo også vekta til sportsvogndelen der. Med et keisersnitt var det et kjempepluss med lett vogn! Dersom overdelen er vendbar (vanligst på 4-hjulinger), velger man selv når man vil snu ungen så den ser fram. Junior på snart 15.mnd sitter fortsatt vendt mot meg.

 

Trenger nå en søskenvogn, så nå må vi ta valget på nytt! Like vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...